1

Onderwerp: Sinterklaastaart met cupcakes - eerste stapeltaartje

Deze taart had ik gemaakt voor een collega van mijn vriend, waar nog een andere collega met de kinderen was uitgenodigd. Voor de afwisseling eens marsepein vermengd met rolfondant, wat een klus! Als iemand daar nog een handige tip voor heeft, dan hoor ik dat graag.

Beide taarten zijn gevuld met een laag speculaas-luchtig toetje van Mona en een laagje slagroom met vermalen speculaasjes. Het geheel is afgesmeerd met botercreme, op smaak gebracht met een beetje speculoos. Voor het 'stutten' van het bovenste taartje heb ik gebruik gemaakt van chocolade-sigaretjes. De smaak was uitstekend. Hieronder het uiteindelijke resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZNZN7AS.jpg

en een detail van de zak van Sinterklaas, waarvoor ik het idee hier uiteraard heb opgedaan van dit fantastische forum:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSODJFTE.jpg

Helaas was het 'snoer' niet helemaal gelukt, want de fondant droogde een beetje snel uit. Al met al ben ik niet ontevreden.

Voor de kinderen nog wat cupcakes gemaakt.  Ik was van plan zwarte pietjes te maken, maar helaas kreeg ik de fondant niet goed op kleur. Toen maar een eenvoudig soort cadeautje gemaakt met een lekkere pepernoot. Vulling gebruikt van slagroom met verkruimelde speculaas, die ik over had gehouden van de taart:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCYGHCFB.jpg

Tips en trucs zijn natuurlijk welkom!

Groetjes, Linda.

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

2

Re: Sinterklaastaart met cupcakes - eerste stapeltaartje

Mooie taart hoor.

Ik werk zelf ook met rolmarsepein vermengt met rolfondant maar een handige tip heb ik daar niet voor.
Wel vind ik dat het makkelijker is uit te rollen dan alleen marsepein.

3

Leuk hoor!!

Life's like sweet cake,put lots of sugar in it

4

Ziet er allemaal leuk uit! En de vulling klinkt ook erg lekker. Ik ben zelf niet zo fan van fondant en heb mijn vriendin ook van de marsefond afgekregen, zij gebruikt nu alleen nog marsepein (1:3). Fondant is moeilijk rood en zwart te kleuren, marsepein ook maar dan krijg je toch nog een mooie kleur, als je teveel kleurstof bij fondant doet hard het niet uit en wordt het te zacht en klef. Je kan dan beter voorgekleurde zwarte fondant kopen. Ik had mijn pietjes bruin gemaakt (met chestnut van Sugar Flair en cacao poeder) en dat zag er ook leuk uit.

Ik heb geen tips om het door elkaar te krijgen maar wel met kleuren:
Lap uitrollen en kleurstof aanbrengen, dan de lap oprollen en weer uitrollen. 1/4 draaien weer uitrollen en weer oprollen. Dit werkt erg goed en je krijgt bijna geen kleurstof en plakkerige fondant of marsepein aan je handen van het kneden. Ik "rol" het er dus doorheen.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

5

G.I. Jane schreef:

Je kan dan beter voorgekleurde zwarte fondant kopen. Ik had mijn pietjes bruin gemaakt (met chestnut van Sugar Flair en cacao poeder) en dat zag er ook leuk uit.

Ik heb geen tips om het door elkaar te krijgen maar wel met kleuren:
Lap uitrollen en kleurstof aanbrengen, dan de lap oprollen en weer uitrollen. 1/4 draaien weer uitrollen en weer oprollen. Dit werkt erg goed en je krijgt bijna geen kleurstof en plakkerige fondant of marsepein aan je handen van het kneden. Ik "rol" het er dus doorheen.

Hoi GI Jane, bedankt voor deze geweldige tips. Cacaopoeder... daar had ik nog nooit aan gedacht, dus dat ga ik zeker ook een keer uitproberen. Voor het kleuren gebruik ik vaak handschoentjes, anders blijft het inderdaad nog dagenlang aan je handen zitten.  :nooo

Groetjes, Linda.

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

6

Dank je  :o daar is dit forum ook voor... om ervaringen te delen met anderen, zo leer je altijd wel weer iets bij.  :)

Ik heb wel eens saffraanpoeder vermengd met een heel klein beetje kokend water, af laten koelen en toen door de marsepein heen gerold, dit werd super geel en dat kan je gebruiken als je geen geel in huis hebt of voor een kleurstofkid (idem met cacaopoeder).

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

7

Hartstikke leuk gedaan hoor :thumb:  zelf meng ik ook altijd, na een tijdje went dat wel hoor :D

Gezondheid gaat met de jaren, maarwijsheid komt met de jaren!