26 Laatst bewerkt door djehr (15-11-2010 16:05)

Re: Eeeuuhhh?? baktabel x4?

Wat ik alleen niet snap van de recepten hier op de site is dat de hoeveelheid beslag voor de 24 cm rond hetzelfde is als voor de 20 cm vierkant. Want de inhoud van beide vormen is niet gelijk  :think:
Als je uitgaat van 1 ei per halve liter inhoud dan zou de ronde vorm 5,5 cm hoog zijn. Dat zou betekenen dat de hoeveelheid van de hartvorm ook anders wordt bedenk ik mij nu....

De inhoud van de 24 cm is dan 2,5 liter. Voor de 35 cm hart heb je dan nodig (uitgaande dat die wel 7 cm goog is en dus een inhoud van 6,7 l heeft).

Ingrediënten vorm 35 cm rond - 7 cm hoog inhoud 6,7 liter
670 gr eieren (= ongeveer 14 stuks)
402 gr. suiker
335 gr. bloem
67 gr. maizena
40 gr vanillesuiker (= 5 zakjes)
zout

Dat komt ook wat meer oevreen met wat eerder gezegd werd.

27

Dot schreef:
Jultie schreef:

Je bent wel uitgegaan van voor 2/3e deel vullen en niet van vullen tot de rand he? ;)

voor het 2/3de vullen, zul je toch eerst de inhoud van de vorm moeten weten, toch?!?!?

Ohoh... dus je kijkt naar de complete inhoud van de vorm, en rekent dan 1 ei per halve liter??
Ik dacht dat je 1 ei per halve liter nam die je in de vorm doet.

Ik doe dus bijv. 2/3 van de vorm vullen met water (op het oog) is 2 liter -> 4 eieren
En het moet dus zijn: hele vorm gevuld is 3 liter dus voor het beslag (om 2/3e te vullen) gebruik ik 6 eieren?

Wat dan dus gelijk verklaart waarom mijn biscuit in mijn vierkante bakvorm bij mijn berekening niet zo lekker hoog werd. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

28 Laatst bewerkt door Carien (15-11-2010 16:49)

Ja, je rekent de inhoud uit door de bakvorm vol water te doen; dat is de maat en niet 2/3 daarvan :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

29

Het is gelukt!!  :Y  en ik vind het biscuit eigenlijk mooier geworden dan die ik met mix hebt gemaakt :rolleyes: 
Nu af laten koelen en dan de vriezer in dan kan ik vrijdag weer verder.
Ik ben nu al blij :Y

30

gefeliciteerd eenhoorn! :thumb:  Kan me voorstellen dat het een hele opluchting is.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

31

hey super!! Welke verhoudingen heb je nu aangehouden?

32

Dot schreef:

idd is het dan 14 eieren,

dat x30g voor de suiker
x25g voor de meel
x5g voor de maizena (zou ik wel doen bij zo'n grote taart, is steviger dan alleen meel)
en ik zou dan voor dit geheel ong 4 of 5 zakjes vanille suiker nemen.

Deze  bovenstaande verhouding heb ik aangehouden.
In 2 verschillende kommen gemengd. 1 door mijn handige goedkope variant van de kennie en in 1 kom met mijn inmiddels 15 jaar oude handmixer, die overigens wel erg gaat stinken als die 10 minuten moet mixen. Alles samen gevoegd in een soeppan (10lt pan), want het paste niet meer samen in een kom en toen het bloem met maizena beetje voor beetje erdoorheen gezeefd en gespateld.
Daarna in 3 standen oplopend afgebakken. Dat ging echt geweldig. Mooi hoog en mooi van kleur :Y

33

Hey super. dat komt ook redelijk in de buurt van mijn berekening in berichtje 26  :Y . Fijn dat het dan zo klopt

34

djehr schreef:

Hey super. dat komt ook redelijk in de buurt van mijn berekening in berichtje 26  :Y . Fijn dat het dan zo klopt

Dat zag ik later ook inderdaad en die berekening klopte inderdaad. Alleen in de 35cm hart van pme gaat op de kop af 7 liter, maar dat maakt voor de berekening niet uit volgens mij.
Mijn beslag was nu net zo hoog als mijn pan was.