1

Onderwerp: verschil tussen mat en beetje glanzend?

Allereers wil ik benadrukken dat mijn vraag geen oordeel is.
Ik ben een beginner en mijn mond valt hier  soms open, wat een juweeltjes komen hier voorbij. Kan ik nog lang niet aan tippen.
Valt me wel steeds hetzelfde op.
Sommige hebben een beetje glanzende taart, ik dus ook, dat vind ik zelf erg mooi. Met net dat oneffenheidje waaran je kunt zien dat het een taart is en handgemaakt. Dat maakt een taart voor mij dus uniek, mooi, eigen. (Bij mij dus nog  te veel oneffenheden  :) )

Er staan hier ook prachtige taarten op die, volgens mijn beginnersblik, een beeje nep lijken. Begrijp me niet verkeerd, het zijn kunstwerken. Maar zo mat en zo 'perfect' dat ik  denk dat het nep is, van karton. Tuurlijk weet ik dat dat niet het geval is.

Nu mijn vraag, hoe komt het dat die taarten zo mat zijn.
En komt het 'perfecte' door alleen  met uitstekers  of andere hulpmiddelen te werken?
Nogmaals geen oordeel, puur een vraag.

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

2

Re: verschil tussen mat en beetje glanzend?

Is dat niet gewoon een kwestie van tijd?

Mijn taarten glanzen ook altijd in het begin, maar als ik even wacht ( koeling in ofzo) dan gaat het minder glanzen...

Maar ik lees even mee, want ik vind dat matte dus wel echt mooier!

Liefs Samantha

3

zit eigenlijk met dezelfde vraag.

kreeg al van iemand de tip om de stoom van de strijkijzer er over te laten gaan om hem te laten glansen
(haald wel de restjes poedersuiker weg).

zelf gebruik ik altijd fondant,
maar kan het zijn dat marsepein meer of langer glanst dan fondant.

ik blijf ook even mee lezen

4

Inderdaad, fondant is matter dan marsepein. Waarschijnlijk zijn alle "nepuitziende" taarten die jij bedoelt van fondant. En verder kan ook de manier van fotograferen nog invloed hebben.

Zelf vind ik fondant, en dus een matte taart, mooier. Ik vind fondant ook prettiger werken dus daar kies ik bijna altijd voor. Maar om te eten vind ik marsepein weer wat lekkerder.

Het is dus een kwestie van persoonlijke smaak.

Marsepein en fondant verschilt wat in het verwerken, smaak en ook uiterlijk als de taart klaar is!

Succes met bakken verder!

www.hiptaartjehip.nl  Unieke taarten voor bijzondere momenten

5

Voorgekleurde fondant vind ik meer glanzen.
Maar ik vind het matte mooier.

Ik kleur mijn fondant altijd zelf. Maar zwart koop ik wel in de winkel.
Deze vind ik ook altijd veel meer glanzen dan mijn zelf gekleurde fondant.
Ik denk hoe meer keurstof hoe meer glans.
En er is natuurlijk ook verschil tussen marsepein en fondant.

Ik ben een beginner... Maar als je het leuk vindt...www.nancyvanrijswijk.nl

ik zie het verband eerlijk gezegd niet helemaal tussen matte kunstwerken en glanzende beginners creaties... het kan niet zo zijn denk ik dat het fondant of marsepein is, want ook de gevorderden onder ons gebruiken marsepein en ook beginners gebruiken fondant.
heb je misschien een foto van wat jij ziet als mooi en mat?
Ben namelijk reuze benieuwd in wat jij ziet als "nep"?  O-)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet helemaal  :/ .
Bij mij glanst de (marsepeinen) taart ook wanneer deze uit de koeling komt, zeker in de zomer! Omdat ik een matte taart veel mooier vind wacht ik dan ook pas met foto's maken wanneer deze opgedroogd is.
En ondanks dat mijn taart mat is zitten er ook oneffenheden op  :lol:

8

Zo zie je maar dat smaken, gelukkig, verschillen, mat is niet mijn ding. Voorbeeld de taart uit het topic: in de etalage van oil en vinegar.
Prachtige taart, geweldige kleuren, zo mooi alles bij elkaar.
Echt wou dat ik het kon.
Maar dat matte maakt hem voor mij dan net niet super, beetje nep en hij ziet er net té perfect uit.
Ik wil echt niemand beledigen heb bewondering voor mensen die zoiets kunnen maken, het is puur een kwestie van smaak.

