1

Onderwerp: Eeeuuhhh?? baktabel x4?

Helluupp! Ik ben door mijn biscuitmix heen. Groot hart 35cm kost 3/4 van je pak mix en met een klein hartje erbij is het op. Natuurlijk zijn op maandag de meeste taartenwinkeltjes dicht, tenminste wel bij mij in de buurt.

Ik wil voor de zekerheid nog een reserve groot hart maken en wil ik biscuit zelf maken. Nu heb ik het tabel overgenomen van uit de tabellenlijst hier (basis voor vierkant 20x20), maar volgens mijn man moet ik dit x4 doen voor een hart van 35cm. Dat zou inhouden 20!! eieren??
Reken ik nu zo verkeerd of is er een andere manier om dit uit te rekenen.
Ik heb de bakblikken gehuurd en morgen moeten ze weer terug dus ik heb geen tijd om morgen eerst nieuw biscuitmix te halen en te gaan bakken, dus het moet allemaal vandaag.

2 Laatst bewerkt door djehr (15-11-2010 12:51)

Re: Eeeuuhhh?? baktabel x4?

Als je kunt meten wat de inhoud van je vorm is dan kan ik wel voor je berekenen hoeveel eieren je nodig hebt...20 eieren is wel heel erg veel  :s

Als je het recept x4 zou doen heb je genoeg beslag voor een taart van 40 x 40... dus de logica van je man gaat niet helemaal op  :nooo

3

Hoe kan ik dit berekenen?

We hebben al op internet gezocht hoe je de inhoud van een hart moet uitrekenen, maar verder als de inhoud van een menselijk hart kwamen we niet :o  :D

4

je moet de inhoud berekenen en als dat niet met een wiskundige formule kan, dan met water. Per halve liter reken je 1 ei, tenminste bij het basisrecept.
Zelf vind ik dat teveel als je het zo rekent met biscuitmix, daar kom ik zelf bij bv inhoud 3l niet op 6 maar op 5 eieren.

Groetjes, Dorothea.

5

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=101284

heb je hier wat aan??? staat ie hier tussen?

1 ei = 30 gr. suiker 30gr bloem, 1 zakje vanille suiker en een beetje zout.

Je kan water in je bakblik doen (vol)  en dat terug gieten in een maatbeker dan weet je hoeveel er in gaat aan ml. en dan kan Djehr het voor je uitrekenen.

Groetjes Christa!

6 Laatst bewerkt door djehr (15-11-2010 12:53)

Je zet je vorm op de weegschaal. Zet de weegschaal op 0. Vult de vorm vervolgens met water. Het aantal grammen dat je dan afleest staat gelijk aan het aantal mililiters..

7

Ik heb nu net het blik gevuld met water en tot aan de rand kan er 7 !?! liter in
Dus als ik Dot goed begrijp kom ik op 14 eieren? en aan de hand daarvan ga ik mijn bloem, suiker ed berekenen?

Ik was bij het biscuitmix uitgegaan van een vierkante vorm van 35x35. Bij een hart van 35cm hou je dan over, waardoor je zeker niet te kort beslag hebt (mijn angst bij zo'n grote hoeveelheid :o  )
Vandaar dat mijn man de dan meest dichtbijzijnde formule bij het zelf maken zocht en op 40x40 kwam.

Ik ga eens rekenen en aan de slag. Vind het erg spannend zo'n grote taart.

Bedankt voor jullie antwoord.

8

djehr schreef:

Je zet je vorm op de weegschaal. Zet de weegschaal op 0. Vult de vorm vervolgens met water. Het aantal grammen dat je dan afleest staat gelijk aan het aantal mililiters..

