1

Onderwerp: meringue botercreme, gepast. eiwit??

Ik wil vanavond een taartje maken, kapsel is gebakken..

maar nu begin ik toch opeens te twijfelen over de meringue botercreme.. de taart gaat ook gegeten worden door mijn zoontje, en nu vind ik het toch eng met het rauwe eiwit.. ik heb geen kookthermometer, dus weet niet of ik het heet genoeg maak..

kan het ook met gepasteriseerd eiwit? is de smaak dan ook nog ok? en waar kun je het kopen?? gewoon bij de c100 of ah?

Bedankt voor de reacties!

Re: meringue botercreme, gepast. eiwit??

ja daar kan het ook mee, of met eiwitpoeder :Y

volgens mij kun je dat niet bij de supermarkt kopen, wel bij groothandels

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

hmm eiwitpoeder heb ik ook niet in huis.. hoopte dat ze het misschien bij de AH zouden hebben.. groothandel zit hier niet echt in de buurt voor vanavond/..

twijfel, twijfel.. mbc, of de gewone toch maar voor de veiligheid..

weet iemand of het risico groot is als je mbc bereid met rauwe eiwitten?

4 Laatst bewerkt door Kaatjekikker (30-12-2010 23:40)

Als je suiker is opgelost in de eiwit dan is het toch heet genoeg gemaakt? Ik begreep hier dat het smeltpunt van de suiker hoger ligt dan de temperatuur die nodig is om de eieren te pasteuriseren.

Ik maak de 1:2:2, de eiwit en de suiker klop ik au-bain-marie op, ik maak dus de swiss meringue.

Groetjes Karine

5

Hmm, ik dacht juist dat je de juiste temperatuur net niet haalde met het oplossen van de suiker..

Gister maar even safe gespeeld en gewone bc van de mix gemaakt..

san 1981 schreef:

Hmm, ik dacht juist dat je de juiste temperatuur net niet haalde met het oplossen van de suiker..

Gister maar even safe gespeeld en gewone bc van de mix gemaakt..

daar zijn de meningen over verdeeld :Y ergens is een topics met verschillende links erin naar sites met info hierover, en al die sites zeggen weer wat anders.
Ik ga ook altijd voor safe, ik gebruik eiwitpoeder :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik heb ook maar op safe gespeeld en de mix gebruikt.. een ander keertje maar eens ergens gepasteuriseerd eiwit halen en dan eens uitproberen :Y