1

Onderwerp: iglootje?

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een hele leuke taart gezien van iemand.. weet even niet meer wie.. maar er stond een iglootje bij..
Nu wil ik zoiets graag maken(alleen dat iglootje), maar kan ik daar eventueel ook marsepein voor gebruiken? of moet dat met fondant?
Dat ik hem morgen maak en dan laat drogen tot vrijdag? of moet ik er dan iets door doen (tylose ofzo?)

Alvast bedankt!

Groetjes Chantal

Smakelijke groetjes,
Chantal

2 Laatst bewerkt door liftrasa (20-12-2010 16:09)

Re: iglootje?

Met marsepein is het bijna niet te doen om zo'n iglootje te maken.
Marsepein word namelijk niet hard.
Ik raad fondant met tylose aan.
Dit word goed hard en zo kan de iglo blijven staan.

Heb je geen fondant en tylose dan kan je ook de iglo van cake maken en dan bekleden met marsepein.

When someone asks if you'd like cake or pie, why not say you want cake and pie?

3

dank je wel,
Ik ga het morgen proberen met fondant en tylose !

Smakelijke groetjes,
Chantal

4

Nou poging nummer 1 is mislukt...

Ik heb mijn blanda bakje met aluminuimfolie omwikkeld, en ongeveer 125 gram fondant gebruikt (heb pakje van 250 gram en ongveer de helft gebruikt, denk ook dat hier de fout ligt, te weinig gebruikt waardoor ik hem niet dik genoeg kon uitrollen) half/3kwart schepje tylose, goed gekneed en ongeveer 4 uurtjes laten liggen (verpakt in plasticfolie).

Zowieso kreeg ik hem niet ver genoeg uitgerold, toch proberen erop te leggen, scheurtjes.. helaas nieuwe poging weer alles gekneed en uitgerold en nog een keer erop gedaan.. weer scheuren.. Dacht dan probeer ik een kleiner schaaltje.. helaas toch weer scheuren... Uiteindelijk werd de fondant wat droger en harder en heb ik hem weggegooid.. en nu zit ik dus hier...
Ow jah toen ik hem op mijn blanda bakje had gedaan, bleef ie ook niet echt goed zitten... (is het de bedoeling dat ik er iets van lijm op doe bij de onderkant?

Wie o wie kan mij uitleggen wat hier nog meer fout is gegaan behalve dat ik gewoon te gierig ben geweest met mijn fondant??

Smakelijke groetjes,
Chantal

Doe je het nou over een taartje of niet?

Groetjes Natasja!

Ik heb laatst een iglootje op een pingu taart gemaakt, maar daar zat biscuit onder.. ik gok dat ook zo was op de taart die jij hebt gezien.

Groetjes Natasja!

7

Nee, ik wil echt alleen een fondanten iglo.
Ik heb hem vanochtend idd met meer fondant gemaakt! en hij zit nu op mijn blandaatje te drogen! Ik hoop dat ik hem er goed vanaf krijg! maar als ik het zo bekijk denk ik wel!

Had nog wat fondant over en daar heb ik een sneeuwpopje van gemaakt, gewoon zonder voorbeeld en al zeg ik het zelf ik vind hem erg leuk gelukt.

Als mijn taartje af is dan laat ik hem zien!
Dat wordt dan mijn tweede taart :-)

Smakelijke groetjes,
Chantal

8

Misschien moet je hem in de koelkast zetten om wat uit te harden?

Ik weet trouwens welke taart je bedoelt, die van kaatjekikker:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=127473

en hier hoe ze de iglo gemaakt heeft:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=126090

Succes

Groetjes Syl,
Piece of Pie!

9 Laatst bewerkt door Nienes (24-12-2010 00:49)

ik heb toevallig gister een iglo gemaakt!

( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=128287 )

ik heb een blanda schaaltje bekleed met huishoudfolie.. daaroverheen nog met poedersuiker ingesmeerd.

daarna fondant uitgerold (niet zo heel dik!) en het schaaltje netjes  bekleed.. had wel tylose door de fondant gedaan en een paar uurtjes gewacht voor ik het gebruikte :)

na het bekleden de print er in maken en als het is uitgedroogd heeel voorzichtig het schaaltje eruit halen door een beetje aan de huishoudfolie te trekken, dan laat ie vanzelf los!

success

~when you share a cake, you share love~

10

Die van mij is ook gelukt, had alleen het voorstukje iets te ver ingesneden, die brak dus jammer genoeg af.
Mijn iglootje heeft dus open huis ;-)
Mijn taart ga ik nu ff bij de parade zetten :-)

Smakelijke groetjes,
Chantal