1

Onderwerp: Recept van Vegter's rolletjes gezocht

Zoals de titel al aangeeft...

Ik heb google al afgestruind en het enige wat ik kan vinden is dat er een verschil is tussen kniepertjes en rolletjes qua recept maar het recept van kniepers staan er wel, van rolletjes niet.

We hebben een ijzer en ik wil er gewoon een paar bakken dus geen recept voor 80 stuks nodig ofzo haha.
Jullie kunnen mij vast helpen! :)

2 Laatst bewerkt door Nemesis (29-12-2010 15:12)

Re: Recept van Vegter's rolletjes gezocht

Is dat niet een kwestie van 'deeg rollen als het warm uit het ijzer komt en uit laten harden'? En dat er geen apart recept voor nodig is?

(zo stoppen ze de papiertjes bij de fortune cookies er ook in, mocht iemand zich dat ooit afgevraagd hebben)

[edit]
nee, ik zie het al, is ander receptuur. alhoewel ik nu ook lees dat aangeraden wordt om de rolletjes idd. om een pollepel o.i.d. heen te draaien. ik ben het even kwijt, misschien dat iemand anders kan helpen  :think:

3 Laatst bewerkt door Carien (29-12-2010 15:16)

volgens mij is er geen verschil; er bestaan honderden recepten van, iedereen had/heeft z'n eigen. Er zijn vloeibare deegsoorten en vaste.
Kniepertjes heten ze in de Achterhoek en Twente (je kniept (knijpt) ze tussen de ijzers), in Drente heten ze rollechies volgens mij.
Ik ken van huis uit (Twente) dit recept. Voor minder gewoon mindere hoeveelheden nemen ;) .

750gr lichtbruine basterdsuiker
750gr bloem
250 grboter
1 liter water
3 pakjes vanillesuiker
2 eieren losgeklopt
1 lepel slaolie
1 lepel kaneel
zout

het hele recept duurt ongeveer 4 uur baktijd
je hebt dan 100 rolletjes

is het deeg te dik dan water bij doen.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4 Laatst bewerkt door bosbes (29-12-2010 15:34)

Ik bak ze zo

250 gram boter
400 gram suiker
500 gram bloem
4 eieren
1 1/2 theelepe lkaneel
1 1/2 theelepel anijspoeder of zaad

Boter en suiker smelten en af laten koelen
eieren er door kloppen
Droge  ingredienten mengen en door het botermengsel roeren tot een stevige bal
Laten rusten en daarna walnoot grote bolletjes deeg maken en  afplatten(tegen verschuiven tijdens het kniepen)

Ik heb ze al 2 keer gemaakt afgelopen 2 weken en morgen nog een keer.Ze zijn heerlijk, ik rol ze niet strak zodat je er gemakkelijk slagroom in kunt spuiten.
Willy

5

in Twente is het gebruik dat je ze plat geeft bij oud jaar (het afgelopen jaar is een open boek) en met nieuwjaar opgerold (wie weet wat het nieuwe jaar brengt) al dan niet gevuld met slagroom.
Wij rolden ze om een taps stokje, zodat je schuine gerolde kniepertjes krijgt. Zag laatst bij Dille en Kamille speciale metalen rolletjesvormen, die ook taps zijn.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Tussen wat voor een apparaat bak je ze dan, ben al heel erg lsng opzoek naar zo'n apparaat en kan hem nergens vinden... Wie weet dit?

Kitchen Corner, Nieuwstraat 15, Deventer. di-wo,vr 10:00-17.30 uur, donderdag van 10:00-20:00 uur en zaterdag 10:00-17:00 uur.
Voor cursus PME en diverse workshops kijk op de site www.kitchencorner.nl

7 Laatst bewerkt door Idelet (29-12-2010 15:58)

soesa schreef:

Tussen wat voor een apparaat bak je ze dan, ben al heel erg lsng opzoek naar zo'n apparaat en kan hem nergens vinden... Wie weet dit?

volgens mij hebben we em bij Blokker weg. dacht em laatst ook te zien staan. weet niet zeker

Edit: zo'n eentje:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhygLyVB71mZ47SK4dSj7PXGXnUqLhfVcVrGKS6FhR9BNM_Tgi

8

soesa schreef:

Het heet een wafel ijzer, ik heb een elektrische, nog van man's zijn oma, maar je hebt ze ook die je kunt verwarmen op de gaspit. Van oudsher werden ze in het ijzer boven het vuur gebakken.

Mijn recept (ook al oud dus)

200 gram bloem
125 gram boter
175 gram basterdsuiker ( evt zakje van suiker)
3 eieren
1 theelepel kaneel
snufje zout

Klop de eieren met zout en kaneel los. Smelt de boter. Roer de gezeefde bloem met suiker door elkaar, roer er de losgeklopte eieren langzaam van uit het midden doorheen, voeg dan met kleine beetjes tegelijk de zo lauw mogelijke gesmolten boter door. Klop het beslag flink door en schep telkens een halve eetlepel beslag op het hete met olie of boter bestreken ijzer, knijp het ijzer niet te vast op elkaar en met een paar minuten is het wafeltje klaar. Wil je hem gerold rol het dan zo warm mogelijk om een stok of steel van de pollepel.

Eet smakelijk.

Christine.

Je kunt ook even googlen op nieuwjaarsrolletjes. Vegter's rolletjes is volgens mij namelijk een merknaam.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

:9
.. nu nog mijn moeder wafelijzer 'lenen' ;)

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

11

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Je kunt ook even googlen op nieuwjaarsrolletjes. Vegter's rolletjes is volgens mij namelijk een merknaam.

thnx voor de tip, nu kan ik ze inderdaad wel vinden

12

Carien schreef:

Kniepertjes heten ze in de Achterhoek en Twente (je kniept (knijpt) ze tussen de ijzers), in Drente heten ze rollechies volgens mij.

Nee, hoor in Drenthe zijn het ook kniepertjes :Y . En daar worden ze ook plat en kaal gegeten. Zoonlief staat ze nu, in Drenthe, te bakken met z'n opa. Maar of er ook mee naar huis komen vraag ik me af :s

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

13

deze drentse noemt de gerolde versie rollechies en de gevouwen versie kniepertjes. En zelfgebakken is veeeeeel lekkerder dan die ....fabrieksrolletjes  O-)

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

14

Grappig want mijn drentse schoonfamilie noemt de rolletjes dus gewoon nep :lol: en commercie van Vegters :lol: , en zeggen altijd dat die niet gemaakt worden in drente :rolleyes:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

15

ik noem die rolletjes ook nep, heeft niks met de echte te maken ;)
Wij (en niet alleen wij) bakten toch echt ieder jaar ook rolletjes. Alhoewel, ik was meer van het inpakken of opeten, ik kan de hitte van die dingen niet verdragen aan mijn vingers. We gebruikten altijd de steel van een pollepel om ze daarop te draaien.  Het water loopt me in de mond bij de gedachte aan zelfgebakken rollechies  :9

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)