1

Onderwerp: help het bekleden van de taart gaat steeds slechter!!!!

Hoi,

Ik ben nog niet zo heel erg lang aan het bakken en decoren, maar inmiddels wel helemaal verslaafd. Nu krijg ik steeds meer problemen met het gladstrijken van de fondant of marsepeinlaag op de taart. De 1e 3 taarten gingen eigenlijk erg goed, zal vast beginnersgeluk zijn geweest.... Maar hoe vaker is een taart maak, hoe vaker in mijn man roep om hulp, haha. Met marsepein lukt het nog het beste, dan hou ik aan het eind 1 "vouw" over, maar fondant is het echt een ramp, rol ik deze dan te dun uit misschien?
Maak altijd een basisbisquit en smeer af met botercreme (heel dun), wie kan me op weg helpen, mijn pietentaart zal er niet minder om smaken, maar ik kan het niet hebben dat het niet zo netjes is....

Alvast bedankt.
Marleen

2

Re: help het bekleden van de taart gaat steeds slechter!!!!

Bij fondant is het wel zo dat je dit heel erg goed moet kneden voordat je er goed en strak mee kan bekleden, daarbij moet je het inderdaad ook niet te dun uitrollen, hoe dunner hoe meer plooitjes.
Het is wat lastig uitleggen zo op papier, maar nadat je de lap op je taart gelegd hebt leg je heel voorzichtig de lap onder tegen te taart aan. Je werkt van onder naar boven en niet andersom omdat je lap anders gaat scheuren op de randen. Bij plooitjes trek je de lap iets van je taart af en duwt de plooi uitelkaar, dan duw je hem weer zachtjes tegen je taart aan. Alles heel voorzichtig en behoedzaam en telkens weer van onder naar boven strijken met je vlakke hand.

Hoop dat eea duidelijk is zo. Succes ermee

3

ik heb zelf na een paar keer zelf proberen een baisworkshop gevolgd, dat scheelde heel veel.. zodra je ziet hoe iemand een taart strak bekleed gaat het ineens veel makkelijker :)

4

Niet van onder naar boven maar andersom. Wel centimeter voor centimeter werken dan heb je de beste kans dat je geen plooien overhoudt. Lap erop, randen meteen aanduwen en dan langzaam naar beneden werken. Wel goed de bovenste rand aanduwen, dan kan dat niet gaan scheuren. En inderdaad niet te dun rollen, dan scheurt het ook minder. Succes!

5

Als je met fondant werk is het niet verstandig om af te smeren met botercreme omdat daar vocht in zit en daar gaat je fondant van smelten en dus scheuren. Het best is af te smeren met 1:1 boter en poedersuiker en een vleugje citroen SAP of een ander aroma

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

6

svennie schreef:

Als je met fondant werk is het niet verstandig om af te smeren met botercreme omdat daar vocht in zit en daar gaat je fondant van smelten en dus scheuren. Het best is af te smeren met 1:1 boter en poedersuiker en een vleugje citroen SAP of een ander aroma

Dan heb je het over botecrème van de mix, de 1:1 botercrème is prima geschikt om mee af te smeren. Even ter verduidelijking....  ;)

7

isabel-le schreef:

Je werkt van onder naar boven en niet andersom omdat je lap anders gaat scheuren op de randen.

:think:  zo heb ik het eigenlijk nog nooit gezien/gelezen. Ik heb soms nog steeds last van plooitjes maar heb gemerkt dat mijn marsepein toch te dun was en ik te snel wilde bekleden, waardoor ik dus plooitjes kreeg. Doordat ik nu echt cm voor cm naar beneden strijk heb ik eigenlijk geen plooitjes meer. Maar bij mijn volgende taart wil ik deze manier ook een proberen  :Y .

8

Ik maak de botercreme altijd zelf van 150 gram boter met 250 gram poedersuiker met inderdaad een aroma en 2 tl water.
Is 1 op 1 beter? maar hoeveel water doe je er dan bij?

Thanks alvast voor de tips.
Nu hij versiert is met decoraties toch eigenlijk best wel erg tevreden heb de vouwen en scheurtjes spontaan laten verdwijnen... ;)

9

mamamarleen schreef:

Ik maak de botercreme altijd zelf van 150 gram boter met 250 gram poedersuiker met inderdaad een aroma en 2 tl water.
Is 1 op 1 beter? maar hoeveel water doe je er dan bij?

Thanks alvast voor de tips.
Nu hij versiert is met decoraties toch eigenlijk best wel erg tevreden heb de vouwen en scheurtjes spontaan laten verdwijnen... ;)

Bij 1 op 1 zit er geen water bij... Alleen boter en poedersuiker....

10

Of je nu 1:1 of bc mix gebruikt dat maakt voor het bekleden echt niets uit, dat is meer van belang na het bekleden of je last hebt van smeltend fondant/marsepein.

Ik vermoed dat je nu iets overmoediger de zijkanten van je taart afwerkt.

Leg de lap over de taart en zet met je smoother eerst de bovenkant even 'vast' dus even er overheen.

Duw voorzichtig je fondant over het randje en werk dan heel voorzichtig met de binnenkant van je handen naar beneden. (voor rechtshandigen) met je linkerhand pak je het fondant vast en trekt dat losjes van de taart af zodat de plooien niet tegen je taart komen.. zo ga je rond en met je rechterhand ga je steeds een stukje lager, zorg dat je dan kleine stukjes naar beneden gaat.. niet te snel helemaal naar de onderkant.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

het scheelt ook als je ruim fondant pakt, ik pak meestal 2x zoveel als eigenlijk nodig zodat ik een erg grote lap heb die over mn taart leg.. dan heb je minder plooien dan als het precies past.