Ik gebruik eigenlijk allleen het volgende recept. Dat is niet te dik deeg, anders gaat de koekjesspuit (bij mij is het een koekjespistool) kapot. Door de custard is het geel en ik moet zeggen dat het altijd met veel enthousiasme wordt gegeten.
Surinaamse custartd/maizena koekjes
Ingrediënten
* 100 gr. vloeibare boter
* 100 gr. suiker
* 1 st. ei
* 2 zakjes vanillesuiker
* 200 gr. maizena, maar zelf gebruik ik liever custard
* 1-2 eetlepels gekleurde snoepstippels voor op koekjes
Bereiden
Dit is het recept dat ik het meest heb moeten uitdelen. Ik heb gekregen van een Surinaamse. Zij bakte zij met maizena, zo hoort het eigenlijk ook, maar ik hou meer van custard. Ook bij het binden van tutti frutti of bv. rabarber kies ik voor de zoete custard variant.
- Verwarm de oven voor op 180 graden (het recept geeft 200 graden aan maar als je even niet oplet zijn ze dan te bruin)
- Mix de boter met het suiker. Voeg het ei toe en mix het samen met de vanille suiker lekker eventjes door.
- Voeg beetje voor beetje de custard toe. Voorzichtig, anders gaat het stuiven.
- Eigenlijk moet je nu hoopjes maken op een anti aanbakplaat /vel/bakpapier maar sinds een tijdje gebruik ik een koekjes schietpistool waarmee je allerlei vormen koekjes heel mooi kan spuiten. Het is ook niet een te dikke mix , dat is met zo'n pistool handig.
- Doe tot slot de gewone snoepstipjes bovenop het koekje.
- Bak de koekjes 12-20 minuten in de oven, hou ze in de gaten.
Het gaat geweldig ruiken. De koekjes moeten niet bruin worden, maar nog net geel blijven als je ze uit de oven haalt.
Laat ze afkoelen op de plaat.
Eet smakelijk, ze zijn heerlijk zoet, ruiken lekker, hebben een lekker kleurtje, iedere keer opnieuw een succes.
Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl