1

Onderwerp: waarom verschillende tabellen

goedemorgen,

Toch snap ik iets niet. Ik heb vd week biscuit gebakken met de tabel van deze site. Maar kreeg het advies om de tabel van de webshop aan te houden. Dit scheelde 200 gr met deze. Nu ben ik op het internet gaan zoeken naar tabellen. Maar die wijken dus idd erg af. Bij de ene staat 400 gr voor blik van 25 bij 25 vierkant en bij de ander staat 600. Hoe kan het dat er verschillende tabellen zijn. Want het zijn ook allemaal recepten voor een bakblik van 7.5 cm.

Ik ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die met 400 gr in dit bakblik een hoge taart krijgen bij mij werd hij niet hoger als 4 a 5 cm. En met 600 gr werd hij natuurlijk hoger.

Misschien kunnen jullie me dit uitleggen. ZOdat ik in de toekomst de goede maten gebruik en niet eerst 3 biscuits verziek.

En is het idd zo dat je bakblik tot 2/3de gevuld moet zijn? Want dan red je het echt niet met 400 gr. Vond namelijk al dat er erg weinig beslag in de vorm zat maar dacht ik hou tabel aan dus komt goed.. Maar dat kwam het dus niet bij  400 gr.

2

Re: waarom verschillende tabellen

ik hou het tabel aan van hier en met de hoeveelheden die erbij staan kan ik mijn vorm ook niet altijd voor 2/3 vullen. dus ik hou vaak de hoeveelheden aan (ook weer niet bij alle maten) van het tabelletje rechts ernaast. en de hoeveleheden fondant/marsepein hou ik die van het tabelletje links aan hahaha. ik denk dat het een kwestie is van uitproberen want bij mij verschilt het per maat bakvorm.

ik hoop dat je er wat aan heb!

N-Joy Cakes

3

Ik houd de schema's van Felicitaartjes aan. Mijn kapsels worden 7-8 cm hoog  :Y

bij de tabellen hier staat: (Let op: ze komen ze niet volledig overeen met de verhouding op de verpakking zelf; dit heeft o.a. te maken met afrondingsverschillen en persoonlijke ervaring. Het blijft dus een handreiking!)

Het is dus net wat prettig voor je werkt. Ik vind, zoals je al weet, deze tabellen te weinig, vandaar dat ik die van de webshop/felicitaartjes (zijn dezelfde) gebruik :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5 Laatst bewerkt door Reini (10-11-2010 10:45)

Als ik niet zeker ben, ga ik het volume berekenen.

Mijn kinderen leg ik het uit zoals op de site hier staat bij recepten:

Je vult je bakblik met water. Per halve liter water gebruik je 1 ei.

Of..je berekent het volume. gebruik je mix of maak je hem zelf?

25x25x7=4375cm³

Ik volg het volgende. Wat altijd klopt (bij mij  :D ) Een rond bakblik van 24 is goed voor 5 eieren en 150g bloem en 150g suiker. volume is 3165cm³
Als ik dat deel door 5 dan heb volume voor 1 ei

1 ei - 633 cm³ - 60g (30g suiker+30g bloem)

volume van jouw bakblik is 4375cm³, wat maakt dat je 4375/633: 6,99 eieren nodig hebt en 420g bloem-suiker.

Alles natuurlijk afgerond en pi op 3,14. eieren bij komma's naar boven afronden.

PS: ik neem bakblik van 7cm hoog

Hoop dat het zo bij jou lukt  ;)

6

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik gebuik mix voor mijn biscuit.

Als ik naar jou berekeing kijkt dan zou het toch moeten lukken met 400 gr mix. Of begrijp ik je berekening niet. ik deed wel 6 eieren ipv 7 erin zou dat dan het verschil maken??

Volgens mij is gewoon bloem en suiker gebruiken ook veel voordeliger dan de mix? Ga nog eens even 3 keer naar je berekening kijken hahaha ben niet z'n rekenwonder.

