1

Onderwerp: beslag

Hoi,

ik heb al eens wat lopen zoeken....maar zie alleen tabellen etc. met biscuitmix.

ik gebruik zelf gewoon bloem eieren en suiker...biscuit2!
maar nou had ik vandaag mijn nieuwe PME pannen geprobeerd :thumb:  en vond ik toch wel dat het niet zo'n hoog biscuit was.
ik had 25cm: 5 eieren, 150 gram suiker, 150 gram bloem, zout en vanillesuiker 1 zakje.
Dat was denk ik toch een beetje te weinig...dus de volgende keer doe ik 6 eieren, 180 gram suiker, 180 bloem, vanille suiker en zout.
Voor de 15cm heb ik 3 eieren, 90 gram suiker, 90 gram bloem, zout en vanillesuiker gebruikt. hij was wel hoog. die was goed gelukt!
die andere was ook goed gelukt alleen niet hoog.

wat is nou de beste verhouding voor 25cm. en misschien de 15 cm? hoe doen jullie dat?? :thumb:

Groetjes Christa!

Re: beslag

je kunt qua eieren de tabel uit de webshop aanhouden en dan de rest van de ingrediënten er in verhouding bij rekenen :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Hoi Mensen,

Ik bak voor het eerst zelf een taart. :Y
Maar nou loop ik telkens tegen het probleem aan dat de mix zo dun is. :/
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.
De samen stellingen zijn:

135 g Fijne Suiker
70 g Bloem
14 9 Castard
55 g Maizena
10 g Bakpoeder
5 eieren (wel grote)Al vind ik het zelf.

Ik vind ook dat de beschuit erg droog wordt.

Liefs Alice :rolleyes:

4

Christa163 schreef:

Hoi,

ik heb al eens wat lopen zoeken....maar zie alleen tabellen etc. met biscuitmix.

ik gebruik zelf gewoon bloem eieren en suiker...biscuit2!
maar nou had ik vandaag mijn nieuwe PME pannen geprobeerd :thumb:  en vond ik toch wel dat het niet zo'n hoog biscuit was.
ik had 25cm: 5 eieren, 150 gram suiker, 150 gram bloem, zout en vanillesuiker 1 zakje.
Dat was denk ik toch een beetje te weinig...dus de volgende keer doe ik 6 eieren, 180 gram suiker, 180 bloem, vanille suiker en zout.
Voor de 15cm heb ik 3 eieren, 90 gram suiker, 90 gram bloem, zout en vanillesuiker gebruikt. hij was wel hoog. die was goed gelukt!
die andere was ook goed gelukt alleen niet hoog.

wat is nou de beste verhouding voor 25cm. en misschien de 15 cm? hoe doen jullie dat?? :thumb:

ik loop hier ook tegen aan heb een blik van 26 cm of 25? maar ik deed ook 6 ei 180 gr bloem 180 kristalsuiker 30gr maizene 1 vanillesuiker
10 min de eieren kloppen luchtig
suiker en bloem zeven e n luchtig er door spatelen
in het blik op 40 min 180 gr...en hij blijft laag.!
dat scheme met water snap ik niet zo goed.!

dus ik blijf ook wachten op de Tip van de Week

5

ElisabethAlice schreef:

Hoi Mensen,

Ik bak voor het eerst zelf een taart. :Y
Maar nou loop ik telkens tegen het probleem aan dat de mix zo dun is. :/
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.
De samen stellingen zijn:

135 g Fijne Suiker
70 g Bloem
14 9 Castard
55 g Maizena
10 g Bakpoeder
5 eieren (wel grote)Al vind ik het zelf.

Ik vind ook dat de beschuit erg droog wordt.

