1 Laatst bewerkt door ddecroubele (21-12-2010 22:23)

Onderwerp: Enkele beginnersvraagjes

Om te beginnen stel ik mezelf voor:

Ik ben Dries uit België. Een man dus. Ik volg dit forum al een hele tijd omdat ik al lang wil zelf proberen te bakken. Ik begin elke keer te lachen als ik op dit forum een topic zie beginnen met : Dag lieve dames... ofzoiets. Er zijn hier dus ook mannen... :)

Ik heb dit weekend mijn eerste poging tot taartenbak gedaan. 2 recepten van hier gevolgd: de bananenbodem en dan wat zitten klooien met rolchocolade. Hier had ik nu nog enkele vragen over:

1) Uiteindelijk is de bruine modelleerchocolade gelukt, maar ik vond dat die nogal hard was om te verwerken. Ik kreeg deze dan ook niet mooi opgespannen rond de bodem, waardoor er plooien zichtbaar waren. Smaak was wel lekker.

2) Om de taart op te eten was er echt wel een mesje nodig. De rolfondant was niet hard, maar te "flexibel". Zou de laag nog te dik geweest zijn?

3) De witte variant is mislukt. Alles zag er goed uit, behalve dat er bij het kneden bijna niets van vet uitkwam. Enkele uren daarna bij het uitrollen is alles in korreltjes uit elkaar gevallen.

4) Is de taart afsmeren met botercreme noodzakelijk? Ik had het nu niet gedaan (shame on me  :o ). Ben wel van plan om het volgende keer wel te doen. Hierna enkele uren koelkast?

5) Waarom heb ik gekozen voor rolfondant? Is marsepein niet veel gemakkelijker? Wanneer kiezen jullie voor het ene of het andere? Is marsepein zo makkelijk te kleuren?

Zo zie je maar. Heel veel vragen op ene hoopje. Sry hiervoor...
Als afsluiter: De taart zag er al bij al geslaagd uit (behalve de plooien) en was ook heel lekker!

2

Re: Enkele beginnersvraagjes

Allereerst welkom Dries, leuk een man erbij!
(eigenlijk moest het eerste deel in een ander topic, maar goed)

Ten tweede: sorry, ik ken rolchocolade niet, dus kan je daar niet verder mee helpen.

Afsmeren met botercrème is nodig om de fondant/marsepein soepel en glad om de taart te laten vallen/plooien en voor het vastplakken.
Daardoor kun je de plooien ook wat makkelijker wegstrijken

Marsepein werkt iets anders, vwb kleuring maakt het niet veel uit (behalve blauw, dat wordt wat groenig door de basiskleur van marsepein), qua smaak wel.

Ken je deze van Lot al? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Enneuh, wel foto's laten zien hoor! :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

ddecroubele schreef:

1) Uiteindelijk is de bruine modelleerchocolade gelukt, maar ik vond dat die nogal hard was om te verwerken. Ik kreeg deze dan ook niet mooi opgespannen rond de bodem, waardoor er plooien zichtbaar waren. Smaak was wel lekker.

Een paar seconden in de magnetron doet vaak wonderen voor de kneedbaarheid.

ddecroubele schreef:

2) Om de taart op te eten was er echt wel een mesje nodig. De rolfondant was niet hard, maar te "flexibel". Zou de laag nog te dik geweest zijn?

Ik denk het wel. 2 a 3 mm is voor Nl begrippen dik zat.

ddecroubele schreef:

3) De witte variant is mislukt. Alles zag er goed uit, behalve dat er bij het kneden bijna niets van vet uitkwam. Enkele uren daarna bij het uitrollen is alles in korreltjes uit elkaar gevallen.

Witte wat?

ddecroubele schreef:

4) Is de taart afsmeren met botercreme noodzakelijk? Ik had het nu niet gedaan (shame on me  :o ). Ben wel van plan om het volgende keer wel te doen. Hierna enkele uren koelkast?

Nee, niet noodzakelijk. Maar je kan er oneffenheden mee wegwerken en je fondant plakt er mee vast. Jam kan ook of chocopasta. Enkele uren in de koelkast hoeft niet. Je kan 'm er wel een poosje in zetten om het daarna gladder af te kunnen strijken. maar als ik er geen tijd voor heb laat ik het helemaal.

ddecroubele schreef:

5) Waarom heb ik gekozen voor rolfondant? Is marsepein niet veel gemakkelijker? Wanneer kiezen jullie voor het ene of het andere? Is marsepein zo makkelijk te kleuren?

Of je marsepein of rolfondant makkelijker vindt is voor iedereen verschillend. Ik heb het eerst jarenlang met marsepein gedaan omdat ik dat makkelijker en lekkerder vond. Fondant gebruikte ik alleen als ik wit nodig had. Nu vind ik eigenlijk fondant makkelijker. Wordt mooier glad ook. Die fondant koop ik alleen wel voorgekleurd voor felle kleuren. Marsepein kleurt idd veel makkelijker.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Waarschijnlijk is de witte rolchocolade mislukt omdat je wat goedkopere chocolade had.
Goedkopere merken willen namelijk nogal eens de cacaoboter vervangen door iets anders, waardoor de verwerking ervan natuurlijk heel anders is.

Rolchocolade is trouwens geen rolfondant :)

Afsmeren met botercrème is niet noodzakelijk. Je kunt hiervoor ook ganache, jam, of chocopasta gebruiken.
Als je een mooie rechte taart hebt kun je dus met gewoon jam aan de slag.

Als je vullingen gebruikt die dijkjes nodig hebben is het wel te adviseren om de taart in de koelkast op te laten stijven. Ook als je MBC of botercrème 1:1 gebruikt. Bij Amerikaans crusting botercrème is het niet nodig.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Ok, hier kan ik al ff mee aan de slag.

Ik heb de rolchocolade zelf gemaakt. Wat raden jullie aan? Zijn de dingen die hier in de webshop te vinden zijn niet makkelijer en beter verwerkbaar? Zoals die dingen van Funcakes enz? Zo'n starterspakket ofzo.
Is er een verschil tussen rolchocolade en rolfondant? Dacht dat dat gewoon het Nederlandse woord was :-)

Wordt er vanuit de shop geleverd in het kerstverlof?

Grtjs

Rolchocolade wordt van chocolade gemaakt, rolfondant wordt gemaakt van o.a. suiker, glycerol, glucose, etc.
Het zijn twee totaal verschillende producten, en ze werken ook heel anders.
Soms is fondant beter, soms rolchocolade. Allemaal afhankelijk van wat je wilt doen.

Een starterspakket is zeker handig, maar let er wel op dat de fondant van funcakes niet uithardt, ook niet met tylose.
Dus als je dingetjes rechtop wilt zetten, moet je iets anders gebruiken.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Chocolade wordt hier in België soms fondant genoemd, denk dat je daarom in de war bent.