Mijn weegschaal gaat niet zover, maar tot 2 kg :/

9 Laatst bewerkt door djehr (15-11-2010 13:14)

Dan wordt het wel lastig  :s . Ik las net in een ander topic het volgende

tipsytaartje schreef:

ik weet niet zeker, maar volgens mij is de hartvorm van pme net zo groot qua inhoud als de ronde vormen. Dus 15 cm voor 6 personen geldt voor zowel de hart als de ronde, o en de bloem ook trouwens :)

Dat zou betekenen dat je de maatvoering voor een 35 cm ronde taart aan kan houden en dan is de hoeveelheid mix als volgt:

Ingrediënten vorm 24 cm rond - 7 cm hoog (inhoud 3,2 liter)
250 gr eieren (= 5 stuks)
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
8 gr vanillesuiker (= 1 zakje))
zout

Ingrediënten vorm 35 cm rond - 7 cm hoog inhoud 6,7 liter
523 gr eieren (= ongeveer 11 stuks)
315 gr. suiker
262 gr. bloem
52 gr. maizena
15 gr vanillesuiker (= 2 zakjes)
zout

10

djehr schreef:

Ingrediënten vorm 24 cm rond - 7 cm hoog
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zout

Ja die had ik gevonden en zei mijn man dat ik dit wel x4 moest doen omdat mijn hart 35cm is (grootste maat hart pme pan)
maar dan krijg ik zo belachelijk veel eieren, als het moet moet het, maar naar mijn idee zaten wij verkeerd met onze berekening.

11

Als er 7 liter water in kan dan heb je idd 14 eieren nodig ja.
En 14x30gram suiker en 14x30 gram bloem.

Succes!

There`s a skinny woman inside me, crying to get out. I usually shut her up with cookies.

12

Christa163 schreef:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=101284

heb je hier wat aan??? staat ie hier tussen?

1 ei = 30 gr. suiker 30gr bloem, 1 zakje vanille suiker en een beetje zout.

Je kan water in je bakblik doen (vol)  en dat terug gieten in een maatbeker dan weet je hoeveel er in gaat aan ml. en dan kan Djehr het voor je uitrekenen.

Ik heb de maatbeker maar iedere keer leeggegooid in de pan en bij elkaar opgeteld :D , mijn maatbeker gaat "maar" tot 2 liter.

Ik ga even rekenen en dan ga ik er waarschijnlijk uitkomen en weer even aan de bak :Y

13

Heb berichtje 9 even aangepast  :)

14

idd is het dan 14 eieren,

dat x30g voor de suiker
x25g voor de meel
x5g voor de maizena (zou ik wel doen bij zo'n grote taart, is steviger dan alleen meel)
en ik zou dan voor dit geheel ong 4 of 5 zakjes vanille suiker nemen.

Groetjes, Dorothea.

15 Laatst bewerkt door Eenhoorn (15-11-2010 13:27)

Als ik dan toch bezig ben, In het "basis" recept staat ook maizena, maar dat zie ik in het andere tabelletje niet meer terug net als de vanillesuiker. Dat hoef ik niet te berekenen cq te gebruiken?

HHmmm terwijl ik dit zit te tikken voel ik me eigelijk toch wel erg blond :o  :D
Ik ben jullie in ieder geval erg dankbaar voor jullie antwoorden :Y

(ik zie dat ik al antwoord op de maizena had gekregen terwijl ik aan het typen was.(bericht even aangepast))

16

het ene basisrecept gebruikt geen maizena, het andere wel, het is wel handiger bij grote biscuits, dan is het wat steviger.
vanillesuiker zou ik echt wel doen, voor de smaak!

Groetjes, Dorothea.

17 Laatst bewerkt door Eenhoorn (15-11-2010 13:28)

djehr schreef:

Dan wordt het wel lastig  :s . Ik las net in een ander topic het volgende

tipsytaartje schreef:

ik weet niet zeker, maar volgens mij is de hartvorm van pme net zo groot qua inhoud als de ronde vormen. Dus 15 cm voor 6 personen geldt voor zowel de hart als de ronde, o en de bloem ook trouwens :)

Dat zou betekenen dat je de maatvoering voor een 35 cm ronde taart aan kan houden en dan is de hoeveelheid mix als volgt:

Ingrediënten vorm 24 cm rond - 7 cm hoog (inhoud 3,2 liter)
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zout

Ingrediënten vorm 35 cm rond - 7 cm hoog inhoud 6,7 liter
523 gr eieren (= ongeveer 11 stuks)
315 gr. suiker
262 gr. bloem
52 gr. maizena
15 gr vanillesuiker (= 2 zakjes)
zout

Hé deze had ik nog niet gelezen, geweldig ik wist niet dat je rond voor hart kan gebruiken, dat maakt het allemaal een stuk makkelijk.
Gauw maar weer even aan de bak dan nog een plek in de vriezer maken, want ik heb ze pas aan het ein van de week nodig.

