1 Laatst bewerkt door Source (11-12-2010 02:29)

Onderwerp: Eerste taart maken, hulp gevraagd.

Hallo dames en heren :),

Na het lezen van een hoop topics, recepten en howto's rest ik met nog enkele vragen, of eerder bevestiging dat ik het juist begrepen heb.

Ik wil een kerstboom maken voor ongeveer 34 kinderen (basisschool klas), sinds de Kerstboomvorm helaas niet op voorraad is ga ik voor 2 keer een vierkant van 28x28cm van cake waar ik de vorm uit snij.

De cake wil ik één maal door midden doen voor een enkele vulling, en dan bekleden met fondant.

Vragen:

#1a, Volgens mij klopt het dat kinderen fondant lekkerder vinden dan marsepein, ik wil voor het groen van de boom dan ook fondant gebruiken, welk merk is aan te raden FunCakes of RegalIce?
RegalIce vind ik mooier groen, is dit echter ook goed handelbaar en tevens lekker (ookal is dat persoonlijke smaak, bedoel over het algemeen gevonden hier op het forum)?

Ik ben van plan om een starterspakket te kopen, kan ik eventueel een deel van de blanke fondant mengen wanneer ik tekort kom, of gaat dat fout?

En wat is gemiddeld voor het kneden van fondant?
Hoeft niet al te dik/zoet te worden, de kinderen zijn al druk zat  :P

#2a, Ik ga de vierkante cake in stukken snijden om de juiste vorm te krijgen.. Om de stukken weer aan elkaar te 'plakken', kan  ik dan het beste Funcakes Mix voor Royal Icing of FunCakes Mix Botercrème gebruiken, of heb ik iets anders nodig?

#3, In de cake wil ik een vulling doen, echter lees ik hier en daar dat gekleurde fondant heel zoet is, welke vulling kan ik het beste gebruiken zodat de zoete fondant niet de overhand neemt?

#4 Ik wil óók nog, O-) , een 'naaldachtig' kerstboom effect maken, zoiets als hieronder, kan ik hier de kant en klare groene Icing tubes van Wilton voor gebruiken?
http://www.cakedecoratingtips.writetopics.com/images/wilton233.jpg

Last but not least, de cake is voor een Kerstdiner op de basisschool, deze begint in de avond (+/- 1730 uur).
Ik wil hem van te voren maken (dag van te voren waarschijnlijk), echter, hoe moet ik de cake dan bewaren?
In een koelkast? Of gewoon op kamer temperatuur?
En  indien het eerste, moet hij nog vooraf uit de ijskast of kan ik hem uit de ijskast direct 'serveren' als afsluiting, want dan zet ik hem de avond ervoor in de ijskast op school.

Ik heb hier en daar namelijk iets gelezen dat het gaat 'zweten', of geld dat alleen voor fondant?

Alvast bedankt!
Wouter

Re: Eerste taart maken, hulp gevraagd.

Vraag 1. Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen fondant lekkerder vinden, maar dat kan. Smaken verschillen, zo ook met de soorten van fondant. Persoonlijk zou ik Funcakes gebruiken, daar heb ik meer positieve berichten van gehoord dan van Regalice.

Je kunt inderdaad de blanke fondant mengen met de groene fondant, let wel, je groene kleur zal daardoor flink lichter worden.
Ik snap je vraag niet : wat is gemiddeld voor het kneden van fondant? Bedoel je de hoeveelheid?

Vraag 2. Voor het aan elkaar plakken zou ik botercrème gebruiken.

Vraag 3. Een frisse vulling is aan te raden. Ik zou voor zwitserse room gaan, met kinderen is dat lekker neutraal, evt. met een laagje jam.

Vraag 4. Dat kan, maar let wel op: de tube is exclusief spuitmondjes en coupler rings. Deze dienen apart bij besteld te worden.

Vraag 5. Afhankelijk van je vulling moet je hem in de koelkast bewaren. Mocht je gaan voor Zwitserse room dan moet hij in de koelkast. Bij recepten en vullen staat ook een link naar een lijst die buiten de koelkast mag. Mocht je een vulling gebruiken die in de koelkast moet, dan kun je hem het beste even van te voren er uit halen. Ik heb zelf eigenlijk niet zo erg last van dat zweten en ik gebruik voornamelijk fondant.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes in ieder geval!

Ik zou de taart alleen met botercreme (met evt een lekker smaakje er door) het naaldeffect geven en er geen fondant onder doen. Scheelt je een hoop werk en zoetigheid. Zo iets als dit:
http://www.coolest-birthday-cakes.com/c … ake-9.html

Verder zou ik alleen wat jam tussen de lagen smeren.
Dan is ie goed houdbaar, ook buiten de koelkast en ik denk dat het ook in de smaak zal vallen bij kinderen.

