1

Onderwerp: Hoeveel vullingen ??

Hoi,

Ik wil voor kerst de kaarstaarten van Lilo http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=76647
gaan maken door per taart twee biscuits te bakken van 20cm x 7.5cm hoog met de biscuit mix van Funcakes.

Spannend! want dit worden mijn eerste met marsepein beklede taarten!! Heb geprobeerd zo veel mogelijk info hier op te halen, dus weet van een dijkje maken, niet over vullen ... Heb er zo'n zin in :). Jammer dat ik nog een week moet wachten met bakken :)

Mijn vraag is : hoeveel lagen vulling kan ik hier het beste tussen doen? Als ik elke laag in twee snij heb ik dus 3 vullingen nodig.

Ik heb al combinaties gezien maar dat zijn er telkens twee. Ben bang dat je met drie verschillende lagen verkeerde combinaties krijg.

Hebben jullie tips/aanwijzingen/goede raad ? ;)

Al vast bedankt!!

2 Laatst bewerkt door sweetlovely (10-12-2010 16:43)

Re: Hoeveel vullingen ??

uhm ik heb net 250 gram mix gebruik voor 20 cm. maar heb de helft over je zou eventueel 100 gram kunnen gebruiken maar ik zou 150 gram gebruiken op 20cm dan hoef niet of het laatste moment nog bij te maken.

dat heb ik vandaag gemerkt

3 Laatst bewerkt door Marco (10-12-2010 16:47)

sweetlovely schreef:

uhm ik heb net 250 gram mix gebruik voor 20 cm. maar heb de helft over je zou eventueel 100 gram kunnen gebruiken maar ik zou 150 gram gebruiken op 20cm dan hoef niet of het laatste moment nog bij te maken.

dat heb ik vandaag gemerkt

Dank je maar dan heb je het over de biscuits maken. Ik heb het over de vulling tussen de biscuit lagen :)

In de tabellen hier op deze site geven ze aan 200gr mix voor 20cm.

4

Oké, in ruil voor de tip van de Xenos taartenbox in je andere post, wil ik proberen je te helpen met je vragen, maar ik ben zelf nog maar beginner, dus heb wel aanvullingen nodig van de ervaren baksters...  :Y

Je idee is superleuk maar roept bij mij even wat vragen op, want persoonlijk vind ik je ambitie nogal hoog voor een eerste taart, ik ben volledig met je eens dat de taart geweldig is, maar volgens mij niet bepaald het makkelijkste project om mee te beginnen.

Wat de taart betreft: ik weet niet welke maat dummy Lilo voor deze taarten heeft gebruikt, maar realiseer je dat je bij een taart van 20 cm doorsnede en een hoogte van 7,5 cm per stuk + wat vulling (dus enkele cm hoogte erbij) dus laten wet zeggen een totale hoogte bereikt van ongeveer 18 cm, dat betekent dat je taart dus minder hoog is dan de doorsnede dus dat je een andere vorm krijgt dan de taarten uit je voorbeeld (deze zijn in verhouding hoger, maar kleiner in doorsnede). Als dat je bedoeling is, prima natuurlijk!

Als je 2 taarten op elkaar wilt zetten, ben je dus een stapeltaart aan het maken en die zal je dus moeten stutten. Nu weet ik niet wat je bedoeling is met het aansnijden en hoeveel stukjes je eruit wilt halen, maar bij een stapeltaart laat je bij de bovenste taart in principe ook het taartkarton ertussen (zodat je goed kan stutten) wat betekent dat je de taarten apart kan aansnijden (eerst de bovenste, dan kartonnetje eruit en dan de onderste). Dat betekent dus dat je tussen de 2 taarten geen vulling doet. Zelf vul ik een taart van ong. 7 cm hoogte altijd met 2 lagen vulling. Je zou er wel voor kunnen kiezen om de 2 taarten allebei verschillend te vullen. Maar je kan ze ook hetzelfde houden, dit bepaalt dan natuurlijk het aantal verschillende vullingen wat je nodig hebt. En doordat je de taarten apart aansnijdt, hoef je zo niet bang te zijn voor verkeerde combinaties. Dit zegt dus iemand die het zelf nog niet heeft aangedurfd  :o een stapeltaart te maken maar zich inmiddels helemaal sufgelezen heeft op dit forum, dus als er ervaren baksters zijn die me willen aanvullen of corrigeren: be my guest!  :)

Trouwens, bij de receptenrubriek tref je een handig topic aan voor het maken van smaakcombinaties van vullingen: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15883

Dan nog even over de ambitie. Omdat ik zelf nog beginner ben, weet ik ook hoe lastig het is in het begin om de lap marsepein (of fondant) goed over de taart te krijgen. Realiseer je goed, dat hoe hoger je taart is, hoe moeilijker dit is (tenminste dat is mijn ervaring inmiddels). Persoonlijk zou ik het geloof ik nog niet aandurven. Wat je natuurlijk zou kunnen doen is alvast even "droog" oefenen, dus bijv. je bakvorm een keer bekleden met marsepein, dan krijg je alvast een beetje feeling ermee. Maar misschien ben jij gewoon een natuurtalent en lukt het jou probleemloos!

