1

Onderwerp: Taart voor 16 personen - eerste opdracht!

Hallo!

Ik heb deze week mijn allereerste opdracht gekregen  :D
Een collega van me is binnenkort jarig en nou vind hij het leuk als ik voor op kantoor een taart maak. Hij geeft liever het geld aan mij dan aan de bakker.  :) En ik vind het ook nog eens heel leuk om te doen!

Maar nu dus mijn probleem;
Ik moet voor 16 personen gebak regelen.
Hoe zo'n grote taart moet ik maken??? Ik heb echt geen idee en denk dat ik mezelf snel "overkill" om teveel te gaan maken...
Ik zat namelijk te denken aan 2 taartjes van 20 cm. Maar volgens mij is dat nog best veel. Misschien 1 van 24 cm?
Alleen dan vind ik het een beetje eng omdat ik nog niet zeker weer of ik de bekleding er wel goed omheen krijg... (ik had laatst ruzie met de marsepein, heb al wel goede ideëen gelezen om het wel heel op de taart te krijgen).

Misschien zijn het ook wel een beetje de zenuwen hoor. Dat ik de eer krijg van een collega om voor hem wat te maken. Terwijl ik nog maar net begonnen ben. Heb wel een leuk idee voor de taart;
Hij is helemaal into de I-phone en Apple. Wil dus het apple logo maken in een taart met opgevouwen punten (zal ook de eerste keer worden)

Maar eerst dus jullie tips en adviezen voor de grote en hoeveelheid van de taart voor 16 lekkerbekken!!!

Groetjes
Marleen

Zonder dalen kun je niet genieten van de pieken!

2 Laatst bewerkt door Kimh (04-11-2010 12:33)

Re: Taart voor 16 personen - eerste opdracht!

Heej,

Gefeliciteerd met je eerste opdracht.. Ik weet hoe het voelt en ik heb, zoveel opdrachten later, nog steeds een gevoel van zullen ze het wel mooi vinden :-)

16 personen is bij mij een vierkante taart van 20 cm..
Daar zou je goed mee moeten uitkomen...

Succes

3

voor 16 personen zou ik de ronde vorm van 25 cm (14-18pers) gebruiken of de vierkante van 20 cm.

ik heb ook pas mijn eerste bestelling gehad (na 1 maanden taarten al) en heb een ronde taart 28 cm gemaakt. en ik moet zeggen dat het harstikke goed ging met bekleden, geen scheurtjes niks.

wat ik heb gedaan is zo'n doorzichte bureau legger van ikea, daarop mijn marsepein uitrollen en dit zo over mijn taart gekieperd. de marsepein blijft dan licht plakken waardoor je heel voorzichtig stukje voor stukje alles aan kan drukken en glad kan maken. daarna smoother erover en klaar.

als je heel onzeker ben vind ik zelf een ronde taart makkelijker bekleden dan een vierkante dus misschien scheelt dit ook weer stress. en als ze weten dat je nog maar kort bezig ben weten ze ook dat er fouten in kunnen zitten en dat moet toch ook de grootste onzekerheid wegnemen (bij mij wel iig)

ze vragen je omdat ze je taarten leuk/lekker vinden dus dan geeft het niet als hij niet perfect is, als hij maar lekker smaakt!!!!

succes  :thumb:

N-Joy Cakes

4

Gefeliciteerd met je eerste opdracht! Wel een klus met die opengeslagen punten maar het wordt vast prachtig. Voor 16 personen zou ik een 25 rond gebruiken. Heb je je vorm van 24 al eens nagemeten? Ik heb er 2 die 24 cm zouden moeten zijn, maar ze zijn eigenlijk stiekem 25 cm bij nameten..

dat de taart voor iemand anders is, betekent niet per se dat je vraag hier thuis hoort. Want onderaan jouw bericht staat de samenvatting van je vraag, die past prima in td algemeen (omdat je vragen stelt over de hoeveelheid = bakken&vullen en over de decoratie = decoreren, vandaar de [move] naar td algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Bedankt voor jullie leuke reacties! (gezellig forum! :thumb: )

Ik zal eens kijken of mijn vorm ook misschien 25 cm is.
Voorheen bakte ik dan 2 taarten van die vorm (als ik een appeltaart of kwarktaart maakte). Maar nu snij je natuurlijk de stukken iets smaller omdat ze hoger zijn en veel machtiger dan een appeltaart of een kwarktaart. Maar dan nog  16 stukjes uit 1 taart.... :think: Ik hoop echt dat dat voldoende is.

En de punten....tja misschien veel werk maar wil het toch graag een keertje proberen. Zag een leuke howto staan en denk dat ik wel een heel eind ga komen. Naar mijn idee viel het best mee....Of ik schat dat verkeerd in???

7

Ik denk dat je dan nog meer druk hebt, als je ook nog die openslaande punten gaat uitproberen.

Maar je klinkt erg dapper :D , dus als jij denkt dat het je goed zal lukken, dan moet je het gewoon doen. :Y

Succes !!!

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

8

Klopt! ik ga ervoor!
Als het gelukt is zal ik uiteraard wel even een fotootje met jullie delen!