1

Onderwerp: Opstaande bloemetjes, vlinders ed

Hallo,
Heb al gezocht op het forum, maar kom er niet uit.
Ik wil een pipstyle taart maken met opstaande bloemen dmv de blossom plunger, maar hoe ga ik te werk? Kan dit met marsepein of moet het perse met fondant? Gebruik ik tylose hierdoor? en hoe plak ik het vast? Tylose met water mengen of poedersuiker met water?
alvast bedankt voro jullie reacties

2

Re: Opstaande bloemetjes, vlinders ed

fondant met tylose. En vastplakken kan met allebei. Kleine of platte decoraties kan je ook met alleen een beetje water vastplakken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ik doe het ook met marsepein hoor, ligt een beetje aan de grote van je bloem en hoe lang je van te voren de bloemen maakt.

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

Ik meng fondant met marsepein. Lust geen marsepein en geen fondant, maar dit is heel lekker :)
Wel tylose erdoorheen  :thumb:

5

hoeveel tylose zou er doorheen moeten en hoelang moeten ze drogen en hoe?

6

Ik heb fondant van Bakels (petti...moeilijk woord) en die hard ook uit zonder tylose. Daar kwam ik achter met het maken van mijn vlindertjes op  mijn cupcakes

http://94.100.121.65/1196550001-1196600000/1196576001-1196576100/1196576051_5_YC2J_1.jpeg

7 Laatst bewerkt door Poptie (31-12-2010 19:51)

mar10 schreef:

hoeveel tylose zou er doorheen moeten en hoelang moeten ze drogen en hoe?

Van tylose heb je maar een klein beetje nodig; de juiste verhouding staat op de verpakking. Afhankelijk van wat je maakt, moet je het enige tijd laten drogen.
Dus: kleine bloemetjes waarvan je de blaadjes wat omhoog wilt laten staan zijn in een dag of 2 wel droog en dan heb je niet zoveel tylose nodig.
Maar als je zoals ik laatst een giraffe boetseerd en je wilt dat de lange nek stevig blijft en de kop blijft dragen, heb je meer tylose nodig en duurt het drogen iets langer; in mijn geval wel 10 dagen...

Hoe te drogen: bloemetjes leg ik op een schaaltje voor gevulde eieren. Vlindertjes op een kartonnetje in V-vorm gevouwen, zodat de vleugeltjes omhoog gaan staan. Gewoon iets zoeken waardoor je boetseersels hun vorm behouden!  :Y

(Overigens gebruik ik meestal de fondant van Funcakes en voor kleine dingen als bloemetjes en kleine vlinders gebruik ik dan geen tylose; die houden al redelijk hun vorm, mits een paar dagen gedroogd)

8

Ik heb daar ook nog een vraagje over... ik had van marsepein met tylose orchard lace figuurtjes laten drogen maar het duurde wel 2 weken voordat het goed was. Maar dan kun je ze toch niet meer eten?

9

wel hoor, marsepein blijft heel lang goed. tylose doet niet zoveel in marsepein. Je moet het wel goed stofvrij houden als je het twee weken laat drogen. Het helpt nog wel eens om marsepein in de oven te drogen (op 50 graden, deur op een kier, zo 2 tot 3 uur, daarna is het heeel zacht, maar als het afgekoeld is, is het al een stuk harder). Ik werk daarom altijd met tylose en fondant als het moet drogen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

10

Bedankt voor de tip! (ik had ze voor de zekerheid weggegooid... zonde dus  :cool:  )