1

Onderwerp: Fondant vragen

Hoeveel fondant gebruiken jullie om de taart helemaal te bekleden?
ik vond het nogal moeilijk om dat in te schatten hoeveel ik van de kilo af moest halen voor me taart, ook het omkeren (wat ik net in een andere topich weer las en van geleerd heb) ging niet goed.
Ook moest ik de fondant zelf kleuren, dit viel me eigelijk een beetje tegen hoe de kleur uit kwam, maar dit is pas me eerste taart. Ook mijn botercream was matig! (weegschaal begaf het op het moment dat ik wilde wegen)

Maar als ik een kleur pakje rolfondant koop, kan ik daar dan een taart 26 cm mee bekleden ?

2

Re: Fondant vragen

Hoi!

Voor een taart van 24 cm heb je zeker 375 gram fondant nodig....je houdt dan wel over maar je moet voldoende uitrollen zodat de lap groot genoeg is om de gehele taart te bekleden, wat over is snij je dan weg....

Als je notercreme gebruikty om af te smeren dan is 1:1 makkelijk...... 250 gram boter met 250 gram poedersuiker, goed mengen en klaar ben je :)

Succes!

Niet de ervaring zelf, maar het plezier eraan telt :)
http://www.mijntjestaart.mijnalbum.nl

zie FAQ en tabellen, daar staat dat je voor een ronde 26cm ongeveer 650g marsepein nodig hebt.

Zelf kleuren kan soms idd best lastig zijn, voor de verschillende kleuren is een andere hoeveelheid nodig om het resultaat te krijgen wat je wil. Bovendien is marsepein van zichzelf al wat gelig door de olie en heeft dat ook weer effect op het kleuren.

Meestal gooi ik er een beetje kleurstof in en als ik de kleur nog niet goed is doe ik er nog een beetje bij, daar wordt je vanzelf handiger in  :Y

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

4

Jammer dat je eerste taart niet zo gelukt is. Blijven oefenen.

De 650 gram marsepein van Kaasvrouwtje is inclusief versiering.
Voor alleen bekleden heb je ongeveer 400gr nodig.

Wat ging er mis bij het kleuren? Zelf vind ik dat fondant veel kleurstof nodig heeft. Veel meer dan marsepein.

5

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UVQMJ4MF.jpg
Dit is me taart,

Het zelf kleuren viel me tegen omdat ik gedacht had mooi donker bruin te krijgen. Mijn taart was nog te vers wat warm waardoor de botercream nat/vies werd. Voortaan bak ik een dag van ten voren.

Ik had me kinderen (een tweeling van 17 maanden en mijn 3de dochter van 3 maand) ook gewoon hier rond lopen dus mijn volgende taart wil ik s avonds maken.

De fondant die je op de fondant 'plakt' deed ik met water, is dit goed? en moet je het fondant wat je er op plakt dikker laten? dat het lijkt dat het echt op de taart ligt?

6

Geloof dat je jezelf alle beste tips hebt gegeven.
Taart helemaal af laten koelen en rust in huis, dan gaat het een stuk makkelijker.

Als je het bruiner wilt kun je gewoon meer kleurstof toevoegen.

Fondant op fondant (of marsepein op marsepein) kan idd prima met water, evt met wat poedersuiker/tylose erin.
De fondant om de taart te bedekken moet niet te dun zijn, anders krijg je scheuren. de versiering kun je wel dunner uitrollen, afhankelijk van wat je wil maken.

Zo te zien moet je nog even met een nat bakkwastje afstrijken. Volgens mij ligt er nog poedersuiker op.

En de belangrijkse tip: blijven proberen.

7

Vandaag de taart geproeft bij mijn ouders, zus en vriend waren er, buren en wij zelf en de kids. We hebben allemaal gesmuld en iedereen heeft een eerlijke mening gegeven ze vonden hem allemaal lekker! Maar wel te hoog! Maar de taart is helemaal op gegaan! Ik ben super trots op me zelf!

Vandaag bij de winkels nog wat bakvormen gekocht, bakmatje, taartendoos van plastic dus ik ga weer aan de gang! Morgenochtend eerst een appeltaart bakken voor de visite ;)

8

Voor een nijntje op de taart is het ook leuk om een puzzelplaatje te maken.

http://www.felicitaartjes.nl/homepage/s … aid=241015

Zie hier hoe dat te maken, even naar beneden scrollen.

9

wat een leuke site!!!
Bedankt,

Jaaaa ik kon nog meer gaan oefenen, me ouders vonden de taart lekker ook al was de deco niet helemaal perfect! Maar oefenen baart kunst! En nu heeft mijn moeder gevraagt of ik een taart voor mijn vadersverjaardag wil maken! Uiteraard wil ik dat dus net in de webshop nog wat spulletjes besteld heb al een leuk idee.

De beste man wordt 52, en wil dus een taart maken maar als deco dat de taart het kado is dus leuk met linten en een strik van fondant! dus nog even flink oefenen in de avondjes uurtjes als mijn drie kleintjes op bed liggen! ben helemaal happy!

