1

Onderwerp: Koelkast-bewaarprobleempje....

Help!

Ik krijg het maar niet voor elkaar. Elke keer als ik een taart maak en ik zet m in de koelkast gebeurd t volgende:

- hij begint te smelten, er ligt onder aan de taart een 'plasje'  fondant
- het fondant zakt als het ware naar beneden, waardoor onder allemaal vouwen ontstaan

WAT KAN IK HIER AAN DOEN!!!!

Ik weet t namelijk niet meer....koelkast al op de warmste stand gezet, maar dat helpt blijkbaar ook niet. Hopelijk hebben jullie een goed advies.

Oja, en als ik een taart maak met vulling die wel buiten de koelkast kan worden bewaard, hoelang kan hij dan (bekleed) buiten de koelkast blijven staan voordat hij wordt opgegeten?

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

Re: Koelkast-bewaarprobleempje....

waarmee smeer je af?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

BC Mix....zou het daar aan liggen?

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

naja, als je die goed mixt zou t moeten kunnen, ook al is de kans groter dan bij 1:1
hoe lang laat je het suiker-mix-water-mengsel intrekken?
hoe lang mix je het mengsel met de boter?
spuit je dijkjes? of blijf je 1 cm van de rand?

groetjes Tirza     

5

Gebruik bij het afsmeren iets minder water voor bij die mix.
En anders afsmeren met gelijke delen boter/poedersuiker.
100 gr poedersuiker op 100 gram roomboter (ruitjes)

Volgens mij is fondant ook gevoeliger voor vocht dan marsepein, dus je zou ook nog marsepein kunnen proberen.

6

Ik moet wel bekennen dat ik de mix-suiker-water nooit 30 min laat indikken....het mixen met de boter doe ik zon 10 min. Ik spuit wel dijkjes.

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

7

"Oja, en als ik een taart maak met vulling die wel buiten de koelkast kan worden bewaard, hoelang kan hij dan (bekleed) buiten de koelkast blijven staan voordat hij wordt opgegeten?"

Volgens mij zeker 1 dag en dan nog wel een dag. Maar wel koel bewaren, dus niet in de warme keuken/kamer.

Hoe bewaar jij je taart in de koelkast, gewoon zo op een schaal, of in een kartonnen doos, plasticbak.....

8

IngeW schreef:

Ik moet wel bekennen dat ik de mix-suiker-water nooit 30 min laat indikken....het mixen met de boter doe ik zon 10 min. Ik spuit wel dijkjes.

Die mix kun je beter wel (mijn mening en ervaring) minimaal een 30 minuten laten indikken.

9

ja, meestal in een plastic bak, soms in een doos.

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

10

joke ellen schreef:
IngeW schreef:

Die mix kun je beter wel (mijn mening en ervaring) minimaal een 30 minuten laten indikken.

Ok, ga ik dat de volgende keer maar doen....moet ik toch wat geduldiger zijn... :s

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

11

de mix moet volgens mij minimaal 30 minuten, ik laat het vaak een uur staan, ik denk dat het daar aan ligt. het mengsel wordt steeds dikker, en uiteindelijk is het een soort behangplaksel.

groetjes Tirza     

12

plastic bak is ook niet zo handig, dan kan de taart niet ademen en slaat het vocht wat eruit moet opnieuw de taart in en dat brengt extra vocht in je marsepein/fondant

groetjes Tirza     

13 Laatst bewerkt door IngeW (06-11-2010 14:26)

Super! Bedankt!!!

Ennuh, de taart dan in een taartdoos bewaren ofzo?

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

14

IngeW schreef:

Super! Bedankt!!!

Ennuh, de taart dan in een taartdoos bewaren ofzo?

Ja, een kartonnen. Of bloot. Ik zet mijn taarten altijd zonder doos oid in de koeling.

15

joke ellen schreef:
IngeW schreef:

Ik laat mijn mix echt minstens een uur staan, vaak zelfs langer. Maar dan nog smeer ik niet af met de mix  :nooo

16

Hee Inge :D Ik denk dat het ook door de plastic bak komt. Als je het in een doos bewaart is er denk niks aan de hand, want de doos absorbeert vocht.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

17

en zorg er goed voor dat je koelkast droog is van binnen!!! Aan achterkant wil nog al es wat vocht ontstaan door vaak open en dicht doen.
Keukenrol of wc papier in koelkast leggen neemt ook vocht op.

18

Op de verpakking van de Funcake-Botercrème-mix staat dat je de mix minstens een uur moet laten rusten :Y

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

19

Ik laat het iddd ook minimaal een uur staan, soms langer. Smeer altijd af met de mix nooit problemen. Ook niet luchtdicht afdekken. Ik merk namelijk als ik cc maak met bijvoorbeeld vlinders, dat als ik vlinders niet lang genoeg laat drogen en dan inpak in blokzakjes dat doordat er geen lucht in komt de fondant weer zacht word.

20

Astrid73 schreef:

Op de verpakking van de Funcake-Botercrème-mix staat dat je de mix minstens een uur moet laten rusten :Y

Klopt :) Ik ben een beetje te ongeduldig denk ik! Volgensmij stond er eerst altijd een half uur op, als ik me niet vergis!

Heb gister mn geduld bewaard en een uur gewacht, hoop dat t zo wel goed gaat!

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl