1

Onderwerp: strikken vraag!

Ik wil een strikkentaart gaan maken, nu lees ik dat ik de fondant eerst moet laten uitharden. Kneed ik eerst de poeder ( weet even niet meer hoe het heet  ) door de fondant en moet je het dan laten rusten? En hoe lang? En maak je daarna pas de strik, of kan je gelijk de strik maken en moet het met taart en al uitharden?
Kan iemand aangeven hoe het precies in zijn werk gaat en wat de beste manier is!

2

Re: strikken vraag!

google even op strik taarten maken... er is een goede how to te vinden, zit niet achter mijn eigen computer, volgens mij felicitaartjes.nl.... succes!

3

inderdaad op felicitaartjes.nl staat een how-to.
Maar even kort. Fondant meng je met tylose, dit laat je i.p 24 uur rusten.
Dan maak je de stroken waar je de lussen van maakt en dit laat je ook weer drogen, als dit goed uitgehard is maak je de strik. Dus de strik maak je apart van de taart.
succes

feestvantaart.webs.com Een taart voor ieder feest!

4 Laatst bewerkt door joyce18 (02-12-2010 21:28)

1x is ook genoeg :)

feestvantaart.webs.com Een taart voor ieder feest!

5

joyce18 schreef:

Dan maak je de stroken waar je de lussen van maakt en dit laat je ook weer drogen, als dit goed uitgehard is maak je de strik. Dus de strik maak je apart van de taart.
succes

Ik heb meteen hier dan een vraag over: breken de lussen dan niet? Kun je ze niet beter als strik laten drogen?

Ik heb er ook even een vraag over. Ik heb gelezen dat je het maar 2 uur hoeft te laten rusten (marsepein met tylose) ik heb er daarna letters van gemaakt en een stokje in gestoken. Maar hoe hard word het als het is uitgehard? hard zoals een steen, of niet meer kneedbaar? En kan je tylose wel met marsepein kneden of moet het met fondant. Ik vind een strik maken ook erg leuk maar ga eerst maar eens klein proberen voordat ik het groot ga aanpakken.

Een persoonlijke taart is leuk om te geven!!

7

gebruik svp geen marsepein maar fondant. Fondant hard beter uit dan marsepein, anders kun je heeeel lang wachten. Kijk ff op die how to, daar staat in dat je fondat met tylose mengt en laat rusten. daarna de lussen maken en op hun kant laten drogen. Na het drogen kun je ze goed met icing in elkaar zetten. Het staat heel goed uitgelegd, mij is het ook gelukt :) Succes!

Dank je wel, ga gelijk van het weekend het eens proberen met fondant. Ben blij dat ik het vroeg uit geprobeerd heb. Heb de letters pas met oud en nieuw nodig.

Een persoonlijke taart is leuk om te geven!!

9

Jip83 schreef:
joyce18 schreef:

succes

Ik heb meteen hier dan een vraag over: breken de lussen dan niet? Kun je ze niet beter als strik laten drogen?

Nee, de lussen breken niet (als je het goed doet  ;) ) en je moet ze eerst apart laten drogen om harde lussen te krijgen. Dan kun je de strik makkelijker in elkaar zetten en zakt de boel niet weer in.

Groetjes Maji

10

bedankt voor jullie berichtjes, ben gisteren aan de slag gegaan, dus ben benieuwd strakjes maar even de strikken in elkaar zetten!

11

Ik las het verkeerd... Ik las dat je de stroken liet drogen alvorens je de lussen maakt. Dan zouden ze denk ik wel breken. Maar de lussen maken en laten drogen....ja dat is wel logisch en zo staat hte ook in de How to!

12

Jip83 schreef:

Ik las het verkeerd... Ik las dat je de stroken liet drogen alvorens je de lussen maakt. Dan zouden ze denk ik wel breken. Maar de lussen maken en laten drogen....ja dat is wel logisch en zo staat hte ook in de How to!

Ik zou voor de zekerheid wel een paar lussen extra maken. Gewoon omdat ze soms toch stiekum breken :+

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

13

joyce18 schreef:

succes

Ik lees ook vaak dat fondant+tylose 24 uur moet rusten. Als ik dat doe kan ik er niks meer mee. Het is dan een steen geworden  :s . Volgens mij doe ik er niet overdreven veel doorheen. Ik laat mijn fondant ook maar een uur of zo inwerken.

14

Kijk.... heel handig!

http://www.tartacadabra.com/nl_main.html