Enfin, nu maar zien dat ik die taartbox bij onze Xenos kan scoren volgende week, heb in ieder geval mijn best gedaan voor de tegenprestatie. Weet alleen niet of je er blij mee bent...  :s

Groetjes, Diana
"Ik bak geen taart om te leven, maar ik leef om taart te bakken"

5

Ik zou niet zoveel verschillende vullingen gebruiken in 1 taart. Als je 2 bisquits op elkaar stapelt, die je elk 2x doorsnijdt, heb je 5 lagen in totaal, als je ook een laag tussen de bisquits doet. Je kunt ook een ronde plak marsepein en een kartonnetje tussen de 2 bisquits doen en dan het onderste bisquit anders vullen dan de bovenste.
Dan heb je ook niet van die unmeundig (geen idee hoe je dat schrijft) hoge plakken taart. :)

Groetjes, Elly

6

Taartiana heeft het volgens mij wel goed uitgelegd.

- Taarten 2 x doosnijden en per taart bijpassende vullingen gebruiken.
- Als je stapelt goed stutten
- De taarten goed afsmeren nadat je ze gestapeld hebt (doe ik altijd met bc 1:1) om er voor te zorgen dat je buitenkant één geheel vormt en daarna pas bekleden.
- zorg dat je taarten goed recht zijn.

7

Taartiana schreef:

Oké, in ruil voor de tip van de Xenos taartenbox in je andere post, wil ik proberen je te helpen met je vragen, maar ik ben zelf nog maar beginner, dus heb wel aanvullingen nodig van de ervaren baksters...  :Y

Je idee is superleuk maar roept bij mij even wat vragen op, want persoonlijk vind ik je ambitie nogal hoog voor een eerste taart, ik ben volledig met je eens dat de taart geweldig is, maar volgens mij niet bepaald het makkelijkste project om mee te beginnen.

Wat de taart betreft: ik weet niet welke maat dummy Lilo voor deze taarten heeft gebruikt, maar realiseer je dat je bij een taart van 20 cm doorsnede en een hoogte van 7,5 cm per stuk + wat vulling (dus enkele cm hoogte erbij) dus laten wet zeggen een totale hoogte bereikt van ongeveer 18 cm, dat betekent dat je taart dus minder hoog is dan de doorsnede dus dat je een andere vorm krijgt dan de taarten uit je voorbeeld (deze zijn in verhouding hoger, maar kleiner in doorsnede). Als dat je bedoeling is, prima natuurlijk!

Als je 2 taarten op elkaar wilt zetten, ben je dus een stapeltaart aan het maken en die zal je dus moeten stutten. Nu weet ik niet wat je bedoeling is met het aansnijden en hoeveel stukjes je eruit wilt halen, maar bij een stapeltaart laat je bij de bovenste taart in principe ook het taartkarton ertussen (zodat je goed kan stutten) wat betekent dat je de taarten apart kan aansnijden (eerst de bovenste, dan kartonnetje eruit en dan de onderste). Dat betekent dus dat je tussen de 2 taarten geen vulling doet. Zelf vul ik een taart van ong. 7 cm hoogte altijd met 2 lagen vulling. Je zou er wel voor kunnen kiezen om de 2 taarten allebei verschillend te vullen. Maar je kan ze ook hetzelfde houden, dit bepaalt dan natuurlijk het aantal verschillende vullingen wat je nodig hebt. En doordat je de taarten apart aansnijdt, hoef je zo niet bang te zijn voor verkeerde combinaties. Dit zegt dus iemand die het zelf nog niet heeft aangedurfd  :o een stapeltaart te maken maar zich inmiddels helemaal sufgelezen heeft op dit forum, dus als er ervaren baksters zijn die me willen aanvullen of corrigeren: be my guest!  :)

Trouwens, bij de receptenrubriek tref je een handig topic aan voor het maken van smaakcombinaties van vullingen: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15883

Dan nog even over de ambitie. Omdat ik zelf nog beginner ben, weet ik ook hoe lastig het is in het begin om de lap marsepein (of fondant) goed over de taart te krijgen. Realiseer je goed, dat hoe hoger je taart is, hoe moeilijker dit is (tenminste dat is mijn ervaring inmiddels). Persoonlijk zou ik het geloof ik nog niet aandurven. Wat je natuurlijk zou kunnen doen is alvast even "droog" oefenen, dus bijv. je bakvorm een keer bekleden met marsepein, dan krijg je alvast een beetje feeling ermee. Maar misschien ben jij gewoon een natuurtalent en lukt het jou probleemloos!

