1

Onderwerp: 1 laag of 2 keer een laag afsmeren?

Mijn taarten worden nog niet zo strak als ik zou willen. Ik heb weer eens wat filmpjes op you tube bekeken over taarten bakken en decoreren. Maar wat mij opviel is dat ze in die filmpjes 2 keer afsmeren.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het beter om het twee keer te doen om zo een strakkere taart te krijgen?

Groetjes Bianca

2

Re: 1 laag of 2 keer een laag afsmeren?

Mijn ervaring is om 2x dun te smeren. Dus na de eerste keer in de koelkast en dan de tweede laag. Daar worden mijn taarten echt strakker van  :Y

Doe je dan de taart na de tweede laag weer een uur in de koelkast? Of bekleed je 'm meteen met marsepein of fondant.

Groetjes Bianca

4

Ik zelf smeer hem 1x af, omdat ik de smeerlaag (1:1 bc) niet lekker vind. Maar nadat ik hem heb laten opstijven maak ik de laag echt glad met warme vingers (wel in handschoen O-) ).
Er zijn er hier heel veel die het met een warm mes doen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Met een warm mes "nasmeren" doe ik ook wel. Maar die ene laag bc lijkt niet genoeg om alle oneffenheden weg te krijgen lijkt wel.

Groetjes Bianca

6

2 lagen vind ik niet handig werken omdat de taart dan al te koud is. Hebben jullie daar geen last van?

Groetjes Marlies

7

Ik doe het inmiddels in 2x. Eerst een dunne laag, in de koelkast, gladmaken met een warm mes. Dan nog een laagje en dan weer in de koelkast. En dan bekleden.
Het voordeel (tenminste dat heb ik ervaren) is dat je bekleding niet gelijk aan de zachte bc wordt "vastgezogen".

~ Never waste a good crisis... ~

8

Ja, dat vind ik nou ook. Ik moet zeggen dat ik er best wel lang over doe om mooi glad af te smeren, maar dan is het ook echt glad  :Y . En dat 2x dun. Minstens een uur in de koelkast voordat de de 2de laag er op gaat.

Esther68 schreef:

Ja, dat vind ik nou ook. Ik moet zeggen dat ik er best wel lang over doe om mooi glad af te smeren, maar dan is het ook echt glad  :Y . En dat 2x dun. Minstens een uur in de koelkast voordat de de 2de laag er op gaat.

Maar doe je 'm na die tweede laag weer in de koelkast om hard te worden? Anders verlies je het gladde effect weer lijkt me.

Groetjes Bianca

10

Bianca's Taart schreef:
Esther68 schreef:

Maar doe je 'm na die tweede laag weer in de koelkast om hard te worden? Anders verlies je het gladde effect weer lijkt me.

Ja, dan weer minstens een uur  :Y

11

Dat zijn nou goede tips waar ik wat aan heb!!! Ik maak nu bijna een jaar taarten, heb er inmiddels al aardig wat gemaakt, maar het mooi glad krijgen vind ik nog steeds het moeilijkst. Je zag steeds de "randen" van de vulling erdoor, dik of dun gesmeerd, maakte niet uit. 2 lagen had ik nog nooit bij stil gestaan. Echt superidee! :Y Gister voor het eerst een uur in de koelkast na afsmeren, en nu bleek dat je fondant er veel makkelijk op kunt "schikken", zonder dat het gelijk plakt zoals het zit. Als je de taart doorsnijdt om te vullen zitten er vaak aan het biscuit oneffenheden die ik zo moeilijk wegkreeg. Dan leek hij strak.....tot de fondant erover kwam......ellende! Maar nu kom ik steeds verder met jullie goede tips! Bedankt!
Ik heb vorige week mee gedaan aan een taartdecoratiewedstrijd, (niet gewonnen) maar mijn net zo strakke fondantje heeft me veel punten gekost. Jammer.......... :nooo

Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd!

12 Laatst bewerkt door Jultie (06-11-2010 21:37)

Ondanks mijn berichtje hierboven ben ik nu bezig met een taart die ik maar 1x afsmeer. Hij is zo ontzettend mooi strak uit de vorm gekomen dat ik niet denk dat ie van nog een keer smeren beter wordt.
Hij staat nu braaf in de koelkast te wachten, zometeen eerst even warm eten en daarna weer verder. :)

Nou met een dikke vette edit: SPIJT als haren op mijn hoofd dat ik maar 1x heb afgesmeerd. Die mooie strakke buitenkant schijnt nu ietsje door door mijn marsefond.  :grr: Volgende keer echt weer 2x afsmeren voor mij hoor.  :Y

~ Never waste a good crisis... ~