1

Onderwerp: biscuitmix bakken in hete luchtoven gaan niet goed?!

Ik ben nog een beginneling met taarten bakken. Omdat mijn dochters jarig zijn wil ik een prinsessentaart bakken. Nu ben ik dus bezig met biscuitcake. Alles klaar, dus ik de mix in de oven en zet hem op 175 graden zoals op de verpakking staat... Maar ik heb dus een heteluchtoven en hij wordt helemaal zwart. :( Wie weet op hoeveel graden ik mijn heteluchtoventje moet zetten?!

2

Re: biscuitmix bakken in hete luchtoven gaan niet goed?!

Niemand ben ik bang.... dat is bij iedereen verschillend en dus een kwestie van uitproberen.  Ikzelf bak bijvoorbeeld op 140 graden met hetelucht, maar weet dat anderen ook rond 170 zitten.

Misschien moet je even kijken of dat je per ongeluk ook je gril hebt aanstaan? Of de bovenwarmte?
En hoelang zit hij er al in?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Ik bak op 160....hetelucht 175 is wel errug heet............

Tip: als je een duidelijkere topic-titel dan hellup gebruikt, krijg je waarschijnlijk sneller en meer reacties............

4

ik zou het niet weten.. ik bak zelf 'op de gok' want ik heb geen gradenemeter op mijn oude oude oventje, alleen een warmemeter, een pijltje wat steeds verder in het 'rood' gaat.. maar er staan geen graden bij :P ;) (ik geloof ook niet zo in een precies aantal graden enzo, ik doe het op gevoel)

~when you share a cake, you share love~

5

Ik had hem er zo'n 10 minuten in... En de bovenste laag was dus al donkerbruin/zwart...

6

@Karin09, bedankt voor de tip!! Ik heb me gemeld met de vraag of ze het willen veranderen!!

7

Hoi, mijn heteluchtoven staat 40 minuten (voorverwarmd) op 160graden

oefening baart taart!

8

Dekkertje schreef:

@Karin09, bedankt voor de tip!! Ik heb me gemeld met de vraag of ze het willen veranderen!!

Nog een vraagje........in welke bakvorm ben je je biscuit aan het bakken?

9

40 min op 160 graden bak ik altijd (dit is voor een 20 cm)

10

ik heb zelf een combi magnetron.. gebruik de hete lucht oven..
Wanneer ik de bisquitmix bak begin ik op 125 graden 10 min, dan 150 graden 10 min en dan 175 graden 10 min.. daarna op 175 graden zolang totdat hij helemaal gaar is..

Het is per oven heel erg verschillend.. Je moet dingen uit proberen..

11

Hete lucht moet sowieso altijd 20% minder heet dan conventioneel.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

ik bak altijd op 150 grade in hetelucht oven...maar dan met verlengde tijd

Zie www.irenes-suikercreaties.nl voor zelf taarten en cupcakes maken in een workshop van Irene's SuikerCreaties in Eindhoven.

13

ik heb een combi magnetron. bij hetelucht zet ik hem op 160 graden en bak ik een 20cm taartje in 35 min goed.

Groetjes, Franka

14

hoi

ik heb ook een hetelucht oven, op de verpakking bij mij staan 160 graden en dan 35 a 40 min. voor een bakvorm met 26 cm
alleen bij mij mislukken ze heel de tijd, zakken in hahhahahah
ben nu de 4de aan het proberen
heb ook ee mengkom aangeaschaft en 10 min heel driftig erin staan roeren hoge snelheid en 2 min op slaapsnelheid
nu zit ik net effies te kijken enn waarempel volgens mij is die nu mega hoog geworden,, maar roep nog niet te hard als straks de oven uitslaat stort die vaak weer inelkaar
s

succes

15

moontjeklop schreef:

