1

Onderwerp: beginnersvraagjes

Hey iedereen,

Ik ben nogal nieuw in het wereldje van het taarten maken maar wil toch zeer graag de bruidstaart voor ons bruidsfeest zelf maken. Ik heb wel al wat ervaring in het gewoon taarten maken maar totaal niet in het bekleden met marsepein en decoreren.
Hierdoor heb ik deze topic gestart om mijn (waarschijnlijk soms wel domme ) vragen te kunnen stellen aan de meer ervaren bakkers onder jullie :)

1. Ik lees veel over het gebruik van marsepein en de  engelse sites spreken veel van Gum paste, is dit hetzelfde product in een andere taal of id dit een compleet ander produkt?

2. Bij het uitrollen van mijn marsepein op een glad oppervlak blijft het toch nog steeds plakken , is er een manier om dit te voorkomen?

3. Hoe kan ik het best na het bekleden de decoratie bloemetjes vasthechten aan de bekleding? ze vallen er steeds weer af

voorlopig zal ik hier stoppen maar er zullen wel nog vele vragen volgen vooraleer de taart voor onze droomdag klaar is :)

2 Laatst bewerkt door Arianne (06-10-2010 13:00)

Re: beginnersvraagjes

Hoi Lonewolfke,

Allereerst, welkom bij de club :+

1. Gum Paste en Marsepein zijn verschillende producten.
2. Ik werk zelf eigenlijk altijd met fondant maar volgens mij kun je voor marsepein dezelfde antiplak producten ;)  gebruiken. Poedersuiker werkt heel goed maar ik werk persoonlijk liever met crisco. Dit is te krijgen in de webshop.
3. Om bloementjes vast te plakken kun je speciale eetbare lijm kopen in de webshop. Je kunt ook van tylose poeder (ook in de webshop verkrijgbaar) en gekookt water zelf lijm maken. Tylose poeder kun je ook voor het uit laten harden van fondant gebruiken. Dat is handig als je boetseersels wilt gaan maken.

Succes ermee!

Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande!
Ik wer altijd met marsepein en gebruik ook crisco of poedersuiker, werkt prima.
Bloemetje ed kun je ook bast zetten met royal icing, dit kun je ook kopen in de webshop.
Succes!

4

ik werk met fondant en plak alles met een heeeeeel klein beetje water, echt minimaal anders smelt alles.

Groetjes Christa!

5

Of zo'n superhandig tafelzeil -in allerlei leuke dessins te krijgen trouwens- om te voorkomen dat je marsepein plakt bij het uitrollen.
Voor mij echt onmisbaar!

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

1. het gebruik van marsepein voor bekleden (zonder laagje fondant erover) en ter gebruik van de decoratie is echt iets Hollands. Op buitenlandse sites zeggen ze idd vaak gumpaste, wat dat is kun je in de FAQ lezen. Veel amerikanen zeggen overigens tegen alles gumpaste, ook tegen gewone fondant, of fondant met tylose :/

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik heb mijn rondjes vast geplakt met oedersuiker en water.
Ik wist alleen niet dat het gekookt water moest.