Liefs Alice :rolleyes:

Je gebruikt vrij veel maizena en weinig bloem. probeer eens het recept voor basisbisquit hier op de site. Dan zou het wel moeten lukken. Zorg dat je het beslag lang klopt (liefst met een draadgarde zodat er veel lucht in komt) en zorg ook dat je ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Dan zou het moeten lukken

volgens mij moet je de eieren met de suiker 10 minuten kloppen, niet de eieren alleen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7 Laatst bewerkt door djehr (13-10-2010 12:58)

Christa163 schreef:

Hoi,

Ik denk dat het probleem is dat de recepten hier op de site berekend zijn voor een pan van 6 cm hoog. De PME pannen zijn 7,5 cm hoog dus daar moet meer beslag in.

Inhoud van de 24 cm springvorm (6 cm hoog) is: 2,7 liter
5 eieren (= 250 gram)
150 gr suiker
150 gr bloem
snufje zout
Ik reken het altijd uit aan de hand van de inhoud van de pan.

Inhoud van de 24 cm pan van PME (7,5 cm hoog) is: 3,4 liter
314 gram eieren (= ruim 6 eieren)
188 gr suiker
188 gr bloem
snufje zout

De inhoud van de 25 cm pan van PME (7,5 cm hoog) is 3,7 liter
Je gebruikt dan
343 gram ei
206 gr suiker
206 gr bloem
snufje zout

De inhoud van de 15 cm pan van PME (7,5 cm hoog) is 1,3 liter
Je gebruikt dan
120 gram ei
72 gr suiker
72 gr bloem
snufje zout

8

ik gebruik nu mix maar eerder altijd het basisbiscuit recept van de site.
ik deed altijd per 1/2 L bakblik inhoud: 1 ei, 30 gr suiker, 25 gr bloem, 5 gr maizena en 1/5 zakje vanille suiker en een snufje zout.

alles op kamertemperatuur (eieren even in een bakje met heet water leggen) eieren en suiker 10 min doormixen, bloem en maizena zeven en erdoor scheppen
ging eigenlijk altijd goed

@djehr, de maizena mist bij jou, gebruik je dat niet??

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

9

In het recept basibiscuit2 dat Chris ta163 gebruikt, zit geen maizena ;)

10

ahh k, wel apart... maizena zal toch op de 1 of andere manier zijn nut hebben zou je zeggen...

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

11

Dit recept gebruikt mijn moeder al jaren, altijd heel luchtig  :9

Gateau,(Biscuit)

6eieren

100gr  zelfrijzende bloem

100 gr   aardappelbloem

240 gr  suiker

Eidooiers scheiden van eiwit

Eiwit met de helft suiker stijf kloppen

Eidooiers met de andere helft suiker au bain marie kloppen ongeveer 10 min.

Dan de zelfr.  bloem en aardappelmeel samenvoegen, mengen en onder de eierdooiers  scheppen  --> niet met de mixer ! goed onder elkaar scheppen zodat er lucht in het deeg komt.   

Stijfgeklopt eiwit bijvoegen.

Alles in beboterde springvorm gieten en bakken op ongeveer 170 graden. Tijd is afhankelijk van de oven( 45 min ) de oven niet openen in het begin anders valt de gateau in.

Op  het einde met sate stokje in het midden van de gateau steken en als er niks meer aan het stokjes kleeft is ie klaar

12

ik heb nu de goede verhoudingen gevonden....en me taarten lukken ook eindelijk!

Groetjes Christa!

13

wat geeft een beter resultaat

ei en suiker kloppen en dan bloem/maizena er doorheen spatelen

of ei met suiker au bain marie warm kloppen en daarna de rest er doorheen spatelen?

wat voor resultaat geeft het als ik een ei meer erdoor heen doe?
of als ik wat boter door het kapsel heen doe?

14

je moet voor het beslag van je biscuit niks warm maken....

Ik doe de eieren eerst in heet water leggen (niet kokend) als ze goed warm zijn, doe ik de ei bij de suiker en de vanillesuiker......dan 10 minuten mixen (8 minuten hoge stand, 2 minuten laagste stand) dan pak ik de zeef....doe de bloem met maizena in de zeef en beetje bij beetje spatel ik het erdoor heen.....niet roeren, maar vouwen....en dan in de ingevette vorm, ik bekleed em ook nog met bakpapier (alleen de rand) en dan in de oven.

Groetjes Christa!