1 Laatst bewerkt door renee (29-12-2010 15:34)

Onderwerp: Tips voor stapelen gevraagd?

Ik heb in maart een opdracht staan voor een stapelbruidstaart.
Hebben jullie nog tips voor mij?
Neem aan dat de taarten na het bekleden pas gestapeld worden?
En moet dat met een breed palletmes of hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt.
Groetjes renee

2

Re: Tips voor stapelen gevraagd?

mijn tip is om van te voren dan toch maar even te oefenen en vooral niet met kit kat stapelen. Je wilt n.l. wel dat een bruidstaart overeind blijft staan.
Ik til de taarten voorzichtig met platte hand op en zet ze voorzichtig op elkaar.

Succes!

3

smarianne schreef:

mijn tip is om van te voren dan toch maar even te oefenen en vooral niet met kit kat stapelen. Je wilt n.l. wel dat een bruidstaart overeind blijft staan.
Ik til de taarten voorzichtig met platte hand op en zet ze voorzichtig op elkaar.

Succes!

Bedankt  :thumb:
Nee met houten douwels toch?Die heb ik vanmiddag besteld.Ik ga in januari 1 voor mn moeder maken en in februari 1 voor mezelf
En dan in maart de 3laagse bruidstaart.
Dus gewoon het taartkarton net zo groot als de taart zelf neem ik aan?

En dan met de hand op de andere taart zetten?Is dit dan mooi af te werken met een lint aan de onderkanten?
Dat is de wnes van de besteller namelijk :)

Groetjes

Persoonlijk zou ik zo'n opdracht pas aannemen als ik zeker weet dat ik het kan en dus niet meer eerst hoef te oefenen met iets cruciaals als stapelen.

Ook zou ik een stapeltaart never nooit niet stapelen met taartkartons en al helemaal niet mer maar 1 taartkarton.

Het beste kun je cakeboards gebruiken tussen de lagen en een cakedrum onder de hele taart. De cakeboards inderdaad even groot als je taart.
Zorg ervoor dat je de dowels recht afknipt of zaagt, dat er geen splintertjes aanzitten en dat ze allemaal even lang zijn. Dus net zo lang als het midden van je taart hoog is (liefst 2 mm lager omdat je taart doorgaans in het midden iiieeeetsje hoger is.

Ik laat meestal 3 of 4 dowels wat uitsteken en daar zet ik de taart dan op. Dan met een paar vingers of een dun mes de taart omlaag laten zakken met dowels en al.

Om te zorgen dat je taart in het midden staat kun je hier en daar wat corigeren terwijl hij zakt door met een smoother licht te duwen.

Handig is om een dotje botercrème tussen de lagen te smeren zodat de taarten niet gaan schuiven, of een dotje ri op en een klein beetje rond de dowels.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Persoonlijk zou ik zo'n opdracht pas aannemen als ik zeker weet dat ik het kan en dus niet meer eerst hoef te oefenen met iets cruciaals als stapelen.

Ook zou ik een stapeltaart never nooit niet stapelen met taartkartons en al helemaal niet mer maar 1 taartkarton.

Het beste kun je cakeboards gebruiken tussen de lagen en een cakedrum onder de hele taart. De cakeboards inderdaad even groot als je taart.
Zorg ervoor dat je de dowels recht afknipt of zaagt, dat er geen splintertjes aanzitten en dat ze allemaal even lang zijn. Dus net zo lang als het midden van je taart hoog is (liefst 2 mm lager omdat je taart doorgaans in het midden iiieeeetsje hoger is.

Ik laat meestal 3 of 4 dowels wat uitsteken en daar zet ik de taart dan op. Dan met een paar vingers of een dun mes de taart omlaag laten zakken met dowels en al.

Om te zorgen dat je taart in het midden staat kun je hier en daar wat corigeren terwijl hij zakt door met een smoother licht te duwen.

Handig is om een dotje botercrème tussen de lagen te smeren zodat de taarten niet gaan schuiven, of een dotje ri op en een klein beetje rond de dowels.

Bedankt voor je tips.

Ik heb het aangenomen omdat het een bekende is.En ik van te voren goed kan oefenen.
Als het nou over een maand al zou zijn zou ik het hebben afgeslagen.

Ja ik wou zosieso een cakedrum onderaan gebruiken.Maar las overal dat een kartonnetje voldoende was om tussen in te gebruiken.Vandaar dat dat ook de plannig was.

Ze wouden een hele simpele taart.3laags en dan de middelste met een werkje erin.

Groetjes renee

6

Ik zou zeker wat vaker dan 2 x oefenen.. Het is tenslotte een bruidstaart waarbij gewoon niets mis mee mag gaan. Een taart kartonnetje doe ik alleen bij 2 lagen als de bovenste dan ook nog eens niet te groot is. Bij 3 toch echt cakeboards

En denk er aan.. hoe simpeler de taart hoe perfecter hij moet zijn. Je hebt dan niets om schoonheidsfoutjes mee te camoufleren..  ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

Op tartacadabra.com staat een goede duidelijke how-to voor het stapelen.
Wie weet helpt dit ook weer een beetje.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

8

En als je het goed wilt doen moet je ook geen houten dowels gebruiken maar seperated plates met de daarbij behorende plastic dowels.

Zorg voor een stabiele ondergrond, dus een dikke MDF plaat of cakedrum en cakeboards tussen je taarten in.

Succes, ook al is het voor een bekende, het is super spannend!