1

Onderwerp: Bergvormige stapel met 'spiraal'

Ik weet niet of er een naam is voor zo'n taart, maar ik zoek een werkbeschrijving van een stapeltaart waar er langs de buitenkant een spiraalvormige weg is uitgesneden  :/  Ik kan op dit moment echt geen betere beschrijving verzinnen  :s

2

Re: Bergvormige stapel met 'spiraal'

http://cakecentral.com/articles/662/how … piral-cake

3

Dat is 'm!
Snap er alleen niet veel van (te weinig 3D inzicht? :think: ).. Iemand hier nog goeie foto's van zo'n cake in wording?0

4 Laatst bewerkt door djehr (18-12-2010 09:38)

Dit lijkt wel een beetje op een topsy turvy  :think: . Zou je die techniek niet kunnen gebruiken? :think:

[edit]  :lol:  :lol: als je even naar beneden scrollt op de link dan zie je de volledige beschrijving van de taart. Titel van het topc is ook "How to carve a spiral cake"

5

djehr schreef:

Dit lijkt wel een beetje op een topsy turvy  :think: . Zou je die techniek niet kunnen gebruiken? :think:

[edit]  :lol:  :lol: als je even naar beneden scrollt op de link dan zie je de volledige beschrijving van de taart. Titel van het topc is ook "How to carve a spiral cake"

Jaja, ik heb de beschrijving gelezen, dat hielp dus niet  :o  Maar ik denk dat ik het mijn vriend ook eens ga laten lezen, ik hoop dat die er meer inzicht in heeft (al kent hij niks van taarten).

6

Tsja...het is wel een beetje lastig inderdaad. Ik had de link geopend en daarna gelijk weer gesloten en had dus heel de beschrijving niet gezien. Ik moest dus erg om mezelf lachen  :lol:  :lol:

Soms moet je dingen ook gewoon gaan doen. Terwijl je bezig bent wordt de beschrijvinge dan vanzelf duidelijker. (had ik ook met de wavy top). Maar ja...dit is wel 3-laags. Als het mislukt baal je wel enorm  :think: Zou inderdaad even iemand mee laten lezen  :Y

7

Het is volgens mij niet zo ingewikkeld als het er uit ziet, maar wel een beetje onduidelijk beschreven.

Je hebt dus 1 gevulde taart nodig en een losse biscuitlaag die je er later aan de zijkant aanplakt om het pad af te maken.

vanaf welk stukje begrijp je de how to niet?

8

Vizzstick schreef:

Het is volgens mij niet zo ingewikkeld als het er uit ziet, maar wel een beetje onduidelijk beschreven.

Je hebt dus 1 gevulde taart nodig en een losse biscuitlaag die je er later aan de zijkant aanplakt om het pad af te maken.

vanaf welk stukje begrijp je de how to niet?

Vanaf nummer 4 ongeveer. Ik neem aan dat ze met biscuit werken? Want een stuk stevige cake rechtopstaand aan de zijkant plakken? En in de beschrijving heb je dus nog maar 1 deel van de spiraal, geen wegje dat helemaal rond de taart loopt zoals op de foto?

9 Laatst bewerkt door Vizzstick (18-12-2010 11:10)

Volgens mij moet je bij de eerste stappen maar tot halverwege de hoogte van de taart een weggetje uitsnijden. Bij stap vier moet je dus kijken hoe hoog dat weggetje eindigt en een stuk biscuit of cake(cake lijkt me steviger?) er tegen aan plakken en weer uitsnijden tot je onder aan het biscuit gekomen bent. Die plak moet dus net zo dik zijn als jij het weggetje hebt uitgesneden.

Met de eerste zin van stap vier bedoelen ze dat je de hoogte moet meten op het punt waar je originele weggetje smaller begint te worden omdat de twee snijvlakken bij elkaar komen. Om het overal net zo breed te krijgen moet je vanaf dat punt dus de plak erbij zetten.