Enfin, nu maar zien dat ik die taartbox bij onze Xenos kan scoren volgende week, heb in ieder geval mijn best gedaan voor de tegenprestatie. Weet alleen niet of je er blij mee bent...  :s

Taartina
Ik ben superblij met je uitgebreide reactie. Dank je wel voor het nemen van de moeite. 
Ene kant realiseer ik me nu dat ik niet iets simpels ga doen, voor mijn ervaringniveau dan. Andere kant had ik dus niet nagedacht had over het stapelen/stutten.
Ik had nl op een amerikaans filmpje een vrouw twee zelfde taarten zo zien stapelen zonder stutten. Maar ik ga dus stutten! Zo kan je de taart ook verdelen in twee smaak combies, onder en boven verschillend!.

De andere vorm had ikover nagedacht maar niet zo erg bij stilgestaan... maar je hebt ook stomp kaarsen ipv hoge kaarsen ;)

Je tip om te oefenen op een blik ga ik zeker doen. Pak wel een koektrommel want mijn bakvorm is een springvorm dus niet mooi vlak. Heb wat extra fondant dus komt goed.

Ook even vanavond een biscuit bakken en oefenen met de temperaturen, opbouwen naar hoog ipv meteen voluit.

Ik weet niet of ik natuurtalent ben :) denk het niet, maar ik ben wel onwijs gemotiveerd en krijg daardoor vaak dingen voor elkaar :P. Wellicht ben ik overmoedig, maar ik ga het zien. Door je opmerkingen heb ik er nog meer zin in gekregen om het te gaan doen !! hihi.

En als het niet helemaal netjes wordt de eerste keer, ach.. weer een ervaring!

Ik zou het liefst een hele week vrij nemen om hier mee bezig te zijn haha. maar mijn baas denkt er anders over helaas.. dus de avonden voor kerst zijn geblocked voor taarten!.

Ga de maandag voor kerst maar beginnen met bakken van biscuits denk ik :)

8

Elly67 schreef:

Ik zou niet zoveel verschillende vullingen gebruiken in 1 taart. Als je 2 bisquits op elkaar stapelt, die je elk 2x doorsnijdt, heb je 5 lagen in totaal, als je ook een laag tussen de bisquits doet. Je kunt ook een ronde plak marsepein en een kartonnetje tussen de 2 bisquits doen en dan het onderste bisquit anders vullen dan de bovenste.
Dan heb je ook niet van die unmeundig (geen idee hoe je dat schrijft) hoge plakken taart. :)

Thanks voor de tip!! die ga ik doen. Super !

9

Dit is wel een aardig instructie filmpje over hoe je taart stapelt:
http://www.youtube.com/watch?v=3qu9ZtV51RM

En dit is wel een leuke voor het bekleden
http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw

Beide filmpjes zijn in het engels

10

Ik heb een test biscuit gebakken. op de hoeveelheden uit de tabellen hier en bakken op 10min 140, 10 min 160 en 15min 180gr.
Wow wat simpel en goed!!!
Was wel ffe mixen met mijn hema handmixtertje hihi.. Maar zo maak je er wel een paar op een avond!. Super.

heb er een rondje van 10cm uit geduwd met een blik maar dat was niet zo'n succes, volgende keer beter afkoelen of even in de vriezer.

beetje botercreme 1:1 gemaakt. vulling witte chocolade pasta en abrikozenjam. Afgesmeerd.

Daarna fondant blauw gekleurd uitgerold op poedersuiker.. bij het erop zetten kwamen er scheurtjes rondom de boven randen..

Dat wordt toch nog een stevige klus :) gelukkig kan ik bij mijn kaarsjes dat wel hebben omdat er nog een bovenlaagje op komt..

volgende keer langer kneden en eventjes in de magnetron warm maken denk ik..

11

Wat goed dat je zo voortvarend ermee aan de slag gegaan bent en leuk dat je zo enthousiast bent (het werkt aanstekelijk).

Na mijn allereerste biscuit heb ik meteen een flinke investering gedaan en een kennie aangeschaft, want dat handmixen vond ik maar niks. En dan is het biscuit maken nóg veel makkelijker en heb je intussen - terwijl kennie de boel door elkaar en luchtig klopt - tijd om andere dingen voor te bereiden en op te ruimen.

En verder gewoon oefenen, oefenen, oefenen met bekleden, ben er persoonlijk ook nog geen held in, maar mijn laatste taartjes (heb er nu 8 gemaakt) vond ik al redelijk strak.

Veel plezier nog met je taart(en) verder. Je gaat toch wel showen als je klaar bent he!?

Groetjes, Diana
"Ik bak geen taart om te leven, maar ik leef om taart te bakken"