1

Onderwerp: Wat nu? Bakblik lekt....

Ik wilde vanavond aan mijn taart gaan beginnen en hield voor de zekerheid mijn vierkante bakvorm (springvorm) nog even onder de kraan om te controleren of het niet lekte en ja....hij lekt als de ziekte :s
Dit is volgens mij niet op te lossen met wat bakpapier en/of alufolie. Nu heb ik wel een rechthoekige ovenschaal waar ik wel eens macaroni oid in maak. Is het mogelijk om hierin een biscuit te maken? Of moet ik daar niet aan gaan beginnen.

Mijn dilemma is nu dat ik de taart vanavond zou bakken zodat ik het morgen kon vullen en bekleden. Ik heb 'm donderdag nodig. Dus ik moet vanavond nog kiezen wat ik ga doen, of ik ga voor de ovenschaal of ik maak een kleine stapel van 25 en 20 of 25 en 15. Het is voor kinderen dus de stukjes hoeven niet zo groot te zijn. En ik moet er 29 hebben (ga namelijk mijn klas trakteren omdat ik jarig ben, vandaar zoveel kids.)

By the way de ovenschaal is 24 x 34 cm. dus ik wil als ik deze zou kunnen gebruiken de hoeveelheden van de 30 x 30 cm aanhouden. Kan dit?

Sorry, beetje veel vragen, maar ik dacht het allemaal goed gepland te hebben en nu loopt het helemaal in de soep.

Groetjes Bianca

2

Re: Wat nu? Bakblik lekt....

Hee wat grappig. Je bent niet de eerste die dat zo probeert. Een tijdje geleden was hier ook een topic over. Maar je gaat toch geen water koken in je springvorm? Beslag is echt veel dikker hoor. Dat loopt er dus niet uit.
In een ovenschaal bakken gaat idd ook prima. En als je toch die springvorm niet aandurft doe er dan bakpapier in. Dat werkt nl zelfs in een losse bakrand!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door Bianca's Taart (08-11-2010 21:22)

Dus jij zegt: gewoon in die lekke bak bakken?
Maar het guts er echt uit! En bij mijn ronde springvorm is dat helemaal niet, vandaar mijn vrees.

Groetjes Bianca

Ik zou het gewoon proberen. Wat Mirjam ook zegt, beslag is toch veel dikker.

5

Ik bak zelfs regelmatig met een bakrand op een bakblik
(zie : http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … s_id=1108)

Soms loopt er een klein beetje beslag onderuit, maar dan stopt vrij snel als het beslag warm wordt.

groetjes sam

Zal ik dan voor de zekerheid het bakpapier maar via de zijkanten over de bodem laten lopen? Dus dat de gehele vorm bekleed is met bakpapier, zodat het lekken geen kans heeft.
Of wordt het biscuit dan niet goed gaar?

Groetjes Bianca

7

Bianca's Taart schreef:

Zal ik dan voor de zekerheid het bakpapier maar via de zijkanten over de bodem laten lopen? Dus dat de gehele vorm bekleed is met bakpapier, zodat het lekken geen kans heeft.
Of wordt het biscuit dan niet goed gaar?

Ik hbe een verstelbare vierkant vorm en die lekt ook wat met dunner beslag ( biscuit is trouwens geen probleem), en daarbij doe ik dat ook; gaat prima! :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

8

Ik heb van die vierkante springvormen van de Xenos. Met water zo lek als een mandje. ;)

Voor ik ga bakken doe ik bakpapier over de bodem en zet dan de rand er weer op. Lekt niks meer en de bodem wordt super strak!

~ Never waste a good crisis... ~

Ik heb de tip van Jultie opgevolgd en de randen voor de zekerheid ook nog met bakpapier verhoogd. Hij staat nu in de oven en volgens mij gaat ie helemaal goed!! Ik ben nu al blij, kan ik toch een taart voor mijn klas maken :Y

Groetjes Bianca

10

is het gelukt?

Leven is het meervoud van lef.

11

Damm... had ik deze berichten maar eerst gelezen.
Vanmiddag ook blij met een goedkoop 4-kanten bakblik van de Xenos.
En vanavond ook op een krukje voor de oven gezetten...
om te zien dat mijn biscuitbeslag er onderuit druppelt.

Duurkoop....dus  :grr:  hopelijk lezen andere dit topic op tijd!  :s
Volgende keer toch maar bakpapier gebruiken wat met mijn ronde springvormen niet nodig is.

:/  greetz Kruimelke

Ik spaar geen centjes....
Maar mooie momentjes!