1

Onderwerp: Help! cupcakes lukken nog steeds niet... zakken in...

Na wat tips heb ik opnieuw cc gebakken in bakjes van oetker en in een Xenos bakplaat.
Ik heb ze op een lagere temeratuur (150 gr) in 25 minuten gebakken. Toen ik ze uit de oven haalde was ik blij want ze zagen er echt goed uit. Heb ze op het aanrecht gezet om af te koelen en toe ik naar een aantal minuten weer keek waren ze helemaal ingezakt  :nooo  en weer helemaal compact. :mad:
Ik krijg ze dus maar niet luchtig. Word er een beetje moedeloos van...
Wat doe ik fout?? Aan de oven kan het volgens mij ook niet liggen?
want  als ik een taart bak van biscuitdeeg lukt het wel..

Wie kan mij helpen...??

Alvast bedankt!

2

Re: Help! cupcakes lukken nog steeds niet... zakken in...

150 graden voor cupcakes vind ik wel erg laag. Ik bak 18 minuten op 180 à 190 graden.... Als ze inzakken, zijn ze nog niet gaar.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik bak ze idd ook op 180. Hoe lang mix jij alles?

4

Ik of Plien? Ik nl. 4 minuten.
(soms vooraf de boter iets langer, en dan de rest er bij, 4 minuten op laagste snelheid)

5

ik mix alles 4 min.
heb de eerdere cc op 175 gr gebakken gedurende 18 min
Op het einde een prikker en in en deze kwam er droog uit, ook toen ik ze vandaag heb gebakken.
Dus volgens mij waren ze wel gaar...

Moet ik ze toch langer bakken op 180 gr en dan evt. alu.folie over de cc ivm aanbranden?

6

Marianne schreef:

(soms vooraf de boter iets langer, en dan de rest er bij, 4 minuten op laagste snelheid)

Ow ik bedoel Plien :lol:
Maar mix jij maar 4 minuten? Ik wel 10.Was mij verteld dat het dan luchtiger werd en cupcakes hoger werden. Maar ik maak het van recept Nigella. Misschien dat daar verschil in zit dan met de mix?

7

plien66 schreef:

ik mix alles 4 min.
heb de eerdere cc op 175 gr gebakken gedurende 18 min
Op het einde een prikker en in en deze kwam er droog uit, ook toen ik ze vandaag heb gebakken.
Dus volgens mij waren ze wel gaar...

Moet ik ze toch langer bakken op 180 gr en dan evt. alu.folie over de cc ivm aanbranden?

18 minuten op 180 graden heb ik ze wel gaar. Ik dek ze nooit af

8

Idelet schreef:
Marianne schreef:

Maar mix jij maar 4 minuten? Ik wel 10.Was mij verteld dat het dan luchtiger werd en cupcakes hoger werden. Maar ik maak het van recept Nigella. Misschien dat daar verschil in zit dan met de mix?

Ga het recept van nigella ook maar proberen mix jij dan 10 min op hoogste of laagste snelheid?

9

@ Plien: Ik mix gewoon op hoogste snelheid

10

Idelet schreef:
Marianne schreef:

Cakebeslag moet je eigenlijk mengen, dat hoeft helemaal niet op hoge snelheid gemixt te worden. Tenzij je bijv. je boter, suiker en ei wel hoge snelheid mixt, dan kun je daarna je bloem mengen (op lage snelheid).

11

Nou bedankt!
Ik ga het later vandaag nog proberen,
ik hou jullie op de hoogte..

Als er nog mensen zijn met andere tips, graag...!

12

Ik ben benieuwd of het gelukt is.
Zelf heb ik nooit last van ingezakte cucpakes... tot vandaag. Misschien zit het wel in de lucht. 2 keer gebakken en beide keren zijn ze ingestort....

13 Laatst bewerkt door Willemijn (17-01-2011 14:52)

Jeetje, wat lastig! Ik zou er zo van balen!!

Hierbij mijn tips....

Ik mix net zo lang totdat alles gemixed is en dan zet ik de machine uit en vul de papiertjes, ik geloof dat dat nog geen minuut mixen is.
Alle ingredienten zijn dan wel op kamertemperatuur, ook de boter!

Dan gaan ze de oven in....ik heb een hete luchtoven, wellicht moet je de tijden dan een beetje aanpassen.....

eerst 10 minuten op 130 graden
dan 10 minuten op 160 graden
dan nog 2-5 minuten op 180 graden en dan komen ze er heel lichtbruin, mooi luchtig en net "nat"genoeg uit.
Als de oven op 180 graden staat dan steek ik er een mes in na 2 minuten om te kijken of ze gaar zijn....zodra ik een schoon mes terugkrijg gaan de uit de oven anders gaan ze nog even terug  :Y

succes! Gaat vast lukken zo met al die tips  :D

Niet de ervaring zelf, maar het plezier eraan telt :)
http://www.mijntjestaart.mijnalbum.nl

14

Het cupcake bakblik van Xenos heeft een smallere onderkant dan de meeste cc papiertjes. Hierdoor komen de papiertjes niet helemaal op de bodem van het blik. Daardoor krijg je ook snel een luchtlaagje tussen je papiertje en de cupcakes en kan het daardoor inzakken na het bakken. Laat je ze afkoelen in het blik?

En goed mixen zodat alle boterstukjes weg zijn. Als je niet goed gemixed hebt dan worden ze ook heel klef. Ik gebruik alleen roomboter en minder dan op de mix aangegeven staat. De boter laat ik eerst in de magnetron heel zacht worden (de buitenkant is dan vaak vloeibaar) en mix het dan door de rest van het beslag. Nu ik dit doe en het blik van de Hema gebruik heb ik er geen last meer van.

15

Nou super bedankt voor alle tips!
Ik neem er zeker iets van mee!!
TOP  :thumb:

ik ben er wel achter gekomen dat mijn oven niet goed op temperatuur kwam. (beetje ouwe zooi) heb deze dus weggedaan en een oventje gekocht van Tefal.

Het gaat nu al en stuk beter maar ik zoek nog naar de juiste hoogte in de oven moet ik het onderin doen, in het midden of iets meer aan de bovenkant.