Om terug te komen op mijn vraag, ik begrijp dus dat het met:
hoe en wanneer fotografeer je, gebruik je marsepein of fondant te maken heeft.

de taart die jij bedoelt, is ook nep!  :lol:  dat is een dummie :Y
Maar anyway, dat is fondant.
als je goed fotografeert, ziet het er al sneller nepper uit dan als je gewoon hups op je keukentafel een een foto maakt.

groetjes Tirza     

10

tipsytaartje schreef:

als je goed fotografeert, ziet het er al sneller nepper uit dan als je gewoon hups op je keukentafel een een foto maakt.

Ik snap niet wat er te lachen valt, er staat duidelijk in het topic: alles is eetbaar behalve de binnenkant.
Dus wat is daar dan nep aan, behalve de binnenkant?

11

Soesie schreef:
tipsytaartje schreef:

Ik snap niet wat er te lachen valt,

Er valt iets te lachen, als er iets humoristisch voorvalt ;)

En dat is hier dus ook het geval :Y Waarom zou je ervan gaan dat dat lachen iets negatiefs in zou hebben?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

12

Adrienne schreef:
Soesie schreef:
tipsytaartje schreef:

Ik snap niet wat er te lachen valt,

Er valt iets te lachen, als er iets humoristisch voorvalt ;)

En dat is hier dus ook het geval :Y Waarom zou je ervan gaan dat dat lachen iets negatiefs in zou hebben?

Als je het humoristisch noemt, prima.
Als je denkt dat ik ervan uit ga dat dat negatief is, ook goed.
Ga er verder niet op in, mijn vraag is beantwoord.
Ik weet nu wat ik niet moet doen om een matte taart te krijgen.

Bedankt voor de info.

13

Soesie schreef:
tipsytaartje schreef:

Ik snap niet wat er te lachen valt, er staat duidelijk in het topic: alles is eetbaar behalve de binnenkant.
Dus wat is daar dan nep aan, behalve de binnenkant?

nou zeg, ik vind het grappig, jij hebt het over taarten die eruit zien alsof ze nep zijn en als voorbeeld geef jij een dummie taart, wat dus geen taart is maar piepschuim, en dus nep. Daarom moest ik lachen.  :s

groetjes Tirza     

14

Het antwoord op je vraag hoe het komt dat een taart er zo 'perfect' uit ziet is denk ik dat de maakster er van al vele uren van taarten maken achter de rug heeft en dus in staat is een strakke, goed afgewerkte taart te produceren. Heeft niet zo veel met het soort uitstekers te maken want met weinig middelen kan je al heel veel, denk aan stippen, strepen, lussen, strikken etc. Hier heb je echt niet veel materialen voor nodig. Maar wel veel ervaring en creativiteit (of aanleg :s ).

Life is what you bake it.

15

Er zit toch wel verschil in hoe het fondant of marsepein afgewerkt wordt? Bij Cakeboss stomen ze de taart. Bij taarten van Abel gebruikt hij eiwit en bij de LOI halen ze een kwastje met water er over heen. Als ik het zo lees kijk ik iets te veel tv :)  :lol:  Kunnen jullie vertellen wat werkt?

Cakeboss stoomt alleen taarten (of gedeeltes daarvan) als hij een glanzend resultaart wil.
Volgens mij is dat eiwit bedoeld als een soort lak, wederom voor een glansje.
Dat water heb ik nooit begrepen  :lol:

@ Soesie
Niet zo snel op de kast zitten joh, het was niet lullig bedoeld van Tirza.
Als je wat langer op dit forum vertoeft zul je zien hoe men hier met elkaar omgaat en wanneer welke smiley's gebruikt worden.
En het feit dat je een piepschuim taart aanwijst, die bekleed is met fondant is, gezien het onderwerp, inderdaad best geestig :)
Als ik zeg dat veel mensen er nep uitzien, en ik wijs vervolgens een etalagepop aan, of Marijke Helwegen (of hoe heet dat mens...), dan lig jij toch ook onder tafel?
Of als ik zeg dat een opgezette beer er wel een beetje nep uitziet :)

Dit is een beetje hetzelfde hoor. Dus niet zo snel beledigd, nergens voor nodig. Dit is gewoon een erg lollig forum  :P

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/