1

Onderwerp: Help ! Cake barst.

Hallo,
Ik begin net met taarten maken en heb een vraag.
Voor komend weekend heb ik de Chocolade Mud Cake gebakken en mij aan het recept gehouden.

Het valt mij op dat hij niet boven de 20cm vorm stijgt, wat ik wel verwacht had gezien het papier wat je er om heen moest zetten.
Maar wat ik het vervelendste vind is dat hij zo scheurt aan de bovenzijde

http://www.facebook.com/photo.php?pid=30967547&id=1343179527

Is dit normaal? De oven stond op 160 graden en de cake stond op de positie onder het midden van de oven. Hij heeft wel even moeten staan voor hij droog genoeg was (binnenzijde met sateprikker)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Help ! Cake barst.

Bij mij blijft een chocolade kapsel ook lager dan een normaal kapsel.
De foto kan ik niet zien.

Veel taart plezier

3

Hierbij nogmaals de foto.  :D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs818.snc4/69837_1687120581531_1343179527_31784143_7071728_n.jpg

4

Hi Marco,

Mijn cakes barsten ook bijna altijd, maar aangezien je hem omdraait en de onderkant als bovenkant gebruikt maakt het niet zoveel uit.

Als ik cacao door de bisquitmix doe dan wordt hij bij mij ook altijd iets minder hoog.

Succes!

5

Soepkip schreef:

Hi Marco,

Mijn cakes barsten ook bijna altijd, maar aangezien je hem omdraait en de onderkant als bovenkant gebruikt maakt het niet zoveel uit.

Als ik cacao door de bisquitmix doe dan wordt hij bij mij ook altijd iets minder hoog.

Succes!

Dank je wel Soepkip !   :)
Ik neem aan dat je er dan een stuk vanaf snijd voor je hem omdraait?

Hij ligt nu in de vriezer. Vanmiddag als ik thuis kom haal ik hem uit de vriezer. Dan iets laten ontdooien en in 3 lagen zagen met mijn taartzaag.

Ik ga er twee lagen tussen smeren. Een met Dulche de Leche. Dat blikje gaat als ik vanmiddag thuis kom 3 uur pruttelen. De andere laag wordt kersenjam. Over de taart gaat Chocolade Ganache.

Het is voor een feestje met een Halloween tintje. Ik ga er nog wat figuurtjes opmaken met fondant. Een graf met een handje op de steen, wat kleine pompoentjes en ik ga proberen een mummie te maken. http://farm3.static.flickr.com/2511/3945501587_3d7f2f7224.jpg

Ik begin pas met taarten maken, dus weet nog niet wat je wel en niet kan doen, maar ik rommel gewoon aan en leer het wel :) daarna wellicht eens een workshopje doen of zo. :+

6

Zow die vullingen klinken lekker zeg!!

Als de bovenkant, die straks onder is te bol is dan kun je hem inderdaad nog even wat rechter snijden.

Er staan heel veel tips op het forum en bovenin zit een zoekfunctie en dan ben je wel een paar weken zoet denk ik  :D  :lol:

7

Dank je wel! jouw taarten zien er geweldig uit zeg!
Als ik die kon maken, weet ik niet of ik nog wel tijd had voor mij gewone baan ! LOL.

Die tips.. ik doe niet anders als googlen en deze site is echt GEWELDIG. Wat een creatieve mensen allemaal. Het kost idd heel veel tijd als ik maar denk "eventjes" te gaan kijken  :o

8

Ik begin pas met taarten maken, dus weet nog niet wat je wel en niet kan doen, maar ik rommel gewoon aan en leer het wel :) daarna wellicht eens een workshopje doen of zo. :+

marco, zo doen vele van ons het  :lol:  Ik heb nu een half jaar geleden voor het eerst fondant leren kennen en ben door het rommelen en oefenen al een heel eind gekomen. Toevallig heb ik morgen mijn eerste workshop omdat ik toch wel graag de puntjes op de i wil leren zetten.
succes met je taart!

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

9

chocolade cake barst altijd aan de bovenkant. Ik snijd altijd de bobbel eraf want als je hem zo omdraait is hij niet plat. Ga wel pas snijden als de cake helemaal koud is, anders brokkelt alles in stukjes. Als je hem in drieen snijd, doe ik de bovenste laag in het midden omdat die het minst stevig is.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl