Onderwerp: Chocoladeletters
Hoi!
weet iemand waar ik mallen kan kopen om zelf chocoladeletters te maken?
alvast bedankt!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Chocoladeletters
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoi!
weet iemand waar ik mallen kan kopen om zelf chocoladeletters te maken?
alvast bedankt!
in de mjamtaart (weet zo niet welk seizoen) staat dat je het zelf kan maken met volgens mij vetvrij karton en bakpapier
zag er erg lekker uit. maar heb t nog niet uitgeprobeerd
Op taart&trends gebruikte ze gaan mallen, maar spoten ze de chocolade gewoon in lettervorm. Kan ook nog.
wie weet een goed recept van chocolade om te spuiten in lettervorm.
De exacte verhouding weet ik niet. Maar de gesmolten chocolade mengden ze, op t&t, met roomboter en daarna met slagroom.
Was erg leuk om te doen.
De exacte verhouding weet ik niet. Maar de gesmolten chocolade mengden ze, op t&t, met roomboter en daarna met slagroom.
Was erg leuk om te doen.
Dit heb ik thuis geprobeerd, maar werd heel korrelig en vet.
Ik moet wel vertellen dat ik gewoon een reep gebruikt had en geen callebaut chocolade om te smelten.
Op de beurs zeiden ze volgens mij:
Hier stond het recept zoals ik dacht dat het was.
Op verzoek van chocoholic heb ik het recept weggehaald. Het kostte haar anders te veel klanten!!!
Moeten we ook maar geheim houden hoe we cupcakes bakken?
De verhoudingen weet ik niet, maar de temperatuur komt heel nauw.
Welke vd ingrediënten moet 29 graden zijn? Of als het allemaal bij elkaar is?
Welke vd ingrediënten moet 29 graden zijn? Of als het allemaal bij elkaar is?
Sorry, blond, de chocolade. Het beetje boter smelt als je het door de chocolde roert en de slagroom was gewoon opwarmen en als laatste toevoegen.
Hoi,
Als je het gemakkelijk wilt houden en de chocoladeletter vooral gebruikt voor decoratie en niet zo zeer gaat voor een sublieme smaak... dan.... gebruik je koetjes reepjes. Het voordeel van koetjes reepjes, witte chocolade of zeer goedkope chocolade is dat de temperatuur niet zo nauw luistert. Het percentage vet is namelijk in deze chocolade naar verhouding groot... (daarom geen room of boter erbij).
In stappen:
1) Doe koetjes reepjes in een magnetron bestendige kom.
2) Verwarm per 20 sec. en roeren.
3) Als alle reepjes bijna gesmolten zijn - je ziet nog stukjes dan stoppen met verwarmen en alleen maar roeren.
4) Chocolade overdoen in een spuitzak en spuiten maar.
Dit principe werkt ook prima bij het (thuis) maken van chocolade lollies, bonbons of chocospuitwerk.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Nu we het toch over chocolade hebben. Weet een van jullie hoe je chocolade moet temperen, wat is dat precies?
Het doel van het tempereren van chocolade is het voor-kristalliseren van de cacaoboter in de chocolade en heeft alles te maken met de verwerkingstemperatuur van chocolade.
Tijdens het tempereren verandert de cacaoboter in de chocolade in een stabiele kristalvorm. Dit zorgt voor de hardheid, krimpkracht en glans van het afgekoelde eindproduct. Als de chocolade op normale manier wordt gesmolten (tussen 40 en 45 °C) en vervolgens wordt gekoeld tot de verwerkingstemperatuur, zal het afgewerkte product niet glanzen. Als u een bijzondere manier hanteert om chocolade op de juiste verwerkingstemperatuur te laten komen, zult u wel het gewenste eindresultaat bereiken.
Dat is wat we bedoelen met tempereren: chocolade tot de juiste verwerkingstemperatuur brengen zodat er voldoende stabiele kristallen ontstaan. De 3 factoren die belangrijk zijn tijdens het tempereren zijn tijd, temperatuur en beweging.
In alle choco-recepten staat of er getempeerd moet worden of niet.
>>> Chocolade letter - Koetjesreepjes
Nog even een aanvulling. Temperen van koetjesreepjes chocolade met zo'n heeft geen zin en zal niet lukken. Dat komt door de soorten vet en het (zeer) hoge gehalte. De chocolade wordt alleen maar korrelig. Temperen doen we doorgaans met Callebaut oid.
Als je toch een glanzende chocoladeletter wilt dan kan je bijvoorbeeld glanspoeder of spaarzaam pipinggel gebruiken.
Het doel van het tempereren van chocolade is het voor-kristalliseren van de cacaoboter in de chocolade en heeft alles te maken met de verwerkingstemperatuur van chocolade.
Tijdens het tempereren verandert de cacaoboter in de chocolade in een stabiele kristalvorm. Dit zorgt voor de hardheid, krimpkracht en glans van het afgekoelde eindproduct. Als de chocolade op normale manier wordt gesmolten (tussen 40 en 45 °C) en vervolgens wordt gekoeld tot de verwerkingstemperatuur, zal het afgewerkte product niet glanzen. Als u een bijzondere manier hanteert om chocolade op de juiste verwerkingstemperatuur te laten komen, zult u wel het gewenste eindresultaat bereiken.
Dat is wat we bedoelen met tempereren: chocolade tot de juiste verwerkingstemperatuur brengen zodat er voldoende stabiele kristallen ontstaan. De 3 factoren die belangrijk zijn tijdens het tempereren zijn tijd, temperatuur en beweging.
In alle choco-recepten staat of er getempeerd moet worden of niet.
