1

Onderwerp: aarbeien/tropiche slof

bij de bakker hebben ze van die ovale aarbeien sloffen en ik ben erg gek op de bodem
weet iemand het recept hiervan
het is een soort gevuldekoek deeg  met spijs er in.
hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en natuurlijk zo achter het recept te komen.
alvast bedankt voor het meedenken
groetjes debby

Re: aarbeien/tropiche slof

de rubriek ingezonden recepten is voor als je een lekker recept wilt delen met het forum. zoeken naar een recept hoort bij bakken en vullen

[move] ----> bakken en vullen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik lees even mee want ik ben daar ook verzot op en zat me dat laatst ook te bedenken.

Weet iemand al antwoord?

Ik heb het gemaakt toen ik aan het werk was bij een banketbakker.
Toen ik weg ben gegaan daar, eigenlijk nooit naar het recept gekeken wat ik eigenlijk wel had moeten doen.

@Debby; het is geen spijs.

Ze spuiten op het deeg wat nog niet in de oven is gegaan een laag gele room, dit bakt er helemaal in.

Ik ben nu banketbakkers site's aan het benaderen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.  :lol:

Weet iemand al antwoord?

Ik heb het gemaakt toen ik aan het werk was bij een banketbakker.
Toen ik weg ben gegaan daar, eigenlijk nooit naar het recept gekeken wat ik eigenlijk wel had moeten doen.

@Debby; het is geen spijs.

Ze spuiten op het deeg wat nog niet in de oven is gegaan een laag gele room, dit bakt er helemaal in.

Ik ben nu banketbakkers site's aan het benaderen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.  :lol:

6

je kan er of gele room of aangelengde spijs inspuiten

7

Bij ons is dat gewoon bladerdeeg.. Vlaaiensuiker erop.. Voor het bakken gele room erop spuiten... Na het bakken nog eens gele room erop spuiten dan de aardbeien erop en dan afmoussen..

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

8

Als je op de site van Funcakes kijkt zie je hiervoor een recept staan. Ze hebben de koekjesmix van Funcakes ervoor gebruikt. Het is het kersentaartje. Alleen dan even de kersen vervangen door aardbeien.

Groetjes,

Judith

9

dreeguiljam schreef:

Bij ons is dat gewoon bladerdeeg.. Vlaaiensuiker erop.. Voor het bakken gele room erop spuiten... Na het bakken nog eens gele room erop spuiten dan de aardbeien erop en dan afmoussen..

ja je hebt schelpen of kano's/sloffen, die eerste zijn bladerdeeg de 2e harde wener volgens mij

Ik ben hier toevallig ook naar op zoek! Je hebt sloffen met spijs en met gele room. Ze verkopen ze op site die producten leveren aan bakkers, maar die kopen de slof dus kant en klaar. Heb een neef die bij een bakkerij werkt; ik krijg binnenkort zijn boek en heb ook om dit recept gevraagd. Wil ze namelijk gewoon zelf kunnen maken! Als ik het recept in handen krijg, plaats ik het hier!

11 Laatst bewerkt door Inge Simdorn (02-11-2010 08:17)

Hallo allemaal,

Ook ik vind die slof geweldig lekker en had een tijd geleden die vraag ook bij een forum gesteld. Er werd mij verteld dat het  hardewenerbodem is, maar het zou ook een 1-2-3 deegje kunnen zijn, dus even google ernaar. Laat me even weten wat eruit is gekomen en evt of het lekker is. Ben er erg benieuwd naar.

groetjes Inge

12 Laatst bewerkt door Taartje van eigen deeg (04-11-2010 08:38)

Ik heb iets weten te krijgen. 'k Hoop dat jullie er wat aan hebben, moet hem zelf nog gaan proberen! Denk wel dattie lekker is:)

Deeg
200 gram margarine
200 gram basterdsuiker
7 gram citroenrasp
1,5 gram zout
30 gram ei
350 gram bloem
7 gram gemengd bakpoeder (natriumbicarbonaat)

1.       Margarine, basterd, citroenrasp mengen tot een homogene massa
2.       Ei toevoegen en draaien tot een homogene massa
3.       Bloem en bakpoeder zeven, dit samen met het zout toevoegen aan het boter/suiker mengsel.
4.       Deeg kort aandraaien, zodra de bloem door het deeg zit is het deeg klaar.
5.       Deeg 30 minuten laten rusten (afgedekt met plastic) in de koelkast.

Vulling

440 gram amandelspijs
25 citroenrasp
50 gram ei

·         Alle grondstoffen mengen tot een gladde massa

Werkwijze

Deeg uitrollen tot een dikte van ongeveer 1 cm, steek deze uit met behulp van een ring of steker. Voorzie het deeg van de amandelvulling (alleen in het midden)

Strijk het deeg in met ei en doe de ringen er weer omheen. Bakken ± 200°C, goudbruin afbakken!

Let op! De ringen zijn voor houvast, zonder deze ringen vloeit het deeg te veel uit!

13

Oh ja heerlijk!!!!!!!daar was ik ook naar op zoek. Mijn man vind dat lekkerder dan biscuit. Ik blijf dit berichtje even volgen. Ik hoop dat iemand het een keer maak en dan met een foto neer zet.

gr Sandra

14

Taartje van eigen deeg schreef:

Ik heb iets weten te krijgen. 'k Hoop dat jullie er wat aan hebben, moet hem zelf nog gaan proberen! Denk wel dattie lekker is:)

Deeg
200 gram margarine
200 gram basterdsuiker
7 gram citroenrasp
1,5 gram zout
30 gram ei
350 gram bloem

1. Margarine, basterd, citroenrasp mengen tot een homogene massa
2. Ei toevoegen en draaien tot een homogene massa
3. Bloem en bakpoeder zeven, dit samen met het zout toevoegen aan het boter/suiker mengsel.
4. Deeg kort aandraaien, zodra de bloem door het deeg zit is het deeg klaar.
5. Deeg 30 minuten laten rusten (afgedekt met plastic) in de koelkast.

Vulling
440 gram amandelspijs
25 citroenrasp
50 gram ei
Alle grondstoffen mengen tot een gladde massa

Werkwijze
Deeg uitrollen tot een dikte van ongeveer 1 cm, steek deze uit met behulp van een ring of steker. Voorzie het deeg van de amandelvulling (alleen in het midden)

Strijk het deeg in met ei en doe de ringen er weer omheen. Bakken ± 200°C, goudbruin afbakken!

Let op! De ringen zijn voor houvast, zonder deze ringen vloeit het deeg te veel uit!

Ohh, dit lijkt me heerlijk!! 2 vraagjes: moet je geen roomboter gebruiken maar margarine? En wat wordt bedoeld met gemengd bakpoeder?

15

De bodems waar jullie het over hebben zijn inderdaad hardewener bodems! Op het internet staan veel recepten daarvan. En in die bodem kun je inderdaad spijs óf gele room meebakken. Meestal wordt er spijs meegebakken! Bij ons in de bakkerij tenminste :P

Groetjes Laura!

Ja hoor, je kan roomboter gebruiken! Dit is, volgens een banketbakker, het recept voor het deeg wat ze in die sloffen gebruiken. Zal waarschijnlijk overeen komen met de hardewener bodem.
Wat er bedoeld wordt met gemengd bakpoeder weet ik niet, ik ga denk ik gewoon bakpoeder gebruiken? Even googelen...

17 Laatst bewerkt door CorbaDesign (01-08-2012 20:21)

Taartje van eigen deeg schreef:

Natriumbicarbonaat is toch een geneesmiddel dat je liever niet wil hebben?

18

ja vind je dat een reden om een topic van 2 jaar oud te uppen?  :nooo

nee das geen geneesmiddel dat je liever niet wil hebben net als dat ammonium ook geen schoonmaakmiddel is