1

Onderwerp: aarbeienmouse

goedemiddag

even een vraag. Ik heb nu een aantal keren de aardbeienmouse gemaakt. En hij is heerlijk. Maar met 3 blaadjes galatine gaat het bij mij niet goedkomen. Ik moet er zeker 6 indoen wil hij beetje opstijven. Snap het niet waarom er zoveel in moet. Nu zat ik te denken kan ik ook klopfix door de slagroom doen om hem steviger te krijgen.

Of doe ik het gewoon fout. Ik week de bladjes 5 minuten warm water erbij klein beetje en door het mengsel. 15 minuten in de koeling.

alvast bedankt voor het antw.

Re: aarbeienmouse

misschien komt het door het water wat je toevoegt?
Ik laat het ook wat langer opstijven.

Ik week de gelatine in koud water (4 blaadjes overigens!)
Dan warm ik een paar eetlepels van de gepureerde aardbeien op in een pannetje, hoeft echt niet heet. Daar los ik de gelatine in op en dat meng ik dan weer met de rest van de gepureerde aardbeien. Dus ik voeg geen extra vocht toe.

Groetjes Karine

3

Als je de gelantine hebt laten weken, knijp je de gelantine dan uit?
Of doe je het met water en al bij het mengsel?

Ik warm het sap van een halve citroen. Knijp de gelantine uit en los die in het sap van de halve citroen op. Dat (dus de in citroensap opgeloste gelantine doe ik bij de gepureerde (met staafmixer) aardbeien met suiker. Dan mix het eventjes door en dan gaat het bij de slagroom.

Groetjes Jesni.

4

Ik gebruik kant en klare mix voor aardbeienmouce, het is van dr. oetker, verkrijgbaar bij de Sligro. Erg lekker, alleen melk en slagroom toevoegen.
Bij mij gaat het altijd mis als er gelatine aan te pas komt.
Succes

Groetjes van Veerle

5

heb je misschien ook last van klontjes/draadjes?
het zou kunnen dat het te snel afkoelt, omdat je een kleine hoeveelheid warm vocht (citroensap met gelatine) toevoegt aan een koudere mix van aardbeien en suiker.
ik doe hetzelfde als kaatjekikker
een deel van de aardbeienpuree verwarmen, gelatine weken in koud water, uitknijpen en dan toevoegen
dit langzaam toevoegen, tegelijk mixen, aan de rest van het aardbeien mengsel
daarna minstens 2 uur in de koeling.
is nog nooit fout gegaan

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

6

RedRose18 schreef:

daarna minstens 2 uur in de koeling.
is nog nooit fout gegaan

Dat lijkt mij hier idd het euvel; in 15 minuten gaat dat echt niet opstijven!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

7

Teetje schreef:

Of doe ik het gewoon fout. Ik week de bladjes 5 minuten warm water erbij klein beetje en door het mengsel. 15 minuten in de koeling.

alvast bedankt voor het antw.

Ben benieuwd of je er al achter bent wat nu niet goed gaat.
Zelf vraag ik mij af of je de gelatine wel uitknijpt. Zoals in mijn eerdere post mijn vraag. En zoals RedRose 18 schreef en Kokkie. Het heeft wel minstens 2 uur nodig om op te stijven.
Zelf zet ik het als het klaar is, min of 10 in de koelkast. Snij ik de taart door en vul hem ook al met de aardbeimouse. En dan gaat hij weer in de koelkast. Is de taart helemaal klaar voor gebruik.
Is de aardbeimouse ook helemaal prima. (heeft dan al een hele nacht ofzo in de koelkast gestaan.

Meen dat ik een keer heb gelezen dat als je wacht tot het helemaal stijf is, en je het dan in de taart doet de gelantine zijn werking verliest. Je moet het dan immers weer "doorroeren" om het netjes en gelijkmatig op je taart te krijgen. En dat het daardoor niet meer goed stijf wordt.

8

wanneer je het 2 uur in de koeling hebt gehad, dan roer ik het niet meer door
gewoon in je taart scheppen en verdelen

wanneer ik het in de vriezer heb gehad, mix ik het wel even weer door
wordt het dan, naar mijn inziens te dun, dan verwarm ik het hele mengsel een beetje om de gelatine weer te laten smelten
goed mengen en dan weer 2 uur de koeling in
(dat doe ik ook wanneer er sliertjes/korreltjes ontstaan door te snel afkoelen van de gelatine in het mengsel)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!