Sorry hoor maar dit las ik ook op internet. Maar ik kan de theorie voor mijn gevoel niet in de praktijk brengen.
Het begon met :
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=17038
Ik vind het een prachtige taart en de taart moet deels getemperd worden en dan denk ik???? Leuk die stabiele kristalvorm, maar HOE moet ik het doen? Ik ben gelukkig in het bezit van een thermometer die ik voor dit soort doeleinden kan gebruiken.
Misschien toch maar even you tube consulten?
@Zoethoudertje: En sorry hoor... deze forum trail ging toch initieel over chocoladeletter maken... Wist ik veel dat jij de definitie van tempereren al kende...
Je vraagt dus hoe het exact zit met de temperaturen die tijdens het proces worden gebruikt. Nou:
De gesmolten chocoladebrij wordt in tien minuten afgekoeld van 50 °C tot 18 °C, waarna de temperatuur weer omhoog gaat tot ongeveer 30 °C. De exacte waarden kunnen naar de samenstelling variëren. Daarna heeft de chocolademassa een vaste homogene structuur met goede smelteigenschappen en een mooie glans.
Kan je met een goede geijkte thermometer prima thuis doen...
@Zoethoudertje: En sorry hoor... deze forum trail ging toch initieel over chocoladeletter maken... Wist ik veel dat jij de definitie van tempereren al kende...
Je vraagt dus hoe het exact zit met de temperaturen die tijdens het proces worden gebruikt. Nou:
De gesmolten chocoladebrij wordt in tien minuten afgekoeld van 50 °C tot 18 °C, waarna de temperatuur weer omhoog gaat tot ongeveer 30 °C. De exacte waarden kunnen naar de samenstelling variëren. Daarna heeft de chocolademassa een vaste homogene structuur met goede smelteigenschappen en een mooie glans.
Kan je met een goede geijkte thermometer prima thuis doen...
thkx
Hoi meiden,
super fijn al die info, maar ik neem aan dat er niet echt mallen zijn en dat ik ze dus gewoon echt moet gaan spuiten voor de familie?
Koetjesrepen zijn niet overal meer verkrijgbaar en ik gebruikte ze ook wel om chocolade lettertjes voor een naam op slagroomtaart te maken. Toen maakte ik nog geen fondanttaarten.
Mijn ervaring was dat deze chocolade heel fijn smelt en verwerkt in het vormpje, maarrrrr daarna begint het, hij plakt en "smelt" al weg als hij op het aanrecht ligt.
Weet misschien toch nog iemand hoe het op de beurs ging en welke chocolade daar gebruikt werd?
Misschien is dit wat ??
Ingrediënten:
500 g pure chocolade
150 g roomboter
1/2 eetlepel oploskoffie
chocoladekoffieboontjes
Materialen:
bakpapier
spuitzak met kartelmondje
Bereiden:
Chocolade au bain marie* laten smelten. Met mixer boter (op kamertemperatuur) luchtig kloppen. Koffie in 1 eetlepel heet water oplossen. Boter en koffie door chocolade mengen. Massa van vuur halen en in spuitzak scheppen. Op bakpapier kleine rozetjes spuiten. Garneren met koffieboontje.
Chocola op de juiste verwerkingsvorm krijgen kan of door de chocola te tableren (beweging) of door gesmolten chocola met niet gesmolten chocola te mengen. Als je de boel snel af gaat koelen heb je meestal niet hetzelfde resultaat en de meneer van callebaut zei dat je beter op de kristallisatie kan letten dan op de temperatuur. Hoe je moet tableren is nogal lastig uit te leggen dat moet je zien en oefenen.
Oh en natuurlijk zijn er mallen! Weet alleen niet waar maar op school heb je ze ook. Maar dan moet je chocola alsnog getableerd worden anders stolt het niet en glimt t niet
Het laat me maar niet los....
Via http://scdiet-kookboek.tripod.com/id9.html
Karton
plakband
kokosolie
biologische cacaopoeder
rozijnen/abrikozen/banaan/nootjes naar keuze
Maak een lettermal van karton. Het makkelijkste is een S van Sinterklaas.
Teken op dun karton een dikke S en knip hem uit. Knip twee lange stroken karton van ongeveer 3 cm breed die samen de lengte van de omtrek van de uitgeknipte S vormen. Die omtrek kun je meten door een touwtje er rond omheen te leggen. Zet de stroken haaks op de uitgeknipte S vast met stukjes plakband. Vervolgens beplak je de hele S-mal van binnen en van buiten met stukjes plakband, zodat er geen ombeplakt stukje karton meer te zien is.
Smelt een flink aantal eetlepels kokosolie en roer daar twee eetlepels biologische cacaopoeder in op. Leg op de bodem van de mal rozijntjes of stukjes gedroogde abrikoos of banaan én gehakte nootjes. Giet vervolgens de kokos/cacaomassa er overheen. (Als je over hebt doe je de rest in een ijsblokjesbakje, met ook evt. wat fruit/nootjes op de bodem, dan heb je straks ook nog lekkere ijsbonbonnetjes).
Zet de letter een uurtje in de vriezer en dan kan je hem zo uit de mal duwen. Wikkel hem in huishoudfolie en leg hem tot 5 dec. (?) terug in de vriezer.
Heb het nog niet zelf geprobeerd maar het klinkt niet al te ingewikkeld.
En lettermallen kun je kopen bij: http://www.tuurelux.nl/BV3.htm
Suc6 ermee.
Groetjes.
Groetjes
Chocola moet je niet in de vriezer of koelkast doen, dan slaat het wit uit...
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Chocoladeletters