Suikertaartjes-Suuz schreef:Aan alleen de oppervlakte heb je niet veel, je zult de inhoud moeten berekenen, dus pi x r x r x hoogte, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Per halve liter tel je dan 1 ei.
Bloem erdoor spatelen moet je heel snel maar erg zorgvuldig doen, liefst binnen 1 à 2 minuten.
Eieren verwarmen is om de moleculen te laten "ontspannen" waardoor ze de maximale hoeveelheid lucht kunnen vasthouden.
170 graden is vrij hoog, maar aangezien iedere oven anders werkt zal het wel kloppen in dit geval 
Voor het terug rekenen van het basisrecept met 5 eieren maakt de hoogte niet veel uit. Het gaat om de verhouding en die blijft gelijk (tenminste, als je van dezelfde hoogte uitgaat).
En ik heb het gebasserd op een filmpje van internet (teleac cursus) waarin werd gezegd dat het voldoende was voor een bakvorm met een doorsnede van 26cm. Vandaar.
Maar wat betreft de inhoud: als je een bakvorm hebt van 15 cm doorsnede en een hoogte van 10 cm is de inhoud ongeveer 1,77 liter. Je gebruikt dan 4 eieren. Het beslag is dan < 1,77 liter maar het resultaat van het biscuit = 1,77 liter? (Oftewel een volle bakvorm?) Als je hem dus lager wil dan reken je die inhoud uit en stem je daar de hoeveelheden op af. Mijn 5 cm hoge biscuit lijkt dus gewoon goed. Ik zal er eens mee experimenteren.
n.b. op deze site staat bij recepten dat de hoeveelheid voldoende is voor een bakvorm van 24 cm doorsnede. Ze gaan daarvoor uit van vijf eieren. Volgens de berekening zouden het er zeven moeten zijn (inhoud 24 cm doorsnede met hoogte 7,5 cm is ong. 3,4 liter). Dus dat biscuit wordt ook geen 7,5 cm hoog (maar 5/7 keer 7,5 cm is 5,3 cm, weer bijna 5 cm dus).
De eiergrootte zal wellicht ook nog invloed hebben. Ik weet niet precies welke maat ik gebruik.
Over de oventemeperatuur lees ik verschillende dingen. In hetzelfde filmpje werd uitgegaan van een heteluchtoven op 175 graden. Dat zou boven-/onderwarmte zo'n 190 à 195 graden moeten zijn ....... Maar ik zal de temperatuur eens wat lager houden en opbouwen.
Overigens was het biscuit in het fimpje ook niet heel hoog geworden.