1

Onderwerp: hoelang van te voren strik maken

hoi medebaksters,

ik wil voor de eerste keer een lussenstrik maken volgens de howto van tartacadabra,
ik wil hem maken van marsepein. Hij moet dinsdag as op de taart zitten, wanneer kan ik het beste beginnen?

alvast bedankt van een beginnende bakster
Jacqueline

2

Re: hoelang van te voren strik maken

ik zou er minsten 4 dagen van te voren aan beginne maar zou hem niet van marspein maken vant marsepein word niet hard en fondant wel

dus ik zou hem van fondant maken met tylose
dag 1 lussen maken
dag 2 randjes om de lussen '
dag 3 in elkaar zetten en 2 dagen laten drogen

succes

3

lorelientje schreef:

ik zou er minsten 4 dagen van te voren aan beginne maar zou hem niet van marspein maken vant marsepein word niet hard en fondant wel

dus ik zou hem van fondant maken met tylose
dag 1 lussen maken
dag 2 randjes om de lussen '
dag 3 in elkaar zetten en 2 dagen laten drogen

succes

Die tijd heb je inderdaad nodig :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Is het niet mogelijk om marsepein met tylose te gebruiken voor de lussenstrik?

Dat heeft niet zo veel zin, zonde van de marsepein ;)
Het hard namelijk nauwelijks uit, je hebt echt weken nodig om dat te laten gebeuren en dan nog is het erg fragiel.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik laat wel de fondant een nachtje liggen als ik de tylose er door heb gedaan.
Soms niet zo slim (= teveel tylose haha) maar meestal wel heel fijn.
Het blijft dan ook makkelijker in de juiste vorm staan.
Dat stond hierboven toch nog niet vermeld?

Succes met je strik!

7

Ik zou em niet van marsepein maken dan kan je blijven wachten tot ie hard wordt (ik heb marsepein rozen de al 3 maanden staan en nog steeds zacht zijn)
Je kan vandag al beginnen als je wil.. de extra droog tijd doet geen kwaad.

8

Bedankt voor jullie reacties maar.......

getver, ik heb geen fondant in huis, en dat gaat mij ook niet meer lukken natuurlijk voor dinsdag.........
Iemand een ander idee? Het moet een bedank-taart worden. De juf van de psz gaat weg en ik dacht ik maak een strik-taart maar me niet gerealiseerd dat je een strik dus niet van marsepein kan maken.

alvast bedankt voor jullie reacties
Jacqueline

9

misschienmarshmellow fondant maken, dat word wel hard

Kim

10

Misschien is het leuk om wat sterren of bloemen oid op zilver of gouddraad te steken en deze in je taart te steken. geeft een vrolijk en speels effect en is minder bewerkelijk dan een strik. Ev wat glitters erop en je feestje is compleet.
Veel succes.

11

hoi sjacal
Ben ook met een strik bezig. Ik ben er zondagmiddag mee begonnen. Heb de strik wel alleen van marsepein gemaakt. Zonder tylose. Ik heb er geen randjes aan gemaakt maar wel met een stempel wat figuurtjes op het lint gedrukt. Het is nu woensdag en de lussen zijn best flink hard. Ik laat ze drogen op een velletje keukenrol op een theeblad, met aluminiumfolie erover. Ik wil hem vrijdag in elkaar zetten en heb er best vertrouwen in dat het lukt. Als je echt een strik wilt maken van marsepein en geen andere dingen in huis hebt zou ik het er gewoon op wagen. Succes

12

rietje puk schreef:

hoi sjacal
Ben ook met een strik bezig. Ik ben er zondagmiddag mee begonnen. Heb de strik wel alleen van marsepein gemaakt. Zonder tylose. Ik heb er geen randjes aan gemaakt maar wel met een stempel wat figuurtjes op het lint gedrukt. Het is nu woensdag en de lussen zijn best flink hard. Ik laat ze drogen op een velletje keukenrol op een theeblad, met aluminiumfolie erover. Ik wil hem vrijdag in elkaar zetten en heb er best vertrouwen in dat het lukt. Als je echt een strik wilt maken van marsepein en geen andere dingen in huis hebt zou ik het er gewoon op wagen. Succes

Marsepein hard idd wel iets uit, maar zodra je de strik in elkaar zet gaan de bovenste lussen op de onderste steunen en ik denk niet dat die dat gewicht gaan houden. Ik heb zelfs al een keer gehad dat fondant met tylose onder dat gewicht

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

13

Hoi Sjacal,

Ik spreek uit hele recente ervaring. Heb nl een strik van marsepein, vermengd met tylose, gemaakt en deze zakt echt in als je hem in elkaar hebt gezet. Ik ben maandagavond begonnen en heb hem dinsdagavond in elkaar gezet, om ervoor te zorgen dat de lussen niet plat werden heb ik er nog rolletjes papier in gedaan en nog verder laten drogen, maar het is nu donderdagavond (taart is voor zaterdag), papiertjes ertussenuit gehaald en......hij zakt weer in.

Mijn eerstvolgende bestelling wordt dus rolfondant, want wil toch wel een keer een mooie strik maken.

Ik ga nu dus ook maar iets anders verzinnen voor op de taart. Gelukkig heb ik nog een structuurmat, die ik nog nooit gebruikt heb, dus kan ik die mooi proberen.
Als ik jou was zou ik ook andere decoratie kiezen, want het is echt zonde van al je tijd als je de strik zo in ziet zakken, ik baalde er echt ontzettend van.

Veel succes!

Het leven is verrukkelijk.....en taart trouwens ook!

14

Ik heb eens vlinders gemaakt van marsepein met tylose. De vleugels stonden mooi rechtop toen ik ze erop zette, maar tegen de tijd dat de taart geserveerd werd lagen ze allemaal plat op de taart :(

Hallo allemaal
een krulstrik maken van marsepein is prima te doen.
Ik vind fondant namelijk waardeloos om mee te werken en ik vind het echt niet lekker.

Kneed 5 gram tylose door 250 gr marsepein en laat dit 1 nacht ik een afgesloten bak liggen.
De volgende dag de lussen maken, hier kunnen ook al meteen de randen op gezet worden.
Daarna op een stoel voor de verwarming zetten en 2 dagen later is de marsepein helemaal goed om een strik van te maken.

Succes!