10

Ik heb zonet een filmpje gezien op youtube van een vrouw die een taart maakte. Wat mij opviel was dat ze (na mijn idee) zoveel (dik) botercream gebruikt op de taart als vulling maar ook om de taart!

Een draaiplateu is wel heeel handig heb ik al gezien en zo'n mes weet zo gauw niet hoe dat heet ook! Weer iets voor mijn lijstje!

Maar mijn vraag doen jullie dit ook goed dik? Ik had het vorige keer vrij dun gedaan op een te verse taart dus het werd niet wat, ook zag ik dat ze de taart met botercream eventjes in de koeling zetten? Jullie ook?

En haar handig heid om het plank fondant op te pakken, wat goed ik heb nog al moeite met zo'n plak normaal uit te rollen..
maar oefenen baart kunst. Ik wil dit weekend cupcakes maken voor me mans zijn werk. (die lusten werkelijk alles daar als het maar eten is) en zo kan ik mooi even oefenen.

Wat ik me ook eigelijk af vroeg na hoeveel weken/maanden misschien zelfs jaren jullie zulke mooie taarten konden maken?

11

Hai beginnertje.

Ik ben zelf sinds 4 november 2010 bezig, maar heb 2 jaar bakkersopleiding gehad (20jaar terug) en moet zeggen dat mijn taarten best redelijk mooi worden..

Over de botercreme, ik gebruik hem zelf alleen als dijkje voor de banketbakkersroom en de jam, maak de taart dus met 2 tussenlagen.
En om de gehele taart af te smeren....
Mijn bodem laat ik na het bakken zeker 4 uur afkoelen voor ik hem in lagen doorsnij, daarna de lagen vullen taart lagen opelkaar en dan afsmeren en met fondant bekleden..( ben zelf geen fan van marsepein)

lekker blijven oefenen word het reslutaat elke x beter

gr karintje

de beste op-lossing (vind ik zelf) is de taart een dag(of avond) van te voren te bakken. :Y

Dan kan je de dag later meteen beginnen met snijden en vullen (ik maak de vulling ook altijd een avond van te voren zodat deze kan afkoelen) :thumb:

dit scheelt heet veel tijd op een dan en voor al ...veel minder stress :cool:

ik ga over twee weken een mega taart maken, nou die biscuits en vullingen ga ik al 2 dagen van te voren aan beginnen! ;)
ik moet namelijk ook nog eens werken en elke keer vrij nemen voor een taart te maken dat vind ik ook weer een beetje overdreven :lol:

like it...love it....till you just can't resist !!!!

13

karinetje: na 3 filmpjes op youtube te hebben gekeken piepte mijn oven en staat mijn taart af te koelen. (vanaf 12 uur al)
vorige keer ging het echt mis met mijn botercream maar nu net vol goede moed opnieuw maken en yes ik heb nu al (moet de boter nog toevoegen) een dikstijfsel, vorige keer was het zo waterdun kon er niks mee eigelijk (achteraf gezien) ben helemaal trots op mezelf hahah hoe gek kun je zijn he. Ik weet zeker dat deze (2de) taart van mij beter gaat lukken dan de eerste. Ik vind het ontzettend leuk om te doen soms wat weinig tijd ivb de drie kleintjes hier in huis. Ik heb om 12uur dus de taart (cake mix nog steeds geen biscuit gebruikt, cakemix op verzoek van me man, taart wordt voor ze collega's) uit de oven gehaald en vanavond na 9 uur ga ik er aan verder met de fondant.

De botercreame heb ik dus glad, moet alleen nog boter aan toevoegen. Kan dit ook pas vanavond? of moet het echt na tien minuten water op de mix staat. En kan de botercream (mix, poeder en water) in de koelkast staan tot vanavond of is het beter om het buiten de koeling te bewaren?

14

Beginnertje;

Botercreme kun je nog simpeler maken hoor..
200gr roomboter en 200gr poedersuiker....boter goed glad mixen en dan poedersuiker toevoegen en goed doormengen...voor smaak evt 2 eetlepels jam erdoor... heb je uiteindelijk veel over doe het in een goed afsluitend bakje en bewaar in de koelkast voor volgende keer...

Ook ik heb 3 kids rondlopen en werk nog overdag in de horeca, en vaak ben ik pas om half 2 s'nachts klaar hoor, maar goed hoe meer je maakt hoe sneller en handiger je word...

gr karin

15

@ beginnertje: Ja dat weet ik hoe meer je maakt des der handiger je wordt en hoe beter. Maar ik heb 3 kindjes in de luiers, een baby van 3 maanden en haar tweelingzusjes van 17 maanden. En ik wil niet iedere week een taart maken. ik heb er nu 3 gemaakt nu wacht ik tot de volgende gelegenheid. op dit moment de kinderen ziek dus kan helemaal niks beginnen.

bedankt voor je antwoord op de botercreme.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXNYGKZQ.jpg