1

Onderwerp: 15 cm PME deep pan, wat doe ik fout? recept? Spoedje...

Ik heb nu vanavond al 3 keer een basis bisquit geprobeerd te maken.
Ik gebruik de PME 15 cm omtrek met een hoogte van 10 cm.
Taart zelf mag 7,5 of 8 cm zijn.

Ik heb gebruikt:
2 eieren, 60 gr. suiker, 60 patentbloem.

allemaal de keren eerst de eieren verwarmd in heet water, 10 min. gemixed met de suiker en nadat dit luchtig was en licht gekleurd heb ik de bloem er gezeefd tussen gespateld.

Temperatuur van de over: eerste keer 35 min. op constante temp van 160 graden.
Uitkomst, beslag netzo hoog als dat het erin ging.

Tweede keer oplopend gedaan, 10 min. 140 10 min. op 160 10 min. op 180.
Uitkomst, net zo hoog met een krater onderin.

Derde keer ook weer oplopend maar dan korter en dan 150, 170 wn 180.
Bij de uitkomst hier niks in veranderd.

Wie kan mij helpen?
Morgen moet ik het bisquit af gebakken hebben, kan geen mix gebruiken i.v.m een koemelk allergie...
Graag zou ik het beslag ook een roze kleurtje geven, wanneer doe ik dit erbij?
Ik heb een fel roze kleur van Wilton om erbij te doen...

Bedankt!

Re: 15 cm PME deep pan, wat doe ik fout? recept? Spoedje...

Heb je er geen maizena door gedaan dan??
Ik neem trouwens aan dat je 15 cm doorsnee bedoelt, als de omtrek 15 cm is, wordt het wel een heel klein taartje :)

Ik denk dat er iets misgaat bij het spatelen. Je moet namelijk niet de bloem erdoor roeren, maar proberen met je spatel horizontaal de bloem erdoor te scheppen waarbij je bij iedere beweging lucht in je beslag schept.
Dit moet je voorzichtig maar wel snel doen, liefst binnen twee minuten nadat je eieren luchtig geklopt zijn. En dan meteen in de oven.
Oplopend zou ik niet doen, gewoon constant op 160 graden, of een temperatuur die beter voor je werkt. Dat is voor iedere oven weer anders.

Wat ook nog kan is dat je de eieren nog niet goed genoeg geklopt hebt. De tijd zegt niet zoveel, het gaat erom dat ze heeeel licht geel zijn en heel luchtig.

De kleurstof zou ik op het laatst nog even bij de eieren gooien als ze bijna klaar zijn.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Suuz, bedankt voor je tips!
Het recept is wel voldoende?
Ik heb inderdaad geen maizena gebruikt.. Hoeveel zou er doorheen moeten?
De omtrek moet inderdaad diameter zijn.

In dit geval moet je eigenlijk 10 gram bloem vervangen door 10 gram maizena.
De hoeveelheid die je aanhoudt zou op zich voldoende moeten zijn hoor. Ik hoop dat je volgende biscuitje beter lukt!

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Bedankt!!
Morgenochtend vroeg meteen bakken!
Ik laat nog weten of het lukt :)
Bedankt!!

6

Vanochtend om 8 uur direct aan de slag gegaan, de eerste werd 4 cm. constante temp van 160 aangehouden. Maar de bovenkant was verbrand.
Heeft overigens heerlijk als ontbijt gediend, haha!

De tweede werd niet hoger dan 3 cm, waarschijnlijk temp van 140 aangehouden, te laag.

Nu de derder er alweer in zitten en daarbij heb ik 1 ei meer gebruikt.
In de oven zelf is hij 9! cm maar helaas ik haal hem er net uit en zakt naar 5 cm...
Ook gescheurd aan de onderkant dus moethem weer opnieuw maken...

7

Ik gebruik ook o.a. de PME bakvorm van 15cm doorsnede en 10cm hoog. Voor het recept ging ik uit van 2 eieren.

De eerste twee biscuits werden 5cm hoog. Dat leek mij weinig maar met de vuistregel van 1 ei per halve liter eindresultaat zou het biscuit bijna 6 cm hoog moeten worden. Dus uiteindelijk vond ik het een redelijk resultaat. Het smaakte prima maar of dit door een echte banketbakker ook zou worden gewaardeerd????

Ik stoei nu met de bakvorm van 25cm doorsnede en 7,5cm hoog. Met 6 eieren zou deze 6 cm hoog moeten  worden. Dat is hij aan de randen maar in het midden zakt hij in.  :(
En dat nadat het biscuit in de oven na een minuut of 15 boven de rand dreigde uit te komen. Ik heb de stand van de heteluchtoven toen van ong. 145 graden verhoogd naar ong. 160 graden. Dat was misschien niet slim dus bij het volgende baksel probeer ik het op hetelucht 145 graden.

En ik heb grote moeite met het spatelen. Denk ik dat alles er netjes doorheen zit (daarvoor heb ik een minuut of vier nodig), blijkt tijdens het gieten in de bakvorm dat er m.n. ondering nog delen meel zitten die niet goed gemengd zijn. In mijn eerste biscuit leverde dat vervelende harde klontjes op. Dus een beetje roeren in de bakvorm om dat weg te werken maar dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Hopelijk kan ik het biscuit wel goed snijden. Het vorige biscuit veerde na het snijden niet helemaal terug en toen had ik een deuk (was wel gaar maar deze keer toch iets langer in de oven gezet). En dat laat zich weer lastig opvullen want ik wil alleen slagroom gebruiken dus die wordt plaatselijk vrij dik.

We oefenen verder.

8

Mijn eerste biscuit gemaakt met losse ingredienten en dit ging ook niet helemaal zoals het wezen moest...beetje zelfde als jouw verhaal!

Nu gebruik ik de kant en klare mix en dat gaat goed, ik heb wel gebruik gemaakt van gewone kaiser springvormen.

Smakelijke groetjes,
Chantal

9

Ik ben ook begonnen met proberen de biscuit zelf te maken, was op zich wel gelukt, maar ik vond het heel erg naar eierkoeken smaken, dan vind ik die opzich niet vies, maar het is niet echt wat ik in gedachten had voor taart.
Nu gebruik ik dus inderdaad ook de mix en tot nog toe zijn ze altijd in 1x gelukt!

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

Als je zelfgemaakte biscuit niet goed rijst komt dat negen van de tien keer doordat je te lang doet over het doospatelen van de bloem. Dat moet heel snel, maar wel voorzichtig.

En zorg dat je je eieren klopt als ze warm zijn (mocht je dat nog niet doen :))

Ik vind biscuit, ook van de mix, ook naar eierkoek smaken, daarom vind ik het niet lekker :)