1

Onderwerp: kind met Melk,Soja,tarwe,rogge,zuivel en alle soorten noten allergie

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Mijn zoontje is over 2 weken jarig, nu komt er een kindje die dus alle soorten allergieën heeft die je maar kan bedenken. Ik vind het zonde voor hem om niet aan de lekkere taart te mogen proeven die ik voor mijn zoontje maak, en dus wil ik graag een speciaal klein taartje of grote cupcake voor deze jongen maken.

Nu heb ik gezocht in de zoekfunctie maar zie alleen maar recepten staan met 1 allergie en niet met meerdere.. (of ik heb niet goed gekeken)

Weet er iemand een recept voor dit speciaal geval???

Ik zou je/jullie heel dankbaar zijn voor evt oplossingen...

Groetjes
Ingrid :s

A chocolate in the mouth is worth two on the plate

2 Laatst bewerkt door Mirjam5 (12-11-2010 17:25)

Re: kind met Melk,Soja,tarwe,rogge,zuivel en alle soorten noten allergie

Dat zou je heel toevallig moeten treffen, want elke allergie-combinatie is natuurlijk anders. Je kan alleen zelf gaan puzelen en iets samenstellen. Heb je al in het allergie-topic op het receptenforum gekeken? Daar staan iig al heel veel ideetjes. En dan kan je zelf weer dingen aan gaan passen. B.v. melk vervangen door rijstmelk. Boter vervangen door olie of een melk- en sojavrije margarine (melkvrij weet ik wel, maar sojavrij heb ik helaas geen verstand van) In regalice fondant zit geen noten en melk, maar verder weet ik ook niet wat er in zit. Maar de ingredienten staan erbij in de hebshop.
In glutenvrije meel of bakmix zit iig geen tarwe, maar daarvan moet je dan ook weer even kijken wat er wel in zit.

Bakken voor meervoudige allergieen is helaas niet eenvoudig. Je zal er toch op moeten studeren. Of die ouders zelf vragen of ze al een beproefd recept hebben wat je kan gebruiken.

Succes iig en super dat je dat gaat doen!! Je maakt dat jongetje er heel blij mee!

Overigens sta je hier verkeerd, want je post geen recept. Dit hoort in bakken en vullen. Ik meld je wel even.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ik zou het op een stukje teamwork met de Mama van het kereltje gooien. Vraag aan haar welk zoet beleg hij mag, welke koekjes/cakes etc...En dan maar crea-bea zijn...

Taart (soort van...):
Verkruimel de koekjes waar hij tegen kan en meng die met een zoet beleg. Liefst een plakkerig beleg zoals honing maar ook chocopasta doet het goed. Doe dit mengsel in een (kleine) springvorm die bekleed is met bakpapier, flink aandrukken. Een bord erop en iets zwaars en uurtje in de koelkast. En je hebt een soort van taart/bodem.

Decoratie:
Vraag bijvoorbeeld of hij MarsMellows verdraagt en waar zij ze koopt. Doe hetzelfde met poedersuiker en maak zelf MashMellow-fondant.
Dit is lekkere fondant en laat zich verwerken als elk ander.

Suc6 ermee. En we zijn benieuwd naar het resultaat... Foto!

Groetjes

Met zoete groet! Akire

4

ik ga voor je zoeken ik heb eebn recept (en het kind leeft nog :lol:) stuur anders mij even een mailtje anders ga ik het vergeten

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

5

Bij de meeste supermarkten heb je een aparte afdeling met glutenvrije producten e.d., waaronder ook cake.
En goed de verpakking lezen wat er allemaal in zit.

Misschien een idee om daar wat mee te doen??

Live life to the max!!!!

6

AssieBassie schreef:

Bij de meeste supermarkten heb je een aparte afdeling met glutenvrije producten e.d., waaronder ook cake.
En goed de verpakking lezen wat er allemaal in zit.

Misschien een idee om daar wat mee te doen??

glutenvrij is heel wat anders dan koemelk nota soja enz.
ik had een kindje op mijn groep en ik kan je vertellen dat het lijstje wat wel mag echt heel erg klein is dus met alleen gluten ben je er niet, er zit zelfs in vitamines melkpoeder wat gebruikt wordt als bindmiddel. Als er geen melkpoeder in zit gebruiken ze sojapoeder. Dat zit dus ook in bakels fondant. Je mag dus eigenlijk ook geen fondant gebruiken omdat daar sporen van noten in kunnen zitten.
Ik gebruik ook altijd een fles afwas als ik voor hem iets maak zo vaak was ik mijn spullen af voordat ik er wat mee doe :lol: Ik heb ook één placemat apart staan waar ik nooit wat anders mee doe en gebruik alleen nieuwe potjes kleurstof

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

7

maris18+ schreef:

glutenvrij is heel wat anders dan koemelk nota soja enz.
ik had een kindje op mijn groep en ik kan je vertellen dat het lijstje wat wel mag echt heel erg klein is dus met alleen gluten ben je er niet, er zit zelfs in vitamines melkpoeder wat gebruikt wordt als bindmiddel. Als er geen melkpoeder in zit gebruiken ze sojapoeder. Dat zit dus ook in bakels fondant. Je mag dus eigenlijk ook geen fondant gebruiken omdat daar sporen van noten in kunnen zitten.
Ik gebruik ook altijd een fles afwas als ik voor hem iets maak zo vaak was ik mijn spullen af voordat ik er wat mee doe :lol: Ik heb ook één placemat apart staan waar ik nooit wat anders mee doe en gebruik alleen nieuwe potjes kleurstof

Ik ben zelf heel bekend met dit soort allergieen.
Ik had bij jou niet zo snel door, dat jij er er ook mee bekend bent.
sorry  :s  Probeerde alleen te helpen.

Live life to the max!!!!

8

Hoi Ingrid,

Allereerst TOP dat je rekening houdt met de beperkingen van het kind.

Spreek zelf uit ervaring, mijn jongste (van de 3) heeft coeliakie (ofwel glutenintollerantie). Voor jou een paar tips:

- vraag aan de moeder echt duidelijke informatie over welke producten hij (of zij) wel mag hebben. Er zijn voedingsallergieën en voedingsintolleranties waar een kind echt dagen last van kan hebben!!!
- vaak is er een enorm gevaar voor contaminatie/besmetting. Het is dus maar de vraag of jij met jouw materiaal wel een onbesmette cupcake kunt maken (denk aan houten deegrollers etc!)
- bij de recepten en op het forum staan diverse recepten. Er is een topic voor allergiëen (had je al gevonden). De recepten die daarop staan zijn genummerd. Sommige receptnummers kom je bij meerdere recepten tegen (zijn dus bijv. lactose en glutenvrij);
- bij twijfel vraag dan hulp van de ouder (evt. ook bij het feestje).

Het vragen van het kindje en het initiatief om rekening met het kind te houden wordt vast en zeker enorm gewaardeerd! Een gekocht cake zal de pret echt niet drukken (en is wel zo veilig!)

Succes ermee. Mocht je nog vragen hebben (over glutenintollerantie) mag je me mailen!

groet,
Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

9

Heel hartelijk bedankt allemaal voor de vele reacties.
Vind het heel lief dat jullie zo meedenken...

:thumb:

Bedankt mensen
Ingrid

10

haj, ik las dit onderwerp en ik heb een recept voor je denk ik hoor :-)

- 100 gram rijstenbloem
- 100 gram trapiocameel
- 200 gram suiker
- 2 eieren
- vanillesuiker
- klein beetje melk

- eieren, suiker, vanillesuiker, melk 10 minuten mixen ( krijg je een soort slagroom achtige substantie ) dan de bloem en het meel er doorheen scheppen.

en dan uurtje op 180 graden

als je ze in cupcakes schept dan is 35 minuten genoeg!

mijn dochter vind het heerlijk, het meel koop je bij de toko

als hij er tegen kan zou ik er wel een beetje bakpoeder bij door doen zodat het goed rijst

11

*-_astrid_-* schreef:

- 100 gram rijstenbloem
- 100 gram trapiocameel
- 200 gram suiker
- 2 eieren
- vanillesuiker
- klein beetje melk

- eieren, suiker, vanillesuiker, melk 10 minuten mixen ( krijg je een soort slagroom achtige substantie ) dan de bloem en het meel er doorheen scheppen.

als hij er tegen kan zou ik er wel een beetje bakpoeder bij door doen zodat het goed rijst

Helaas mag dit jongetje geen eieren en geen melk hebben..
Maar ik ga dit recept toch wel uitproberen hoor, probeer me een beetje te verdiepen in recepten voor mensen met allergieën..

Groetjes
Ingrid

12

Hoi Ingrid,

eivervangers zijn te koop (ik denk bij bijv. natuurvoedingswinkels). verder kun je met dit recept ook erg lekkere biscuit maken. Gebruik ik zelf ook.

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … utenvrij)/

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

13

Ik mag volgende week ook aan de gang voor iemand met een rijtje allergieen.

Dit recept kwam ik tegen

De taart/cake

315 gram bloem (SHAR is gluten en lactosevrij)
1 1/2 zakje bakpoeder (dr Oetker is glutenvrij)
45 gram custardpoeder
2 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
150 gram plantaardige margarine
3 dl water (300 ml)

Meng de droge bestanddelen door elkaar maak een kuiltje in het midden.
Smelt de boter schenk het water erbij en giet dit in het kuiltje.
5 minuten mixen en het beslag meteen over doen in je ingevette en met bloem bestoven bakblik.
Ik zou hiervoor een ronde vorm van 22cm gebruiken of een gewone cake vorm.
1 uur en 15 minuten bakken op 180 graden oven tussentijds niet openen de cake is gaar als je prikker er schoon uitkomt.

De cake kan je doorsnijden en vullen.

Met diezelfde margarine kan je ook botercreme maken en chocoladefudge

Ik heb het dus nog niet geprobeerd.

Regalice is gluten en melk vrij. en bestaat ook geen kans op noten.

Van custard poeder kan je een vulling maken. Bij mij staat er in ieder geval niks op wat kwaad zou kunnen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

14

dan nog een kleine tip van mij

ik heb gelezen dat je ipv water bronwater kunt gebruiken voor extra luchtigheid.

groetjes en succes

15 Laatst bewerkt door jesni (22-11-2010 10:00)

Ingridje71 schreef:
*-_astrid_-* schreef:

- 100 gram rijstenbloem
- 100 gram trapiocameel
- 200 gram suiker
- 2 eieren
- vanillesuiker
- klein beetje melk

Helaas mag dit jongetje geen eieren en geen melk hebben..
Maar ik ga dit recept toch wel uitproberen hoor, probeer me een beetje te verdiepen in recepten voor mensen met allergieën..

Groetjes
Ingrid

Ik las ergens iets in dit topic over eivervangers. Maar de melk zou je kunnen vervangen voor water.

Nog even vergeten. Hier ook ervaring met allergieen. (alle 3 de kids hebben allergieen gehad).
Meedenken van andere ouders is heel fijn. Maar mijn ervaring daarmee is dat het toch vaak misgaat. Waarom: omdat op verpakkingen de ene keer E nummers vermeld staan en de andere keer de naam van iets, of een hele moeilijke naam voor iets simpels. En dan denk je dat je goed zit en dan blijkt dat niet zo te zijn.
En dan zit het bewuste kindje en de ouders er mee.
Ik zou als ik jou was wel kontakt op nemen met de ouders. Misschien hebben die het liever niet. Ivm de hele kleine sporen. En dit kindje kan tegen heel veel dingen niet. En dan is de kans op een klein spoortje heel groot. En heb jij een heleboel moeite voor niets gedaan.

Verder heel veel succes. Want het zal niet makkelijk zijn.

16

saskia74 schreef:

dan nog een kleine tip van mij

ik heb gelezen dat je ipv water bronwater kunt gebruiken voor extra luchtigheid.

groetjes en succes

Je was me voor. :)  Maar idd. Bronwater is misschien wel beter.