En worden ze bij jou dan ook gewoon 7 cm hoog?

7

Tirza,

Ik heb idd bij mijn laatste biscuit jou advies gevolgd en toen was hij idd 7 a 8 cm hoog. Maar was gewoon benieuwd hoe het kan dat bij de ene dit staat en bij de ander dat. En dat dus sommige mensen met 400 wel hoge taarten krijgen. Is meer een soort gevoel van kan dit niet uitstaan hahaha. En leer ook echt heel veel van jullie antwoorden.

Toen ik begon met taarten wist ik niet dat het zo ingewikkeld kon zijn.  :(

8

Reini, mag ik jouw recept volledig?
Ik probeer tot nu een recept hier van de site van Witje:

Veel recepten heb ik uitgeprobeerd, maar het recept van Lady Sharon vind ik echt geweldig. Dus wil ik hier nog even het recept, maar dan in grammen neerzetten.
bakvorm 24 cm.

Suiker 270 gr.+
4L of 5 M eieren (warm)  samen 20 minuten mixen.

Bloem180 gr.+ 1,5 theelepel bakpoeder zeven.
Dan de mixer op laagste stand zetten, en lepel voor lepel de bloem erdoor.
1dl kokend water erdoor mixen, heel eventjes.

20 min op 160 graden, dan 15 min. op 180 graden.

Als hij gaar is, meteen de zijkanten losmaken en op z'n kop op een rooster zetten. Dan zakt hij in zijn geheel een cm. in.
Heb je een 5 cm hoge heerlijk luchtige taart.
Voordeel van dit recept, er komt geen bol op, hij reist heel gelijkmatig.

Laatst bewerkt door witje75 (01-10-2009 18:32)

Alleen krijg ik het niet goed. Hij zakt steeds in het midden in, terwijl hij wel gaar is.
Nu zie ik je hierboven heel andere verhoudingen nemen. Hoe maak jij je taart?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

ik heb dan gelijk nog een vraagje. Want ik ga het weekend een boobstaart maken voor vriendje. Nu heb ik van die schaaltjes van ikea 12 cm. Maar als ik tabel van hiernaast aanhou ben ik dus bang dat het weer niet goed gaat. Moet ik het dan op dezelfde manier berekenen? En moet ik dan ipv bloem-suiker gewoon mix doen? of kan dat niet?

Wat een vragen he

10 Laatst bewerkt door Reini (10-11-2010 11:16)

hoog én luchtig. (en ik was vroeger diegene die nooit een biscuit maakte omdat die dingen liever inzakten dan stegen.

Met dank aan de ervaren rotjes op dit forum en hun tips mislukken ze niet meer.  :Y

Ik gebruikt meestel de mix maar als die op is, dan doe ik het zelf.

Ik haat wel het scheppen. Ben steeds bang dat ik óf teveel doorschep óf te weinig en de mensen stukjes bloem in de taart vinden  :lol:

Op de verpakking van je mix, staat dacht ik ook voor welke grootte bakblik. als je dat volume berekent en bekijkt hoeveel eieren er volgens je mix in moeten, dan kan je dat ook omrekenen naar elk ander volume ;-)
rond: r² x pi x h
vierkant: l x b x h

succes en stuur pic door van een gelukte biscuit!  ;)

11

Ik ga nu ff boodschappen doen en dan ga ik eens rekenen.. Ga zo even mix halen van funcake kijken of dat enig verschil maakt nog.

Ja, ik heb ook echt veel aan de antwoorden. Stel heel veel vragen maar oke. Dat gaat wel weer afnemen hoop ik als ik wat meer ervaring krijg.

Thanks

12

Waar het ook aan kan liggen is je mixer, als je met de hand mix of 1 heb met een lage toeretal dan kan je beter het tabel van felicitaartjes gebruiken, heb je een kennie of 1 met een hele hoge toeretal dan kan je de tabel hiernaast gebruiken.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!