1

Onderwerp: Biscuit hoog, gaar maar met raar vel

*zoek zoek* ... geen onderwerpen gevonden

Sinds kort gebruik ik biscuitmix van FC. Fijn spul, biscuit smaakt heerlijk en het rijst als een dolle. En daar gaat het volgens mij mis!

Zonet heb ik voor het eerst mijn 15cm PME bakvorm gebruikt. Omdat bij het gebruik van een springvorm met bakpapier de kapsels nogal laag bleven ben ik een stapje omhoog gegaan in het schema en heb dus wat meer beslag gemaakt. Gewoon gemixed met mijn philps handmixertje. Na 7 min in de oven kwam het biscuit al boven het blik uit. En ik bakte maar op 150 graden hete lucht!

Er zat een hele bolling op en toen ik het biscuit uit de oven haalde na 30 min. was ie goed gaar en de bolling ingezakt tot een raar vel-achtig iets. Daaronder is het wel goed gaar.  Dat rare vel kan ik er wel af snijden en hou dan nog genoeg hoogte over, maar hoe kan dat toch?

Toen ik nog geen FC mix gebruikte en het gewone biscuitrecept gebruikte was mijn biscuit niet zo hoog, maar wel gewoon mooi glad aan de bovenkant.

Iemand een tip wat ik nog kan veranderen? Behalve me aan de hoeveelheid houden die bij de doorsnede van de vorm past?

~ Never waste a good crisis... ~

Re: Biscuit hoog, gaar maar met raar vel

Hoi,

Dat heb ik ook vaak, dat rare vel, dat is niet erg. Als je altijd je kapsel (zoals dat heet) omdraait, heb je altijd een mooie rechte taart en is je probleem opgelost.

jep, heb ik ook altijd, omdraaien en gaan met die banaan!!  :D

Ik zing mijn eigen wijsje!

Gebruik ook van FC en heb ook vaak zo'n grote bol tijdens het bakken die later weer inzakt.
Verder gewoon goed gaar dus omdraaien die hap en klaar !!

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

5

Heb ik ook altijd hoor, dat rare vel aar dat is toch niet erg?

6

hier hetzelfde... gewoon omdraaien!

Groetjes, Dorothea.

7

Omdraaien deed ik al.  :Y

Snijden jullie dat rare vel eraf of laten jullie het zitten? Want dat is natuurlijk niet zo heel erg strak en het lijkt me dat je dat met bekleden weer gaat zien?

~ Never waste a good crisis... ~

8

ik heb dat vel ook maar ook op de randjes dus met afsmeren trek ik dat mee los. het is op zich niet erg maar wel zonde dat je dat er af moet snijden

N-Joy Cakes

9 Laatst bewerkt door saskiahuisman (15-11-2010 17:37)

Jultie schreef:

Omdraaien deed ik al.  :Y

Snijden jullie dat rare vel eraf of laten jullie het zitten? Want dat is natuurlijk niet zo heel erg strak en het lijkt me dat je dat met bekleden weer gaat zien?

Hoi,

Ik laat zo veel mogelijk zitten, maar je moet altijd controleren of je taart recht blijft als je deze omdraait. Dus als je er dan een heel klein randje af moet halen omdat deze daarna wel recht is, dan moet je dat vooral doen. Dus omdraaien, checken, en evt. bijsnijden (bij voorkeur zo weinig mogelijk), checken= rechte taart!