1

Onderwerp: vulling met verse mandarijntjes, wel of niet????

Hallo allemaal,
Ik wil vanavond graag een taart vullen met slagroom en verse mandarijntjes.
Hoe doen jullie dat ivm de velletjes van de mandarijnen?
Het lijkt me niet lekker om een stuk taart te eten met mandarijnen waar de velletjes nog aan zitten. 
Iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie raad.
Groetjes,
Lies

2

Re: vulling met verse mandarijntjes, wel of niet????

Zou mandarijntjes uit blik doen....

3

Volgens mij kan je beter mandarijntjes uit blik gebruiken. Dat is wat ik ook wel eens heb gedaan. Doet niet aan de smaak af en je hebt geen gedoe met lastige velletjes!  :)

4

Persoonlijk zou ik geen verse mandarijntjes gebruiken. Ik gruwel van die velletjes en zeker als er nog van die witte draadjes aan zitten. Of ze moeten echt supermooi en sappig zijn maar dan zou ik nog voor een blikje kiezen  :9  :D

Sorry, je hebt dus niet veel aan mij......

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

5

ik ben ook benieuwd.

misschien manderijntjes uit blik?

N-Joy Cakes

6

Bedankt al voor deze reacties, maar de klant vroeg met VERS fruit.
Ik doe er ook verse ananas en kiwi bij.  Uit blik smaakt toch altijd anders...
Misschien mandarijnen weken of zo waardoor de velletjes zacht worden, kan dat?  Ik ken daar weinig van...

Als iemand weet of dat kan of andere tips heeft... graag!
Dank jullie wel!

7

dit vond ik op internet (er zit gewoon patent op het ontvellen van mandarijnen hahahaha)

Veel fruit kan je ontvellen door ze eerst in warm en dan in koud water te dopen, maar bij mandarijnen en sinaasappels werkt dat niet. Sinaasappels en mandarijnen worden van schil ontdaan door middel van enzymen waar in de schil oplost. Dit is een door ARS gepattenteerd proces.

dus misschien toch maar uit blik? als je tegen je klant zegt dat alles vers is behalve de mandarijnen omdat er dan velletjes in je vulling komt (desnods stukje laten proeven) dan zullen ze er waarschijnlijk geen problemen mee hebben

N-Joy Cakes

8

Zowel kiwi als ananas zijn een slechte combinatie met slagroom vanwege een bepaald eiwitsplitsend enzym in deze fruitsoorten. Je slagroom kan er waterig van worden en zelfs bitter gaan smaken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat verse manderijntjes vanwege de velletjes niet lekker zijn  in je taart. Waarom kies je niet voor ander vers fruit....aardbeien of bananen of zo?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

9

Katja, dat wist ik niet van ananas en kiwi, bedankt voor de info.  De klant had dit fruit voorgesteld.
Aardbeien zien er deze tijd niet zo lekker uit en banaan wordt bruin en is dus niet zo smakelijk, toch?

@ Niq, bedankt ook voor het opzoekwerk. Dan zal ik strajs naar de winkel crossen voor blikjes of ander vers fruit!

Bedankt iedereen!

10

makatralsy schreef:

Zowel kiwi als ananas zijn een slechte combinatie met slagroom vanwege een bepaald eiwitsplitsend enzym in deze fruitsoorten. Je slagroom kan er waterig van worden en zelfs bitter gaan smaken. Ik denk eerlijk gezegd ook dat verse manderijntjes vanwege de velletjes niet lekker zijn  in je taart. Waarom kies je niet voor ander vers fruit....aardbeien of bananen of zo?

Ik las net online dat je dit kan verhelpen door het fruit te verhitten en dan laten afkoelen.  Heeft iemand daar ervaring mee?  Kan dat als taartvulling en is de smaak van het fruit dan nog lekker?

11

makatralsy schreef:

Dat met die enzymen geldt zelfs ook voor verse mandarijn. Ik heb het een keer gedaan en dat werd vies bitter. Niet doen dus. :nooo

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12 Laatst bewerkt door Idelet (03-11-2010 16:16)

Mirjam5 schreef:
makatralsy schreef:

Dat met die enzymen geldt zelfs ook voor verse mandarijn. Ik heb het een keer gedaan en dat werd vies bitter. Niet doen dus. :nooo

Ik heb een x mandarijnen door ijstaart gedaan, werd ook erg bitter.
Bananen worden niet bruin als je ze ff besprenkelt met citroensap.
En bij AH heb je allemaal fruit vers ingevroren

Hoe vers wil de klant het hebben, het is winter....
moet je volgens mij niet te hoge verwachtingen hebben

Edit: of is het nog herfst? :think:

13

er zijn nog genoeg rode verse vruchten in de supermarkt te krijgen (aardbeien, frambozen, bramen etc.), die zou ik erin doen.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl