1

Onderwerp: Laag biscuit

Hoi, ik maak biscuit altijd met een recept dat ik eens tussen de recepten van ah.nl heb gevonden(voor ik deze site kende, en voor ik met marsepein werkte). Je moet eiwitten met suiker stijfkloppen, eigelen witkloppen, en dan bloem&eiwit&eigeel voorzichtig door elkaar vouwen. Mijn vader kwam eens thuis toen ik net klaar was met het beslag, en de vorm vulde, en hij zag direct dat het biscuit was(aan de kleur, de substantie enzo, hij heeft vroeger in een bakkerij gewerkt).
Mijn kapsels worden echter helemaal niet hoog. Half zo hoog als de springvorm en met een flinke bolling in het midden. Weet iemand of ik misschien gewoon te weinig beslag gebruik? Ik bakte eerst een half uur op 180gr. maar de laatste keer 50min ofzo op 160gr. En het beslag was zeker wel gaar.

2

Re: Laag biscuit

Je noemt geen hoeveelheden dus is lastig beoordelen of je te weinig beslag gebruikt....

3

Ik gebruik dit recept:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=302 … fServings= 
(let wel op, dat gedeelte over het versieren gebruik ik niet, dus alleen bloem, eieren, suiker(en soms maizena, maar zo niet dan vervang ik dat gewicht door bloem))

4

Ik splits de eieren nooit maar ff volgens mijn berekeningen:
24 cm springvorm is een inhoud van 2,5 liter
Ik gebruik per halve liter 25 gram bloem,5 gram maizena en 30 gram suiker en 1 ei.

Dus dan kom ik op:
5 eieren ipv 6
125 gram bloem ipv 100
25 gram maizena net zoals t recept
150 gram suiker net zoals recept (rest gaat door limoenmengsel)

Dus zoals je ziet mankeert er niet zoveel aan jouw recept
Maar wellicht dat teveel handelingen het eea ook weer laten inzakken? Jij klopt de eiwitten op, daar komt eigeel weer bij in, daarbovenop bloem.
Ik warm de eieren 10 minuten en klop het in 1x luchtig met suiker, en spatel daarna snel het bloemmengsel erbij.

Anders weet ik het ook niet...

ik ken het recept niet, maar als ik het plaatje erbij zie... dat lijkt me ook geen kapsel van 10cm hoog oid  :nooo

verder beschrijf je dat je kapsel niet hoger kwam als de helft en een flinke bolling in het midden, waarschijnlijk staat de temp. dan te hoog :Y je moet altijd je oven even leren kennen, ik bak vaak bij mn moeder en daar moet de oven op 140graden.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

@Tirza; ik zal dat ook eens proberen! Ik bak nu vaak bij mijn vriend, want mijn huis heeft een oven die je met lucifers moet aansteken, en die je hoog en laag kunt zetten, maar niets daartussen :P (studentenhuizen...)

@Idelet; ik heb geen idee of dat invloed heeft. Maar misschien probeer ik jou manier dan toch eens. Het meel er dan wel doorheen spatelen, niet mixen?

7

Claudiav schreef:

@Tirza; ik zal dat ook eens proberen! Ik bak nu vaak bij mijn vriend, want mijn huis heeft een oven die je met lucifers moet aansteken, en die je hoog en laag kunt zetten, maar niets daartussen :P (studentenhuizen...)

@Idelet; ik heb geen idee of dat invloed heeft. Maar misschien probeer ik jou manier dan toch eens. Het meel er dan wel doorheen spatelen, niet mixen?

Ja bloem moet er wel doorheen gespateld worden inderdaad

8 Laatst bewerkt door ErikT (10-01-2011 14:17)

Hoe hoog moet/kan het biscuit eigenlijk rijzen? Ben pas begonnen met het bakken van biscuits en heb hiervoor een bakpan gekocht (van PME) van 15,2 cm breed en 10,2 cm hoog.

Ik heb het volgende recept gebruikt:
5 eieren (iets opgewarmd in RVS kom boven fornuis); 150gr suiker; zakje vanillesuiker.
10 minuten mixen (met handmixer, het lijkt na een minuut of vijf niet veel luchtiger meer te worden).
Daarna 125gr gezeefde bloem (ik gebruik patentloem); 25gr. maizena en een snufje zout.
Dit recept zou voldoende moeten zijn voor een ronde vorm van 24 tot 26 cm. Ik heb het terug gerekend naar mijn vorm en naar boven afgerond op 'hele eieren' waardoor ik 40% van de hoeveelheden gebruik.

Mijn biscuit wordt dan ongeveer 5 cm hoog. Dat zou hoger moeten kunnen lijkt me alhoewel ik het wel redelijk luchtig vind. Zeker ook omdat ik meer maak dan nodig zou zijn vanwege de afronding (anders had ik 1,7 ei nodig).

Ik wil nu een biscuit maken van ong. 25cm doorsnede voor de verjaardagstaart van mijn dochter. Dus met 100% van bovenstaande ingrediënten. Ik ben alleen bang dat deze niet luchtig genoeg wordt.

n.b. ik heb op het forum naar deze vraag gezocht en het leek me op deze discussie wel aan te sluiten.

9 Laatst bewerkt door Idelet (11-01-2011 13:16)

ErikT schreef:

Hoe hoog moet/kan het biscuit eigenlijk rijzen? Ben pas begonnen met het bakken van biscuits en heb hiervoor een bakpan gekocht (van PME) van 15,2 cm breed en 10,2 cm hoog.

Ik heb het volgende recept gebruikt:
5 eieren (iets opgewarmd in RVS kom boven fornuis); 150gr suiker; zakje vanillesuiker.
10 minuten mixen (met handmixer, het lijkt na een minuut of vijf niet veel luchtiger meer te worden).
Daarna 125gr gezeefde bloem (ik gebruik patentloem); 25gr. maizena en een snufje zout.
Dit recept zou voldoende moeten zijn voor een ronde vorm van 24 tot 26 cm. Ik heb het terug gerekend naar mijn vorm en naar boven afgerond op 'hele eieren' waardoor ik 40% van de hoeveelheden gebruik.

Mijn biscuit wordt dan ongeveer 5 cm hoog. Dat zou hoger moeten kunnen lijkt me alhoewel ik het wel redelijk luchtig vind. Zeker ook omdat ik meer maak dan nodig zou zijn vanwege de afronding (anders had ik 1,7 ei nodig).

Ik wil nu een biscuit maken van ong. 25cm doorsnede voor de verjaardagstaart van mijn dochter. Dus met 100% van bovenstaande ingrediënten. Ik ben alleen bang dat deze niet luchtig genoeg wordt.

n.b. ik heb op het forum naar deze vraag gezocht en het leek me op deze discussie wel aan te sluiten.

Bakvorm 15x 10 is een inhoud van 1,7 liter
Ik doe dit met 4 eieren. (dus naar boven afgerond)
Die eieren leg ik eerst 10 minuten in een bak heet water
Dan met 120 gram suiker echt 10 minuten mixen. Het moet lichtgeel zijn.
Daarna bloem,maizena en zout toevoegen. Snel en voorzichtig erdoor heen spatelen (niet mixen!)
Dan op 160 graden ong 40 minuten bakken.

Dus hij zou hoger moeten zijn dan 5 centimeter. Gebruik jij hogere oven-temperatuur?

10

Idelet schreef:

Bakvorm 15x 10 is een inhoud van 1,7 liter
Ik doe dit met 4 eieren. (dus naar boven afgerond)
Die eieren leg ik eerst 10 minuten in een bak heet water
Dan met 120 gram suiker echt 10 minuten mixen. Het moet lichtgeel zijn.
Daarna bloem,maizena en zout toevoegen. Snel en voorzichtig erdoor heen spatelen (niet mixen!)
Dan op 160 graden ong 40 minuten bakken.

Dus hij zou hoger moeten zijn dan 5 centimeter. Gebruik jij hogere oven-temperatuur?

De verhoudingen zijn dan hetzelfde, alleen gebruik jij 2x zoveel. Als mijn biscuit 5cm hoog wordt dan wordt die van jou 10cm? Dat zou wel logisch zijn.
Ik heb de eieren ongeveer 10 minuten geklopt met een handmixer. Ik had zelfs het gevoel dat dat te lang was. Zou het dan weer kunnen 'instorten'? Bij een patisseriecursus die ik onlangs deed, hebben we eigelen opgeklopt door een rvs kom kort boven het fornuis te houden om de eigelen op te warmen. Die truc heb ik ook toegepast. Hoe heet is het water dat je gebruikt? Handwam? Of het allerheetst kraanwater, met de kans dat de eieren kunnen stollen (tussen de 60 en 70 graden)?

Het spatelen of omvouwen zou het probleem kunnen zijn. Ik heb redelijk vaak 'gevouwen' omdat ik het anders niet goed gemengd kreeg.

Ik heb de verhoudingen terug gerekend middels het uitrekenen van de oppervlakte van de bakvorm met doorsnede 26 cm voor het oorspronkelijke recept naar mijn diamater/oppervlakte (pi maal r²). Die verhouding is ongeveer 3. Dat zou 1,7 ei zijn, dus dat werd 2 eieren en de rest daarop aangepast.

