1

Onderwerp: Vullen met mix voor botercreme (de botercreme is korrelig)

Vandaag maar weer eens een botercreme gebruikt om te vullen. De kant en klare mix, water erbij, pedersuiker erbij en goed mixen. Dan een uur laten staan en de boter zacht en romig mixen. Daarna het gemixte goedje bij de boter toevoegen en blijven mixen. Precies zoals op het pak staat.
Toch ziet mijn botercreme eruit alsof het is geschift. Het smaakt prima, maar het ziet er korrelig uit. Weet iemand hoe dit kan? Ik gebruik alleen roomboter voor de botercreme.

Bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Vullen met mix voor botercreme (de botercreme is korrelig)

Geen idee....het enigste wat ik kan bedenken is dat het gemaakt moet worden met suikerbakkerspoeder en geen poedersuiker.

3

O ja, dat heb ik ook gebruikt. Ook uit zo'n pak uit de webwinkel. Maar wat is eigenlijk het verschil??

Volgens mij komt het doordat vet niet met water mengt, maar dat is toch raar dat dit dan als mix wordt verkocht? Heeft iemand een positieve ervaring met deze mix, dat deze dus glad en egaal wordt?

4

Ik gebruik die mix ook maar heb er geen problemen mee  :s

Boter 5 min mixen daarna het opgestijfde goedje erbij gooien en dan nog eens 10 min mixen maar volgens mij doe jij dat al.

Je heb het goedje wel buiten de koelkast laten staan toch? anders heb je kans dat de temperatuursverschillen van je goedje en boter teveel was en het daardoor dus is gaan schiften.

5

Ja, stond wel buiten de koelkast. Heb ook nog gekeken op de houdbaarheidsdatum, maar die was ook nog prima. Hij was overigens wel wat hard geworden en heb het eerst gezeefd voordat ik het ging gebruiken. Maar vorige keer was het niet hard en zag het er ook zo uit.

6

Ik heb het vandaag ook zo gedaan, maar hij was prima.

Ik heb het van de week ook gebruikt en ik heb het volgende gedaan;

1 deel water
1 deel suikerbakkerspoeder
1 deel magerine
1 deel roomboter
1 deel mix

Ik heb alles tegelijk in de kom gegooid en 10 minuten gemixt... En het was perfect! Beetje vanille extrat erbij en smullen maar!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

wjanzen schreef:

Geen idee....het enigste wat ik kan bedenken is dat het gemaakt moet worden met suikerbakkerspoeder en geen poedersuiker.

neuh dat maakt in dit geval niet uit

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

Voor zover ik kan zien heb je het prima gedaan. Als het schift zijn er twee opties;

- niet lang genoeg gemixt (10 minuten moet echt wel)
- een van je ingredienten was niet goed meer.

Ik heb ook wel eens een gerucht gehoord over het merk boter dat je gebruikt. Die van de Aldi zou schiften dacht ik :think: ... ik gebruik altijd ruitjes boter of die in de gouden wikkel (geen idee welk merk) en heb nooit schiftende bc. Succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

10

Dan zal het aan de boter kunnen liggen. Ik heb lang gemixed, eerst met de Kennie, toen nog met de handmixer. Alle ingredienten waren vers en nog lang niet tegen de datum. Misschien doe ik het volgende keer ook maar alles in een keer in de mixer en ga ik andere boter proberen.

11

heb je je poedersuiker wel gezeefd...als er brokjes poedersuiker in zitten gaat hij ook korrelen

x

12

Ik had dat ook dat de botercreme er raar uitzag, korrelig.
Hij smaakte ook erg naar boter.

Ik had ook een mix gebruikt maar bij deze moest er basterdsuiker bij, geen poedersuiker. 

Kan het ook aan het merk roomboter gelegen hebben? Is daar verschil in?

Groetjes, Monica

13

Er is weinig of geen verschil in roomboter.
Laatst een documentaire gezien op tv. Campina en de goedkope "blokjesboter" komen uit dezelfde fabriek. Zit dan alleen een ander papiertje omheen en een ander prijskaartje aan.

14

ik zeef de mix altijd en dan blijven er altijd best wel wat korreltjes achter in de zeef. Geen idee wat die korreltjes precies zijn, maar ik gooi die korreltjes altijd weg :Y misschien was dat het...?

groetjes Tirza     

15

Heb zowel de mix als de poedersuiker gezeefd zodat er geen brokjes in kwamen....

16

Ik heb sinds kort dit probleem bij de easy cake mix. Welke mix gebruik jij?
Wanneer ik de BC maak dan is de botercreme prima. Zet ik hem in de koelkast en haal ik hem later eruit en na even op kamertemperatuur te hebben laten komen is het niet meer zacht en romig maar zitter er korreltjes in. Ik baal er enorm van. Ga weer over op de mix van funcakes daar had ik dat probleem niet mee.
Ook maar eens de swiss meringue proberen.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die last hebben van een korrelige creme bij de EC mix.

17

ik zou even een aparty topic aanmaken als ik jou was, dan is het wat duidelijker waarover het gaat, vooral omdat jij vermoedt dat dit een merk-afhankelijk probleem is

groetjes Tirza