hoi

ik heb ook een hetelucht oven, op de verpakking bij mij staan 160 graden en dan 35 a 40 min. voor een bakvorm met 26 cm
alleen bij mij mislukken ze heel de tijd, zakken in hahhahahah
ben nu de 4de aan het proberen
heb ook ee mengkom aangeaschaft en 10 min heel driftig erin staan roeren hoge snelheid en 2 min op slaapsnelheid
nu zit ik net effies te kijken enn waarempel volgens mij is die nu mega hoog geworden,, maar roep nog niet te hard als straks de oven uitslaat stort die vaak weer inelkaar
s

succes

Bedoel je roeren als in roeren met een lepel? Je moet het echt met een mixer doen hoor, anders krijg je er nooit genoeg lucht in. En 26 cm heeft bij mij zeker 45 minuten nodig, dus misschien waren ze nog niet gaar?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Ja, idd met een mixer  :Y . Ik bak een 25 cm wel 55 minuten op 150 gr hetelucht.

17

ik begin bij 135 graden en laat hem dan in drie gelijke delen oplopen naar 150 en 160 graden. Dat gaat bij mijn heteluchtoven prima.

Dus moet je taart een half uur, dan 10 min op 135, 10 min op 150 en 10 min op 160 graden. Ik  laat hem meestal vijf tot tien minuten langer bakken dan staat aangegeven, ik kijk dus wat vaker op het laatst of hij gaar is (bij mij gaat hij dan inzakken en komt iets los van de bakpan)

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

18

Waar heb je de taart staan in de oven?
Want als hij al na 10 minuten zwart is, staat of de grill aan ( ik heb ervaring  :o   of je hebt de taart boven in de oven staan.
De taarten moet je in het midden zetten van de oven.
Ik zelf bak in hete lucht op 140 graden, en met een half uur zijn de taarten van 26 cm helemaal gaar.
De 20 cm zijn dan zelfs in 23 minuten gaar.
Succes

19

ja ik bedoel op zijn hardst mixen met ee mixer
hij kwam eruit erg hoog, alleen de boven kant blijf weer instorten
kan mijn oven niet op laten lopen met temp, dus das jammer
ook heb ik geen 15o graden maar 140 en q60 en 180
bak hem dus in 50 min. op 160 graden

iemand nog tips om hem niet in te laten storten
of hoort dat erbij en draai je dan gewoon je bisquit om zodat je een rechte oppervalk heb

groetjes
p.s iemand ook nog tips om je foto erop te plaatsen probeer het maar is volgens mij wel een heel gedoe

20

zo snel in een half uur,,, snap ik niet ik heb ook hetelucht op 160 graden 50 min. staat in het midden en op het onderste rooster

mmmmmmmmm

21

Ja je moet hem omdraaien om een mooie bovenkant te krijgen. Als hij inzakt heb je kans dat hij toch net niet helemaal gaar is.

En over het oplopen van de temperatuur. Daar moet ik ook elke 10 minuten even de temperatuur hoger instellen. Dus gewoon in de buurt blijven :)

22

Het is zo'n hoogbakblik want ik wil een prinsessentaart maken voor mijn dochters... Ik heb het blik voor voor 3 dagen gehuurd. Ik heb het voor de zekerheid bij mijn ouders gedaan in de oven en ze zijn nu wel goed... I.i.g. bedankt voor de tips wat het bakken in heteluchtoven betreft, ik ga er ff een aantal opschrijven voor de volgende!!  ;)

23

oke dus omdraaien als de taart klaar is,, mmmmm die wist ik nog niet,, dan en als die inzakt nog niet gaar,, wat een gedoe dacht dat het bekleden het moeilijkt was hhhahahha mooi niet het bakken is het moeilijkst
oplopen ja maar dan moet ik elke keer de deur van de magnetron open doen schint dat dat weer niet mag

maar gelukkig is die nu wel een keer hoog geworden das al heel wat
groetjes

24

Wat voor type oven heb je precies, want sommige combimagnetrons geven zichzelf uit voor hete lucht, terwijl het eigenlijk convectie is, dan komt te lucht alleen van boven en daar kun je wel eens dit soort dingen van krijgen...

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)