1

Onderwerp: Gluten vrij bakken, vullen en bekleden?

Hallo allemaal,

Ik heb een aanvraag voor een glutenvrije taart. Nu heb ik al een recept voor het kapsel gevonden in het topic met allergie recepten. Maar nu moet het kapsel nog gevuld en bekleed worden. Welke vulling is lekker en kan ingevroren worden? De taart is voor een moment als ik op vakantie ben dus hij wordt ingevroren bij de aanvrager. En kan je gewoon bekleden met marsepein (1.4) en deze kleuren en ook botercreme gebruiken?

Een heleboel vragen, wie kan mij aan het antwoordt helpen?

Groetjes,
Anika

Liefde is net als Sinterklaas, als je er niet meer in gelooft wordt het niks meer....

2

Re: Gluten vrij bakken, vullen en bekleden?

In dat zelfde topic vind je ook glutenvrije vulllingen

Maar je kan deze gewoon lekker vullen met jam en zwitserse room. Als de banketbakkersroom van dr oetker is. Deze is glutenvrij.

Botercreme en de kleuren kunnen ook, als jij zeker weet dat je kleurtjes en zo ook je creme nergens mee in aanraking is geweest

Je marsepein kan ik niet zeggen, ik heb andere. Maar als je hier de ingredienten neerzet kan ik voor je kijken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Bedankt voor je hulp!

De ingredienten van de marsepein zijn:
Suiker, amandelen, glucosestroop, stabilisator E420ii, verdikkingsmiddel E466, voedingszuur E330, olie (amandel)

Ik kan het biscuit dus lekker vullen met zwitserse room en jam, kan dit ook ingevroren worden?

Als dit echt kan denk ik dat ik de opdracht gewoon aanneem! Wel erg spannend zo'n aanvraag....

Groetjes,
Anika

Liefde is net als Sinterklaas, als je er niet meer in gelooft wordt het niks meer....

4 Laatst bewerkt door jolanda71 (28-05-2010 10:15)

Ja de marsepein kan ook. En die vullingen kan je ook invriezen.

Wel een waarschuwing. Let erop dat je oven goed schoon is, je mixer, je keuken. Alles waar jij op dat moment mee werkt moet vrij zijn van gluten. Een korreltje kan voor sommmige al een hoop ellende opleveren.

Succes.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

jolanda71 schreef:

Niks waar jij op dat moment mee werkt moet vrij zijn van gluten. Succes.

Dat lijkt me echt niet handig voor een glutenvrije taart jolan :D :D

;)

Alles goed???? nee 3 fout

let ook even op de jam, liefst een nieuwe pot, want als je bijv. met een mes in geweest bent, waar je een boterham mee hebt gesmeerd, heb  je dus al kans op broodkruimels in je pot. De meeste jams zijn volgens mij glutenvrij, maar ook daar even ingredienten checken voor de zekerheid. Succes. ps laatst ook eentje gemaakt met recept van hier en smaakte goed, wel deed de cake wat scheuren, maar met bekleden, zag je er niets meer van  O-) . Let bij invriezen ook weer op dat het niet in aanraking komt met bijv. brood of een ander niet glutenvrije biscuit.

7 Laatst bewerkt door muffin cuffin buffin (28-05-2010 09:33)

sorry, zag net dat hij bij aanvrager ingevroren wordt, nou ja misschien ook handig voor anderen om het nog een keertje te lezen ;)

8

lune schreef:
jolanda71 schreef:

Niks waar jij op dat moment mee werkt moet vrij zijn van gluten. Succes.

Dat lijkt me echt niet handig voor een glutenvrije taart jolan :D :D

;)

Was nog niet wakker geloof ik hahah

Heb mezelf verbeterd ;)

9

hallo,

dit is voor het eerst dat ik hier een bericht achterlaat en ik denk dat ik het niet goed plaatst, maar ik heb echt dringende hulp nodig!

mijn vraag is:
hoe lang kan je van te voren een glutenvrije taart maken?
i.c.m banketbakkersroom en jam?
de klant is bang dat als ik het 2 dagen van te voren maak de cake instort!
ik geloof dat niet zo, maar ik kan nergens een antwoord vinden!

dit is dus al op korte termijn!

alvast heel erg bedankt voor een eventuele reactie

arine wisselink

10

kan me niet voorstellen dat glutenvrije biscuit instort nadat het ingevroren is geweest :nooo , ik heb er weliswaar geen ervaring mee, maar kan werkelijk niets bedenken waardoor dat zou gebeuren

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

hallo allemaal,

Ik heb even met het draadje meegelezen. Ik bak alleen maar glutenvrije taarten ivm coeliakie (glutenintollerantie) van een van mijn zoontjes.

Zelf gebruik ik het recept voor biscuit te zien bij de recepten index. smaakt goed, is goed in te vriezen en zelfs zonder in te vriezen ook enkele dagen lekker. Stort dus niet in, bolt wel wat op maar dat is op te lossen door een plankje erop te leggen na het bakken. En mensen die wel gluten mogen eten vinden het ook erg lekker.

Ik kan me aansluiten bij het bovenstaande ofwel:
- werk erg schoon, niets maar dan ook niets mag in aanraking komen met gluten of daarmee in aanraking zijn geweest.
- kijk ook kritisch naar je bakblik, zitten daar geen verborgen gluten in? (in kiertjes etc.)
- diverse vullingen zijn glutenvrij, denk aan banketbakkersroom (ook die van funcakes), de meeste jams, diverse mona toetjes, bavaroismixen, bitterkoekjes.
- met name de Albert Heijn heeft op het eigen merk erg goed aangegeven of het product glutenvrij is (symbool met graanhalm), de andere winkelketens vaak alleen tekstueel.
- de marsepein die ik gebruik is ongekleurd en glutenvrij. gekleurde marsepein of fondant is NIET ALTIJD GLUTENVRIJ

Tenslotte, werk echt secuur of neem de opdracht niet aan! het is echt zo dat iemand van een klein spoortje gluten al dagenlang last kan hebben. dat wil je niet op je geweten hebben toch?

Mochten er nog vragen zijn, dan mogen jullie me ook altijd even mailen voor informatie!

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties