1

Onderwerp: Waarom wordt mijn chocola (callets) niet vloeibaar?

Ze smelten wel, au bain marie, niet op het vuur, daarna doe ik weer callets erbij (ik haal het bakje dan wel uit het warm water) Ik doe er ook een beetje cacao boter bij.
Ze smelten wel maar het wordt niet lekker vloeibaar, meer dikke chocopasta substantie en ik kan daar gewoon niks moois mee maken!
Wat doe ik fout????!

Life is what you make of it...

2

Re: Waarom wordt mijn chocola (callets) niet vloeibaar?

Misschien wat langer in de bak met heet water laten staan?
Zou het anders ook niet weten....

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

3

misschien dat dat door de cacaoboter komt???
Zelf smelt ik de choco namelijk altijd "puur" zeg maar, dus zonder een toevoeging! En heb dan nooit problemen.... :D

4 Laatst bewerkt door duque (18-12-2010 11:17)

Harlow schreef:

misschien dat dat door de cacaoboter komt???
Zelf smelt ik de choco namelijk altijd "puur" zeg maar, dus zonder een toevoeging! En heb dan nooit problemen.... :D

Hi,
Dankje voor je reactie. Dat lukte juist helemaal niet, vandaar dat ik op aanraden van de eigenaresse van het taartenwinkeltje hier cacao boter erbij heb gedaan. Gaat wel iets beter daarmee moet ik zeggen.

5

meestal willen de callettes niet smelten als ze te oud zijn... dat is ten minste mijn ervaring...

succes in ieder geval

6

Callets moeten juist makkelijk smelten, ik zet ze altijd in de magnetron, dan is het zo vloeibaar.

Groetjes, Linda

Ik heb het ook wel eens gehad en dat waren inderdaad met oude callets. Die wilde niet meer goed smelten.

8

Weet je wat ik zo gek vind? Dat er op de zakjes van de Wilton Callets geen houdbaarheidsdatum staat. Ik heb zo'n alles-in-een pak om chocladelollies te maken voor de kerst. Daarin zitten groene, rode en bruine callets. Ze zien er alleen wel wit uitgeslagen uit, dus vraag me af of het oude zijn. Maar nergens op het pak kan ik een houdbaarheidsdatum terugvinden. Ook niet op de losse witte callets die ik besteld heb.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

9

candy melts smelten nooit helemaal zoals chocolade. Zij blijven een pasta achtige substantie.

Wilton candy melts hebben idd geen houdsbaarheid datum, heb ik ook nog nooit gezien, maar ga uit van 6 maanden na aankoop.

10

noukie7 schreef:

Wilton candy melts hebben idd geen houdsbaarheid datum, heb ik ook nog nooit gezien, maar ga uit van 6 maanden na aankoop.

Maar voor hetzelfde geld is het pak van vorig jaar of het jaar daarvoor of ja van wanneer?

Groetjes, Petra

11

Als chocola wit uitgeslagen is, dan is het nog prima eetbaar, maar wel erg oud.

Groetjes, Fleur
Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd

12

Fleurenco schreef:

Als chocola wit uitgeslagen is, dan is het nog prima eetbaar, maar wel erg oud.

Daar was ik dus al bang voor, ik hoop maar dat het goed smelt dan... Ik ga het van de week uitproberen.

Groetjes, Petra

13

als de candy melts wit zijn uitgeslagen betkend het niet direct dat de melts oud zijn, dit gebeurt namelijk ook na grote temperatuurs wisselingen.

helaas zijn de candy melts in de container naar nederland hier wel aan onderhevig... :(

14

Nou, het is gelukt hoor, met heeeeel veeeeeel geduld smelten komt het goed, ben ik nu achter. Heb nu hele leuke kerstman lollies, en sneeuwvlok lollies. :Y
En idd, geen houdbaarheids datum op de zakken, maar heb ooit eens een chocolade workshop gedaan en daar werd verteld dat chocola echt ONTZETTEND lang goed blijft, dus dat zal geen probleem zijn. En idd is wit uitgeslagen chocola gewoon nog eetbaar.

15

duque schreef:

Nou, het is gelukt hoor, met heeeeel veeeeeel geduld smelten komt het goed, ben ik nu achter. Heb nu hele leuke kerstman lollies, en sneeuwvlok lollies. :Y
En idd, geen houdbaarheids datum op de zakken, maar heb ooit eens een chocolade workshop gedaan en daar werd verteld dat chocola echt ONTZETTEND lang goed blijft, dus dat zal geen probleem zijn. En idd is wit uitgeslagen chocola gewoon nog eetbaar.

Hoe lang duurde het bij jou ongeveer voordat alles gesmolten was? Kan ik daar een beetje rekening mee houden  :)

Groetjes, Petra

16

Hi,
Zeker 10-15 minuten. Ik heb het gesmolten in een maatbekertje, in een pan met kokend heet water. Dus niet op het vuur. Nadat het gesmolten was, uit het pannetje gehaald, en nog een paar callets erbij gedaan, die smelten vanzelf door de rest warmte. Wel blijven roeren, dan gaat het sneller. Dan hup, in een spuitzak en de molds vullen. De molds wel vantevoren, als er al wat is gemolten, inkwasten met de chocola, dan gaan ze mooi glimmen, en komen ze er makkelijker uit. Dat is me ook bijgebleven van die workshop. Succes!

17

waar kan je die cacaoboter halen?