1

Onderwerp: Bobbelig/hobbelig bescuit na het vullen, wat doe ik verkeerd?

Hallo meiden,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Ik heb steeds na het vullen van mijn biscuit dat mijn biscuit zo bobbelig/hobbelig wordt.
Als ik mijn biscuit uit de vorm haal is hij perfect maar na het vullen bobbelig aan de boven kant, waardoor ik dus geen strakke taart krijg.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Wie kan me verder helpen?

Alvast bedankt,
Truusje.

2

Re: Bobbelig/hobbelig bescuit na het vullen, wat doe ik verkeerd?

Misschien is het handig dat je even uitlegt hoe je te werk gaat met snijden en vullen. dan is het handiger om hier tips op te geven.

3

mollie schreef:

Misschien is het handig dat je even uitlegt hoe je te werk gaat met snijden en vullen. dan is het handiger om hier tips op te geven.

Ik snij de taart in 2en met de taartzaag, sate prikkers erin zodat ie na het vullen weer goed op elkaar zit. Dan maak ik een dijkje van botercreme en vul ik de taart. Daarna smeer ik hem af, en dan de marsepein erover heen. Laatst had ik echt een hele deuk midden in de taart (dus pas echt na het vullen)... Ik doe vast iets fout met vullen maar wat?

4

Hoe doe je het afsmeren?
Het beste is eerst een dun laagje botercreme (de Crumcoat) dan de taart in de koeling tot het goed uitgehard is.
Dan een dikkere laag (niet te dik maar wel dat je hele taart de kleur van de botercreme heeft en geen taart meer zichtbaar is, dit weer in de koeling tot het goed hard is.
Intussen kleur ik dan vaak mijn marsepein en breng ik water aan de kook, doe dit water in een maatbeker en zet hier een aantal gewone messen in, deze worden dan al goed heet.
Als de botercreme dan goed uitgehard is, doe ik met het mes alles mooi egaal maken, wel dan steeds na een aantal strijken een schoon mes.
Dan zet ik hem weer ff 10 a 20 min. in de koeling en kan ik even al wat rommel opruimen en afwassen.
Dan als gewoon bekleden...
Dit werkt voor mij het beste maar waarschijnlijk zullen er makkelijkere en snellere manieren zijn.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

5 Laatst bewerkt door truusje (25-10-2010 11:06)

wilmabrouwer27 schreef:

Hoe doe je het afsmeren?
Het beste is eerst een dun laagje botercreme (de Crumcoat) dan de taart in de koeling tot het goed uitgehard is.
Dan een dikkere laag (niet te dik maar wel dat je hele taart de kleur van de botercreme heeft en geen taart meer zichtbaar is, dit weer in de koeling tot het goed hard is.
Intussen kleur ik dan vaak mijn marsepein en breng ik water aan de kook, doe dit water in een maatbeker en zet hier een aantal gewone messen in, deze worden dan al goed heet.
Als de botercreme dan goed uitgehard is, doe ik met het mes alles mooi egaal maken, wel dan steeds na een aantal strijken een schoon mes.
Dan zet ik hem weer ff 10 a 20 min. in de koeling en kan ik even al wat rommel opruimen en afwassen.

Dan als gewoon bekleden...
Dit werkt voor mij het beste maar waarschijnlijk zullen er makkelijkere en snellere manieren zijn.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Bedankt! Maar zo doe ik het ook (ongeveer) dus dat is het niet...  :s

6

Dit heb ik ook met mijn laatste taart gehad. Weet ook niet waar dat aan lag. Toch de manier van vullen, denk ik. Misschien zijn je dijkjes te hoog? Tenminste, ik denk dat dat bij mij de oorzaak was.

7

Wat ook nog kan, is dat je teveel vulling gebruikt.
Tenminste dat heb ik pas geloof ik op het forum ergens gelezen.
Ik probeer het altijd op ong. 1 cm dikte per laag te houden.

8

Als je dijkjes hoger zijn dan de vulling, krijg je dus dat ie in het midden indeukt. De truc is dus om de dijkjes net zo hoog als de vulling te maken.
Als je vulling niet zo hoog komt, kun je ook volstaan met 1,5 of 2 cm van de rand af vullen, dan hoef je dus geen dijkje te spuiten. (bijv. met jam)
Succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!

9

Idd wat ik dan nog weleens doe is het dijkje naar binnen smeren zodat het net een beetje over de vulling komt, dan is het alsnog gelijke hoogte  :Y