Ik heb op (ongeveer) 170 graden ongeveer 30 minuten gebakken (boven-/onderwarmte.)

Overigens was die hoogte van 10 cm een foutje bij de aanschaf. 7,5 Cm was voldoende geweest. Maar dat gegeven zou niet moeten uitmaken.

Aan alleen de oppervlakte heb je niet veel, je zult de inhoud moeten berekenen, dus pi x r x r x hoogte, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Per halve liter tel je dan 1 ei.

Bloem erdoor spatelen moet je heel snel maar erg zorgvuldig doen, liefst binnen 1 à 2 minuten.

Eieren verwarmen is om de moleculen te laten "ontspannen" waardoor ze de maximale hoeveelheid lucht kunnen vasthouden.

170 graden is vrij hoog, maar aangezien iedere oven anders werkt zal het wel kloppen in dit geval :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

12

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Aan alleen de oppervlakte heb je niet veel, je zult de inhoud moeten berekenen, dus pi x r x r x hoogte, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Per halve liter tel je dan 1 ei.

Bloem erdoor spatelen moet je heel snel maar erg zorgvuldig doen, liefst binnen 1 à 2 minuten.

Eieren verwarmen is om de moleculen te laten "ontspannen" waardoor ze de maximale hoeveelheid lucht kunnen vasthouden.

170 graden is vrij hoog, maar aangezien iedere oven anders werkt zal het wel kloppen in dit geval :)

Voor het terug rekenen van het basisrecept met 5 eieren maakt de hoogte niet veel uit. Het gaat om de verhouding en die blijft gelijk (tenminste, als je van dezelfde hoogte uitgaat).
En ik heb het gebasserd op een filmpje van internet (teleac cursus) waarin werd gezegd dat het voldoende was voor een bakvorm met een doorsnede van 26cm. Vandaar.

Maar wat betreft de inhoud: als je een bakvorm hebt van 15 cm doorsnede en een hoogte van 10 cm is de inhoud ongeveer 1,77 liter. Je gebruikt dan 4 eieren. Het beslag is dan < 1,77 liter maar het resultaat van het biscuit = 1,77 liter? (Oftewel een volle bakvorm?)  Als je hem dus lager wil dan reken je die inhoud uit en stem je daar de hoeveelheden op af. Mijn 5 cm hoge biscuit lijkt dus gewoon goed. Ik zal er eens mee experimenteren.
n.b. op deze site staat bij recepten dat de hoeveelheid voldoende is voor een bakvorm van 24 cm doorsnede. Ze gaan daarvoor uit van vijf eieren. Volgens de berekening zouden het er zeven moeten zijn (inhoud 24 cm doorsnede met hoogte 7,5 cm is ong. 3,4 liter). Dus dat biscuit wordt ook geen 7,5 cm hoog (maar 5/7 keer 7,5 cm is 5,3 cm, weer bijna 5 cm dus).

De eiergrootte zal wellicht ook nog invloed hebben. Ik weet niet precies welke maat ik gebruik.

Over de oventemeperatuur lees ik verschillende dingen. In hetzelfde filmpje werd uitgegaan van een heteluchtoven op 175 graden. Dat zou boven-/onderwarmte zo'n 190 à 195 graden moeten zijn ....... Maar ik zal de temperatuur eens wat lager houden en opbouwen.

Overigens was het biscuit in het fimpje ook niet heel hoog geworden.

13

190 is echt te warm hoor.
De meesten hebben em niet hoger dan 160.
Te heet= vaak te laag biscuit (doordat de bovenkant te snel 'dicht'gaart)

Dank je wel voor het rekensommetje, zover was ik al :)
Ik heb mijn berichtje enkel neergezet omdat dat niet voor iedereen even duidelijk is denk ik. Zeker niet als je net begint en hier even meeleest.

Wat eiergrootte betreft, doorgaans wordt uitgegaan van M dus tussen de 53 en 72 gram uit mijn hoofd.

Als je biscuit niet zo hoog wordt, maar je hebt wel voldoende ingrediënten gebruikt (dus 1 ei per halve liter) dan heb je waarschijnlijk te lang gedaan over het spatelen, of te weinig lucht erin gespateld.

De temperatuur moet inderdaad lager, en ik zou eens proberen met hetelucht als dat mogelijk is.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Ik probeer te begrijpen wat ik aan het doen ben als het om de hoeveelheden gaat. Ik was er van uitgegaan dat het recept dan ook een biscuit zou opleveren van 7,5 cm hoog.

Als ik het nu goed begrepen heb dan is het rekensommetje de inhoud na het bakken.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga experimenteren.

Het rekensommetje van 1 ei per halve liter, is inderdaad de inhoud na het bakken. Oftewel gewoon de inhoud van je bakvorm :)