Onderwerp: Enkele beginnersvraagjes
Om te beginnen stel ik mezelf voor:
Ik ben Dries uit België. Een man dus. Ik volg dit forum al een hele tijd omdat ik al lang wil zelf proberen te bakken. Ik begin elke keer te lachen als ik op dit forum een topic zie beginnen met : Dag lieve dames... ofzoiets. Er zijn hier dus ook mannen...
Ik heb dit weekend mijn eerste poging tot taartenbak gedaan. 2 recepten van hier gevolgd: de bananenbodem en dan wat zitten klooien met rolchocolade. Hier had ik nu nog enkele vragen over:
1) Uiteindelijk is de bruine modelleerchocolade gelukt, maar ik vond dat die nogal hard was om te verwerken. Ik kreeg deze dan ook niet mooi opgespannen rond de bodem, waardoor er plooien zichtbaar waren. Smaak was wel lekker.
2) Om de taart op te eten was er echt wel een mesje nodig. De rolfondant was niet hard, maar te "flexibel". Zou de laag nog te dik geweest zijn?
3) De witte variant is mislukt. Alles zag er goed uit, behalve dat er bij het kneden bijna niets van vet uitkwam. Enkele uren daarna bij het uitrollen is alles in korreltjes uit elkaar gevallen.
4) Is de taart afsmeren met botercreme noodzakelijk? Ik had het nu niet gedaan (shame on me ). Ben wel van plan om het volgende keer wel te doen. Hierna enkele uren koelkast?
5) Waarom heb ik gekozen voor rolfondant? Is marsepein niet veel gemakkelijker? Wanneer kiezen jullie voor het ene of het andere? Is marsepein zo makkelijk te kleuren?
Zo zie je maar. Heel veel vragen op ene hoopje. Sry hiervoor...
Als afsluiter: De taart zag er al bij al geslaagd uit (behalve de plooien) en was ook heel lekker!