Life is what you bake it.

4

Heel erg bedankt voor de reacties!

Iris Zijlstra schreef:

Vraag 1. Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen fondant lekkerder vinden, maar dat kan. Smaken verschillen, zo ook met de soorten van fondant. Persoonlijk zou ik Funcakes gebruiken, daar heb ik meer positieve berichten van gehoord dan van Regalice.

Ik ga voor de FunCakes dan, is er een manier (zonder kleurstoffen) om deze zo donker als RegalIce te krijgen?
En hoe is de Pettinice? Kleur groen is in mijn ogen iets mooier (op de afbeelding) Is deze in het algemeen even lekker als FunCakes?

Over de Marsepein vs Fondant.. Las in veel andere topics dat kinderen de amandelsmaak van marsepein niet zo lekker vinden als de zoete smaak van fondant?

Iris Zijlstra schreef:

Je kunt inderdaad de blanke fondant mengen met de groene fondant, let wel, je groene kleur zal daardoor flink lichter worden.
Ik snap je vraag niet : wat is gemiddeld voor het kneden van fondant? Bedoel je de hoeveelheid?

Aparte zin ja, bedoelde "Hoe lang moet je gemiddeld kneden" en om daarbij toe te voegen; kan je het ook teveel kneden? Dat het onbruikbaar wordt, of is dat alleen in het extreemste geval?

[...]

Iris Zijlstra schreef:

Vraag 5. Afhankelijk van je vulling moet je hem in de koelkast bewaren. Mocht je gaan voor Zwitserse room dan moet hij in de koelkast. Bij recepten en vullen staat ook een link naar een lijst die buiten de koelkast mag. Mocht je een vulling gebruiken die in de koelkast moet, dan kun je hem het beste even van te voren er uit halen. Ik heb zelf eigenlijk niet zo erg last van dat zweten en ik gebruik voornamelijk fondant.

Bedankt, ik ga een kijken wat ik erin ga doen, bedankt!

5 Laatst bewerkt door Reini (11-12-2010 12:40)

Mijn zoontje van 5 is gek op de BBR vulling..eigenlijk, als ik erbij nadenk, die staat (naast speculaasmousse) op de eerste plaats der favoriete vullingen. Vooral met een laagje jam onder de BBR.

De wilton icing tubes worden NIET hard..dus waar je je taart aanraakt, blijft er een stukje achter op je vinder (of koelkast  :D

Ik heb een Cookiemonster gemaakt en wou ook de vacht doen, maar ik heb wel eerst een laagje fondant gedaan omdat je anders erdoor zag. En omdat BC zacht wordt op kamertemp, heb ik uiteindelijk RI gebruikt.

Wat merken fondant betreft, hebben ze bij ons eigenlijk liefst de ballina met vanille of chocolade (raar genoeg smaakt die naar caramel en zijn de meeste forumcollega's er niet gek op :lol:
2de favo is Funcakes. Maar zonder kleurstof donkerer maken  :s   :nooo

Hoe langer je fondant kneedt, hoe warmer die wordt en moeilijker om te bekleden..maar overkneden heb ik nog niet gehad  ;)

Al gedacht aan Marshmallowfondant? En dat mss mengen met je gewone fondant? Kinderen zijn meestal ook gek op MM-smaak

Succes en pics tonen!!  :Y

6

Mijn kinderen vinden inderdaad fondant lekkerder dan marsepein. Ik gebruik vaak de marsmallow van FunCakes en die kleur ik dan eventueel. Die nieuwe, geel(banaan) en rose(framboos), zijn ook ERG lekker.
Als vulling jam...vinden niet alle kinderen lekker, tenminste niet bij mij :-)
Botercreme op fondant ging bij mij mis, gleed eraf  :s
De kant en klare tubes van Wilton zijn wel erg fijn, ik heb er kunstof spuitmondjes bij die je zo op de tube schroeft maar weet niet of 233 als kunstof variant beschikbaar is :think:

Succes!

Neem vooral de tijd! Zeker als je nog niet ervaren bent (net zoals ik).
Mijn dochter heeft woensdagavond kerstdiner en ik ga voor haar klas een prinsessentaart maken (zijn gelukkig maar 12 kindjes). Heb gisteren de biscuit gebakken en vandaag in repen gesneden en in de vorm voor de rok gedaan (gevuld met botercrème en aardbeienvlaaivulling). Hij staat nu op te stijven in de koelkast en morgen wil ik m afsmeren en bekleden. Daarna gaat ie nog even de vriezer in en dan kan ik m woensdag verder decoreren. Gaat nog veel tijd in zitten hoor!
Veel plezier met het maken.