Ik kan niet zien wat er aan de achterkant van de taart zit, maar ik denk dat je de bovenste laag zo op de laag eronder moet zetten dat hij aansluit op het weggetje van de laag er onder. Het onderste biscuit moet dus net zo breed zijn als de bovenste met die extra plak.

hm.. nou ik hoop dat het een iets duidelijker verhaal is, zo niet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.  :lol:

Succes met puzzelen!  :)

10

Vizzstick schreef:

Volgens mij moet je bij de eerste stappen maar tot halverwege de hoogte van de taart een weggetje uitsnijden. Bij stap vier moet je dus kijken hoe hoog dat weggetje eindigt en een stuk biscuit of cake(cake lijkt me steviger?) er tegen aan plakken en weer uitsnijden tot je onder aan het biscuit gekomen bent. Die plak moet dus net zo dik zijn als jij het weggetje hebt uitgesneden.

Met de eerste zin van stap vier bedoelen ze dat je de hoogte moet meten op het punt waar je originele weggetje smaller begint te worden omdat de twee snijvlakken bij elkaar komen. Om het overal net zo breed te krijgen moet je vanaf dat punt dus de plak erbij zetten.

Ik kan niet zien wat er aan de achterkant van de taart zit, maar ik denk dat je de bovenste laag zo op de laag eronder moet zetten dat hij aansluit op het weggetje van de laag er onder. Het onderste biscuit moet dus net zo breed zijn als de bovenste met die extra plak.

hm.. nou ik hoop dat het een iets duidelijker verhaal is, zo niet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.  :lol:

Succes met puzzelen!  :)

Dus voor een 'volledige spiraal' heb je eigenlijk 2 keer 2 cakes op elkaar nodig, en dan per 2 cakes nog een extra plak ertegenaan..
Zal niet voor dadelijk zijn, ten vroegste eind januari..

11

Als ik het goed begrijp wel ja. Of in ieder geval per laag een hoog biscuit/cake met 2 vullingen en daarnaast nog een 'dunne' plak biscuit/cake voor de zijkant. Zo ziet het er in ieder geval uit op de foto's.  :)

Laat het ff weten als het lukt, ben wel benieuwd eigenlijk.  :D

12

Vizzstick schreef:

Als ik het goed begrijp wel ja. Of in ieder geval per laag een hoog biscuit/cake met 2 vullingen en daarnaast nog een 'dunne' plak biscuit/cake voor de zijkant. Zo ziet het er in ieder geval uit op de foto's.  :)

Laat het ff weten als het lukt, ben wel benieuwd eigenlijk.  :D

Voel jij je niet geroepen om het voor mij uit te proberen?  :lol:

13

:lol:  :lol:.. Daar ga ik me nog niet aan wagen, heb van de week pas m'n eerste stapel taartje gemaakt.  O-) dus dat zou een zooitje ongeregeld worden ben ik bang.

en ben heel benieuwd hoe jij het eerst voor elkaar gaat krijgen.  ;)  :thumb:

14

Vizzstick schreef:

:lol:  :lol:.. Daar ga ik me nog niet aan wagen, heb van de week pas m'n eerste stapel taartje gemaakt.  O-) dus dat zou een zooitje ongeregeld worden ben ik bang.

:D
Zeg, jouw avatar, das van die geweldige filmpjes van Simon's cat. Ken je die? Heb jij ook katten?

15

kristien schreef:
Vizzstick schreef:

Zeg, jouw avatar, das van die geweldige filmpjes van Simon's cat. Ken je die? Heb jij ook katten?

Klopt! Hilarische filmpjes he  :lol:

Heb zelf twee katten ja. Een ouwe lul en een adhd-ertje.  :Y  En jij?

16

Vizzstick schreef:
kristien schreef:
Vizzstick schreef:

Klopt! Hilarische filmpjes he  :lol:

Heb zelf twee katten ja. Een ouwe lul en een adhd-ertje.  :Y  En jij?

2 zussen van 10 jaar oud (met de papfles grootgebracht). Eentje herkennen we wel in de filmpjes!