Dan is in de vriezer toch het handigst of hoe lang zijn ze zo houdbaar? Dat weet ik eigenlijk ook niet eens  :o

Leuk hoor een nieuwe hobby en dan vlak voor een belangrijke taart, maar goed ik vind het wel leuk.
Merk alleen dat mijn adhd me in de weg zit, qua geduld  :D
Als ik iets niet direct kan vinden raak ik redelijk in de stress

Nogmaals bedankt voor jullie geduld

18

Dot schreef:

idd is het dan 14 eieren,

dat x30g voor de suiker
x25g voor de meel
x5g voor de maizena (zou ik wel doen bij zo'n grote taart, is steviger dan alleen meel)
en ik zou dan voor dit geheel ong 4 of 5 zakjes vanille suiker nemen.

Goedenmiddag, ik lees even mee en heb (ook een blonde) vraag:
Hoeveel bakpoeder moet hier nog bij?

En Eenhoorn, heel veel succes met de taart, pfoe, ik zou het ook wel erg spannend vinden!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

geen bakpoeder, Carien

Groetjes, Dorothea.

20

Dot schreef:

geen bakpoeder, Carien

...? :o 
Ik dacht dat de taart dan helemaal niet zou rijzen :o .
Ik ga het eens uitproberen, hartelijke dank :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

@Carien, het staat in geen van de recepten en toen ik het een keer uitgeprobeerd had, zakte de taart naderhand helemaal in... dus ik zou het niet doen als ik jou was.
De foto-sessie van Tari (bij How-To's) goed bekijken en dan moet het goedkomen.
Eieren en suiker echt goed kloppen, 15-20 min, en dan heeeeel voorzichtig meel+maizena erboven zeven en dan spatelen, beetje bij beter

@Eenhoorn, bij zo'n grote taart ben je wel even bezig hoor, met zeven en spatelen, zeker wel een 20min!!

Groetjes, Dorothea.

22

Dot schreef:

@Carien, het staat in geen van de recepten en toen ik het een keer uitgeprobeerd had, zakte de taart naderhand helemaal in... dus ik zou het niet doen als ik jou was.
De foto-sessie van Tari (bij How-To's) goed bekijken en dan moet het goedkomen.
Eieren en suiker echt goed kloppen, 15-20 min, en dan heeeeel voorzichtig meel+maizena erboven zeven en dan spatelen, beetje bij beter

@Eenhoorn, bij zo'n grote taart ben je wel even bezig hoor, met zeven en spatelen, zeker wel een 20min!!

Dat houdt me bezig. Als ik eenmaal bezig ben heb ik de rust wel, maar voor ik bezig kan gaan moet het allemaal in mijn hoofd klaar staan en als dat niet kan, raak ik lichtelijk gestressed. (alleen bij belangrijke dingen, zoals deze taart, anders ach komt het morgen wel)
Ik ga nu beginnen, moest even nieuwe eieren halen, die waren met de eerste baksels op gegaan.
Tot over een uurtje, dan laat ik even weten of het gelukt is ;)

PS; mijn man moest wel vreselijk lachen voor de oplossing water.
Hij rekent alles graag wiskundig uit en moest dus lachen om de natuurkundige oplossing, baalde wel een beetje dat hij daar zelf niet aan gedacht had :lol:  :lol:

23

Wat betreft de hart vormen, deze zijn gewoon gelijk aan ronde vormen ;) Hoef je niet moeilijk voor te tellen.. dat is dus 12 eieren

24

Je bent wel uitgegaan van voor 2/3e deel vullen en niet van vullen tot de rand he? ;)

~ Never waste a good crisis... ~

25

Jultie schreef:

Je bent wel uitgegaan van voor 2/3e deel vullen en niet van vullen tot de rand he? ;)

voor het 2/3de vullen, zul je toch eerst de inhoud van de vorm moeten weten, toch?!?!?

Groetjes, Dorothea.