8 Laatst bewerkt door Source (12-12-2010 21:43)

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga morgen ochtend naar de Makro, ze schijnen hetgeen ik nodig heb op voorraad te hebben.
Begin gelijk maar me de cakes te maken, woensdag de hele middag, hoop alleen dat het met de fondant goed gaat en niet breekt/scheurt.

Ben alleen nog in dubio over de vulling.

Chocolade fudge of Botercrème cacao lijkt me ook leuk om ertussen te doen, zeker omdat dit niet in de ijskast hoeft volgens de Recepten.
Hoop dat het niet té machtig wordt.
De kinderen krijgen maar een klein stukje, daar niet van, moet het verdelen onder 35 ll. en overig personeel wil vast ook een stukje.
Is dus niet dat iedereen een taartpunt krijgt :)

Zal foto's posten wanneer hij klaar is!

9

Vandaag naar de Makro geweest, helaas (wel te verwachten) was de groen op, van marsepein.

Had eerlijk gezegd wel verwacht dat ze ook veel kleuren fondant hadden, echter alleen wit/marshmallow en bruin/chocolade.

Nu maar een voorraad wit/marshmallow meegenomen.

Plan is gewijzigd in een sneeuwpop :)

Heeft iemand nog (makkelijke) voorbeelden van een sneeuwpop?

10

Als je bij Google snowman cake intikt en dan op afbeeldingen zoekt vind je vrij veel voorbeelden.

Life is what you bake it.

11

Source schreef:

#4 Ik wil óók nog, O-) , een 'naaldachtig' kerstboom effect maken, zoiets als hieronder, kan ik hier de kant en klare groene Icing tubes van Wilton voor gebruiken?
http://www.cakedecoratingtips.writetopics.com/images/wilton233.jpg

Hoi Wouter,
Leuk nog een man hier :)

Lees dat je plan al gewijzigd is, maar nog even over Kant en Klare Icing Tubes en Wilton tips. Ik ben er achter gekomen dat je niet meer zoals in het verleden blijkbaar wel kon, je gewone ijzeren Wilton tips kan gebruiken met een gewone standaard coupler ring op deze tubes. Doe je dat wel, springt de couplerring er gewoon vanaf. Je kan alleen dit setje gebruiken http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1501

Succes met je sneeuwpop, enneh wel ffe showen hier he!!

12

Ik vind de sneeuwpop van Joyce gewèldig  :Y 

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=126316

13 Laatst bewerkt door Source (15-12-2010 01:19)

Die is inderdaad heel mooi!
Bedankt, ik denk dat ik dat idee gedeeltelijk overneem als Joyce het niet erg vindt   O-)

Marco schreef:

Lees dat je plan al gewijzigd is, maar nog even over Kant en Klare Icing Tubes en Wilton tips. Ik ben er achter gekomen dat je niet meer zoals in het verleden blijkbaar wel kon, je gewone ijzeren Wilton tips kan gebruiken met een gewone standaard coupler ring op deze tubes. Doe je dat wel, springt de couplerring er gewoon vanaf. Je kan alleen dit setje gebruiken http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1501

Succes met je sneeuwpop, enneh wel ffe showen hier he!!

Ik denk dat ik deze keer de tube leegknijp in mijn huidige spuitzak, voor de volgende keer (met een ruimere tijd om te bestellen) ga ik voor echte opzet stukken.
Bedankt in ieder geval voor de tip!
Kan ik ook de kleur naar keuze bestellen, betreft marsepein en fondant.

Hopelijk lukt het, elk jaar probeer ik iets leuks uit. :)
Sta in groep acht, laatste Kerstdiner met de hele klas (gebeurt niet veel op middelbare scholen, tegenwoordig), vorige jaar een enorme pudding gemaakt met een joekel van een kom en tig zakjes van dat Dr. Oetker spul, was ook een leuk effect.

14

Dat over de kleur van fondant of marsepein .. is dat een vraag?
Je kan het in bepaalde kleuren bestellen ja. zie de webshop.

