1

Onderwerp: Bekleden met marsepein

Hai allemaal,

Ik heb via de webshop een starterspakketje marsepein gekocht. Ik had nog nooit eerder een taart gemaakt maar het leek me ontzettend leuk om dit wel te gaan doen.

Nu heb ik gister een beetje zitten proberen. Helaas had ik nog niet alle benodigdheden bestelt dus wat het een beetje aanknoeien omdat ik niet kon wachten..

Ik had met gewone cakemix een rond taartje gemaakt, deze met mijn geniale taartzaag doormidden gesneden en gevuld met een dun laagje jam en banketbakkersroom. De room heb ik ook op het taartje gesmeerd (dit was iets te vochtig voor de marsepein).

Maar het probleem wat ik tegen kwam was.. het uitrollen en kneden van de marsepein. Ik vind het best wel hard, en als ik het wil uitrollen met de deegroller blijft het steeds plakken en de randjes scheuren heel lelijk. Nu heb ik een berg poedersuiker gebruikt om het minder plakkerig te maken, maar die randjes werden er niet echt mooier op.

Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie dit probleem niet?

Alvast bedankt!

2

Re: Bekleden met marsepein

Gewoon goed kneden voor je gaat uitrollen ;) Als dat niet meteen goed lukt, gewoon met kleine stukjes beginnen en dan samenvoegen en samen kneden :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Mijn ervaring met marsepein is dat je het goed moet doorkneden vordat het soepel wordt.

Ik weet niet wat voor deegroller je hebt? Zelf ben ik begonnen met een houten en die heb ik steeds goed ingevet met Crisco. Inmiddels heb ik een witte pvc pijp van 50cm voor het uitrollen, dat gaat stukken beter.

Poedersuiker is goed voor anti-plak, maar het maakt ook weer droger. Zelf gebruik ik graag Crisco (een blok frituurvet bijv. Euroshopper kun je ook gebruiken) om de boel wat vettig en glad te krijgen.

BBR is niet echt aan te bevelen voor afsmeren. Dan kun je beter botercreme 1:1 (boter : poedersuiker) gebruiken.

Heel veel succes met je volgende taartje, want geloof het maar, je bent zo verslaafd aan deze hobby. :)

~ Never waste a good crisis... ~

je marsepein wordt droger en droger van poedersuiker, vooral als je het erdoorheen kneed. Poedersuiker alleen onder je lap houden en eventueel je roller ermee 'insmeren' je lap draaien als een pizza, niet flippen als een pannenkoek, poedersuiker geeft lelijke wazige vlekken.
tegen het plakken kun je ook crisco gebruiken, dat is plantaardig hard vet, even op je werkblad smeren en op je roller.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

het is belangrijk dat je de marsepijn goed zacht kneed dan is het makkelijker uit te rollen.
ik werk zelf niet met poedersuiker vind ik geen fijne bedoeling. ik rol uit een een stuk glad doorzichtig tavelkleed en die smeer ik in met crisco dat voorkomt ook dat de boel scheurt.
als ik daar mee klaar ben met het uitrollen pak ik het stuk zeil zeg maar op en dan op de taart leggen en het zeil er voorzichtig aftrekken.

groetjes

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

6

Ik ben zelf 2,5 week geleden geopereerd aan mijn hand, dus kneden was erg lastig voor mij. Maar mijn zoontje was gisteren jarig en ik moest en zou zijn taart natuurlijk maken.  :Y  :Y  Dus doe ik de marsepein 5 sec (afhankelijk van de grote) in de magnetron zodat het een klein beetje warm wordt en kneden maar. Werkt perfect. Je wordt een beetje creatief als je je moet aanpassen. :D

7

Yep, ik doe mijn marsepein ook even in de magnetron  :Y . Werkt super! Ook ik heb ik een pvc buis, met mijn houten deegroller was een ramp! En idd niet afsmeren met bbr  :nooo

8

Kijk, dat wilde ik nu net weten, of je het in de magnetron kunt doen. Handig de zoekfunctie!

Als je ca. 500 gram wilt gebruiken, hoe lang en op hoeveel watt doen jullie die dan in de magnetron?

Ik heb ook een pvc buis maar merkte vorige keer wel dat als ik te lang moet rollen, dat de marsepein gaat zweten. Ik had de marsepein niet soepel genoeg gekneed. Vandaar dat ik aan het kijken was of het in de magnetron kan.

Groetjes, Monica

9

mookje schreef:

Ik heb ook een pvc buis maar merkte vorige keer wel dat als ik te lang moet rollen, dat de marsepein gaat zweten. Ik had de marsepein niet soepel genoeg gekneed. Vandaar dat ik aan het kijken was of het in de magnetron kan.

Heb zelf nog nooit zwetende marsepein gehad tijdens het verwerken of rollen. Mijn vraag doorom aan jou, hoe bewaar je de marsepein?

10

De ongekleurde marsepein bewaar ik een afgesloten emmertje, het emmertje waarin ik de marsepein koop. Ik weet niet waar dat materiaal van is. Het is doorzichtig hard plastic.
Ik bewaar het daar ook in nadat ik het heb gekleurd, wanneer ik pas later ga bekleden.

De voorgekleurde marsepein bewaar ik in huishoudfolie in een curver box. Maar die ging niet zweten tijdens het rollen, het was de grote lap voor het bekleden die zweette. Maar ik was echt al heel lang aan het rollen op die marsepein, ik had 'm niet goed genoeg doorgekneed.

Groetjes, Monica