1

Onderwerp: Marsepein plakt!

Ik ben gisteren begonnen met mijn Sinterklaas puzzelplaatje. Inmiddels af en goed gelukt (foto volgt als de taart 5 dec af is).
Hij ligt nu luchtdicht verpakt in de ovenschaal te wachten...

Echter..tijdens het rollen bleef het marsepein ontzettend plakken! Ik heb uiteindelijk poedersuiker op de bovenkant vna het marsepein gedaan, maar dat lijkt me niet de bedoeling ivm eventuele vlekken?

Marsepein wat over was (met poedersuiker op de onderkant en bovenkant) heb ik weer gekneed en terug gedaan, kan dat wel?

2

Re: Marsepein plakt!

Tuurlijk kan dat. Marsepein bestaat voor een deel uit gemalen amandelen en een deel uit poedersuiker... Ietwat poedersuiker of bakkersuikerpoeder toevoegen verandert de samenstelling niet echt. Tenzij je een 1 kilo suiker bij 1 kilo marsepein doen... Maar jij strooit alleen een paar eetlepels op jouw werkblad/roller. Dat doen we allemaal. Da's juist prima.

Suc6 met de 5 dec taart.

Groetjes

Met zoete groet! Akire

3

Akire schreef:

Dat doen we allemaal.

Ikke nie! :+

Crisco werkt ook prima: geen plakken, geen vlekke :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Yep, Crisco werkt ook prima. Alleen als het al erg warm is om je heen of je hebt al heel erg warme handen dan is poedersuiker vaak wat gemakkelijker.

En het is natuurlijk wat je zelf graag gebruikt...

Mijn dochter is helemaal verliefd op Crisco en gebruikt het veel. Ik zelf switch tussen Crisco, bakkerssuikerpoeder en maizena. Het ligt er maar net aan wat er plakt en hoe groot het is...

Met zoete groet! Akire

5 Laatst bewerkt door Adrienne (20-11-2010 10:36)

Akire schreef:

Yep, Crisco werkt ook prima. Alleen als het al erg warm is om je heen of je hebt al heel erg warme handen dan is poedersuiker vaak wat gemakkelijker.

:think: Mijn ervaring is precies tegenovergesteld.... En geloof me: ik weet van warmte! ;) :+

** M.a.w. Jip: gewoon lekker uitproberen wat voor jou het fijnste werkt :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Dat geloof ik direct! Cyprus is warm.

Je hebt waarschijnlijk compleet gelijk. En in de workshopklasjes op de OBS (basisschool/lagere school) is het gemiddeld 25 graden en de kinderen hebben ook (kleffe) warme handjes. Crisco werkt dan bij de meesten niet maar gepoederd suiker wel.

Uiteraard moeten ze allemaal hun handen wassen voor we beginnen en tussendoor wordt ook een flink aantal keren handen gepoetst maar... sommigen vinden het zoooooo leuk dat ze door opwinding heel warm zijn. En het lokaal is ook al zo warm.

Een beetje poedersuiker of maizena op de handjes en ze zijn weer vertrokken... Met een puntje tong uit de mond en wel. Zo hartverwarmend om die aandacht en intensiviteit te zien.

Just my 2 cents.

Met zoete groet! Akire

7

UItrollen op een (ikea) mat gaat super.
Zorgen dat je een goede roller hebt (geen hout) en elke keer omdraaien bij het uitrollen.

een niet te warme omgevingstemp wil wel helpen (en koud aanrechtblad) en als je handen van het kneden wat plakkerig zijn dan even afwassen en met koud water afspoelen.

Op die manier gaat je marsepein denk ik niet plakken, bij mij niet tenminste  :think:

Succes !

8

nnicole1234 schreef:

UItrollen op een (ikea) mat gaat super.
Zorgen dat je een goede roller hebt (geen hout) en elke keer omdraaien bij het uitrollen.

een niet te warme omgevingstemp wil wel helpen (en koud aanrechtblad) en als je handen van het kneden wat plakkerig zijn dan even afwassen en met koud water afspoelen.

Op die manier gaat je marsepein denk ik niet plakken, bij mij niet tenminste  :think:

Succes !

Ik heb nu uitgerold op het (koude) aanrecht...en helaas...heb net een roller gekocht en het is een houten!
Maar die uitrolmat is misschien nog een goed idee. had begrepen dat het een bureaumat is, toch?
Omdraaien is ook een goed idee, want dan komt de poedersuikerkant weer naar boven en die plakt niet!

9

Allemaal leuk hoor, maar wat ECHT werkt,  talkpoeder,maar dan wel ongeparfumeerd!!!!!

een beetje in een dustbag/ katoenen zakdoek die een aantal keren al is gewassen,  en je wilt nooit meer iets anders.

klein beetje in je handen "dusten" en geen probleem.

Stuur me maar een mail als je wat wilt hebben.

groet  mpbart.

10

mpbart schreef:

Allemaal leuk hoor, maar wat ECHT werkt,  talkpoeder,maar dan wel ongeparfumeerd!!!!!

een beetje in een dustbag/ katoenen zakdoek die een aantal keren al is gewassen,  en je wilt nooit meer iets anders.

groet  mpbart.

:think: Kan me niet voorstellen dat dat voedselveilig is.

11

jesni schreef:
mpbart schreef:

groet  mpbart.

Ik geloof dat Bart daar wel iets van een opleiding voor heeft gevolgd  anders zou het met de Alphenaren niet echt goed gaan  :lol:

Groetjes Melanie

12

Omdraaien is ook een goed idee, want dan komt de poedersuikerkant weer naar boven en die plakt niet!
.................
Bedoeld wordt de lap een kwart slag draaien (neem ik aan tenminste :o ), dan schuift er vanzelf weer wat poedersuiker onder en is de lap weer los. Werkt bij mij tenminste wel; niet te vaak achter elkaar rollen, maar steeds een paar keer rollen, lap marsepein/fondant kwart slag keren, rollen, enz.

Ik rol met een stuk afvoerpijp, werkt geweldig goed :Y . Gewoon zo'n stuk grijze buis die onder de gootsteen zit (wel een nieuwe uiteraard ;) ). Je kunt ze op elke lengte zagen en gooit ze zo in de vaatwasser.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Doosch schreef:
jesni schreef:
mpbart schreef:

groet  mpbart.

Ik geloof dat Bart daar wel iets van een opleiding voor heeft gevolgd  anders zou het met de Alphenaren niet echt goed gaan  :lol:

Het kan best, ik ken het niet.  Zal wel komen doordat ik een link leg naar de GEparfumeerde talkpoeder.
Hoop dat Bart er nog op terug komt. En er nog wat over kan zeggen. En zo leren we elke keer weer bij op dit leerzaam forum :Y

14

Carien schreef:

.................
Bedoeld wordt de lap een kwart slag draaien (neem ik aan tenminste :o ), dan schuift er vanzelf weer wat poedersuiker onder en is de lap weer los. Werkt bij mij tenminste wel; niet te vaak achter elkaar rollen, maar steeds een paar keer rollen, lap marsepein/fondant kwart slag keren, rollen, enz.

Ik rol met een stuk afvoerpijp, werkt geweldig goed :Y . Gewoon zo'n stuk grijze buis die onder de gootsteen zit (wel een nieuwe uiteraard ;) ). Je kunt ze op elke lengte zagen en gooit ze zo in de vaatwasser.

Maar op jouw manier blijft ie dan toch nog steeds aan mijn houten roller plakken? Is dat met afvoerpijp minder?

15

jesni schreef:

Het kan best, ik ken het niet.  Zal wel komen doordat ik een link leg naar de GEparfumeerde talkpoeder.
Hoop dat Bart er nog op terug komt. En er nog wat over kan zeggen. En zo leren we elke keer weer bij op dit leerzaam forum :Y

Het is vergelijkbaar of hetzelfde (daar wil ik even vanaf wezen :P)  als speksteenpoeder. Ik heb het bij een workshop mogen gebruiken en het werkt inderdaad nog fijner dan suikerbakkerspoeder of maizena :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

Ja, bij mij plakt het een stuk minder aan de afvoerbuis dan aan de houten deegroller.  :thumb:
Wel heb ik het idee dat voorgekleurd fondant/marsepein sowieso meer plakt, weet niet wat jij gebruikt hebt?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Ik heb voorgekleurd gebruikt. Moet nog een keer blank en kleurstoffen kopen... maar de centen zijn even op!