Maar ik hoop dat je toch wel vaker dan 1x per jaar een taart gaat maken!! Ik hoorde van een 'trend watcher' dat het in 2011 een trend wordt om je eigen taarten te maken.. die heeft zeker nog nooit hier online gekeken ! :)

Groetjes
Marco

15 Laatst bewerkt door Source (15-12-2010 01:31)

Nee sorry, enter teveel.
Bedoelde met terugkoppeling op de zin daarvoor.
Als ik meer tijd vooraf heb, kan ik op mijn gemakje de kleuren bij elkaar bestellen.

Dit keer haastig heen en weer geweest naar de Makro voor de marsepein en fondant (welke assortiment me toch wel tegen viel).

Volgende taart kan ik het op mijn gemakje op de webshop bestellen en hoef ik me niet druk te maken om levertijden. :)

En er komen zeker meer taarten aan!

Heb het volgende bij de Makro gemaakt, wat zeker genoeg is voor meerdere taarten:

1KG Blanke marsepein (FunCakes)
1KG Witte fondant (FunCakes)
4x 250Gram Marshmallow fondant (FunCakes)
2x 250Gram Chocolade fondant (FunCakes)
2x 250Gram Blauw/Rood/Geel/Roze/Zwart marsepein (FunCakes)

1KG mix voor Bakkerssuiker (FunCakes)
1KG mix voor Botercrème (Funcakes)
1KG mix voor Cupcakes (FunCakeS)
1KG mix voor Royal Icing (FunCakes)

Tube Ready-to-use Icing Chocola (Wilton)
Tube Ready-to-use Icing Rood (Wilton)
Tube Ready-to-use Icing Blauw (Wilton)
Tube Ready-to-use Icing Zilver/Grijs (Wilton)

Decorating Gel Rood (Wilton)
Decorating Gel Groen (Wilton)
Decorating Gel Geel (Wilton)
Decorating Gel Blauw (Wilton)

En nog wat spullen.
Ik kan voorlopig vooruit! :)
Eens kijken hoe deze merken 'het doen'.

16

Source schreef:

....
En nog wat spullen.
Ik kan voorlopig vooruit! :)
Eens kijken hoe deze merken 'het doen'.

:lol:
ja geloof het ook :) hier nog zo een. Moet ook maar eens een cursusje gaan doen denk ik. Lijkt me wel wat.

Een ding is zeker : Het is verslavend!!

17

Mocht je in de buurt van Zuid Holland een cursus volgen hoor ik het graag.  :+
Lijkt me leuk om een 'mede-man' in de cursus te hebben, in plaats van de enige man te zijn haha, ook al heeft dat ook wel wat  O-)

Cakes staat nu in de oven, straks even snijden en dan plakkeren met botercrème.

18

Source schreef:

Mocht je in de buurt van Zuid Holland een cursus volgen hoor ik het graag.  :+
Lijkt me leuk om een 'mede-man' in de cursus te hebben, in plaats van de enige man te zijn haha, ook al heeft dat ook wel wat  O-)

Cakes staat nu in de oven, straks even snijden en dan plakkeren met botercrème.

Ben bang dat het geen Zuid Holland wordt, aangezien ik net boven Amsterdam woon. Maar heb beetje dezelfde drempel haha. Lang kan je er trouwens niet over nadenken als je zo'n cursus ziet... voor je het weet zit ie vol!!

Over dat snijden, volgens mij moet je wel oppassen dat je hem niet te snel aansnijd maar moet ie even afkoelen. Door even in te vriezen kan je hem volgens mij nog makkelijker snijden, maar dat kunnen de ervaren dames hier beter vertellen!

19 Laatst bewerkt door Source (20-12-2010 11:41)

Hij is in mijn ogen heel leuk geworden!
Kinderen vonden hem ook prachtig en hij smaakte prima, zelfs de ouders bleven aan het einde om een stukje mee te eten.  :thumb:

Hij is niet geheel egaal/glad geworden, maar voor een eerste taart maakte mij dat niet veel uit, met de 'aankleding' zag je er vrij weinig van.
Tenslotte is een sneeuwpop ook niet geheel egaal. 

Ik heb ook al enkele dingen/ideeën die ik in het vervolg anders ga aanpakken, als ik de juiste 'tools' binnen heb. :)

Foto's (aanklikbaar):
http://i287.photobucket.com/albums/ll128/Source90/IMAG0011.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll128/Source90/IMAG0015.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll128/Source90/IMAG0012.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll128/Source90/RIMG04112.jpg

Koopmans fijne cake.
Chocolade Fudge vulling
FunCakes Marshmallow fondant
FunCakes Chocolade fondant

20

Ik vind hem helemaal super!! Erg leuk gedaan!!!

21

Wauw, erg mooi geworden!!!

Groetjes, Monica