1

Onderwerp: hoelang kan een taart gevuld met oa slagroom buiten de koelkast

Ik ben een taart aan het maken voor een collega,
zij vriest hem straks gelijk in en haalt hem zaterdagochtend uit de vriezer,
en laat hem in de koelkast ontdooien voor zondag.

Nu moet een taart altijd even uit de koelkast om mooi op te drogen,
en om beter op temperatuur te komen en op smaak.

Maar er zit slagroom in verwerkt,
hoe lang kan de taart dan buiten de koelkast voor gebruik?
en kan de taart daarna dan weer in de koelkast voor visite die later komt?

Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar kan het echt niet vinden.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

2

Re: hoelang kan een taart gevuld met oa slagroom buiten de koelkast

Een taart mag slagroom laat je in de koelkast.  Je kunt de taart uit de koelkast halen om aan iedereen te laten zien (dan staat de taart meestal ook wel even), maar daarna moet hij echt weer de koelkast in. Een taart gevuld met slagroom eet je ook koel ipv op kamertemperatuur.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Bedankt voor je uitleg pooh!

Ik zal het erbij vertellen.

4

Nou euh.... bij mij gaan ze dus niet linea recta na het bezichtigen weer de koelkast in  ;)

Fondant wordt in de koelkast behoorlijk stug en smakeloos. Vandaar dat ik mijn klanten adviseer de taarten ongeveer een uurtje van tevoren uit de koelkast te halen (die is dan door mij goed gekoeld voordat ze 'm mee krijgen). Het duurt best lang voordat de warmte door de fondant heen gedrongen is...
De fondant snijdt beter, smaakt beter, is mooi opgedroogd en de vulling is nog heerlijk koel.
(Ik zeg ongeveer een uurtje, met heel warm weer gaat dat proces natuurlijk sneller en is het max een half uur.)

Natuurlijk eerst veelvuldig thuis uitgeprobeerd, en de vulling blijft echt gewoon koel hoor! Zou zelfs nog wel langer uit de koelkast mogen, maar dat risico vind ik danweer te groot als ik er zelf niet bij ben...

Overigens, een gewone slagroomtaart of bossche bollen ofzo smaken ook beter als ze net ff uit de koeling zijn! De koeling bij de bakker staat meestal ook een tikkie minder koud dan die bij ons thuis ;)

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

hmmm, daar zeg je wat, lastig hoor nu.

maar even zien of er nog meer ervaringen mee zijn.

6

Ik maak ook altijd taarten op basis van slagroomvulling aangevet met mascarpone. Als bekleding gebruik ik fondant. Ik zet de koelkast tussen stand 5 en 6 als ik de taart erin heb staan.
Bij temperaturen zoals in de zomer en zoals nu kan de taart best even buiten de koelkast maar ik doe dit eigenlijk niet langer dan ongeveer een kwartier... Uit de koelkast op tafel, even de oh's en ahh's ( :D ), kaarsjes, blazen en taart uitdelen en erna het restant de koelkast weer in. Ik vind zelf eigenlijk dat de taart net uit de koelkast beter snijdt (geen plakkerig fondant) en de vulling vind ik dan net iets lekkerder en steviger zeg maar. Bij mij doet het aan de smaak van de fondant ook niks af. Dat is mijn ervaring tenminste...
Ik maak de taart een middag/avond vantevoren en een dag na de verjaardag is de taart nog prima te eten. Langer heb ik 'm nog nooit bewaard eigenlijk, dan is het echt allemaal op  ;)

Succes!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

7

bedankt, ik denk dat ik anders maar voor de 'gulden middenweg' ga,

max een half uurtje buiten de koelkast dus.

8

slagroom taarten moeten worden gegeten op een temperatuur van onder 7 graden

wettelijke eis hygienecode horeca

9

Ik adviseer ook om taarten met slagroomvulling een half uur tot 1 uur (afhankelijk van het weer) van tevoren uit de koeling te halen. De fondant en de botercreme van het afsmeren worden daar wat zachter en lekkerder van.  De vulling is goed ingepakt, dat bederft echt niet zo snel hoor.

Groetjes, Elly

10

pfff, wilde geen discussie creeeren...

bedankt voor alle antwoorden, ik begrijps ieders standpunt en zal dit meenemen in mijn beslissing.

11

Ik vraag Me dan alleen af hoe jullie het met decoreren doen dan staat hij toch al langer buiten de koelkast ?

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

12

maris18+ schreef:

Ik vraag Me dan alleen af hoe jullie het met decoreren doen dan staat hij toch al langer buiten de koelkast ?

IDD, volgens de voedselveiligheid (België) moet een taart met slagroom zo snel mogelijk de koelkast in. Een gedecoreerde taart met slagroom als vulling mag dus eigenlijk niet omdat ze te lang buiten de koelkast staat tijdens het bekleden/decoreren.

13

Ik heb het boek TAART! in huis...en volgens mij staat daar in dat het fondant als een 'seal' werkt. En dat ze prima buiten de koelkast te bewaren zijn (volgens mij staat er zelfs dat de taart de koelkast niet eens meer in mag...)

om maar even kolen op het vuur te gooien  :o  :o

14

Hannah Saar schreef:

Ik heb het boek TAART! in huis...en volgens mij staat daar in dat het fondant als een 'seal' werkt. En dat ze prima buiten de koelkast te bewaren zijn (volgens mij staat er zelfs dat de taart de koelkast niet eens meer in mag...)

is die taart dan gevuld met slagroom????

het feit is dat als je een taart bakt voor anderen en je je daarvoor laat betalen, dus commercieel verkoopt, dan ben je verplicht om te voldoen aan de eisen van de hygienecode horeca, dus zal die taart onder de 7 graden bewaard moeten worden en zelfs vervoerd moeten worden.

15

ik zelf zet mijn taart ook nooit terug in de koelkast maar pas mijn vullingen daarop aan. Hij gaat wel op een koelelement. Dat is voor slagroom niet koud genoeg.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

16

CakeStudio schreef:
maris18+ schreef:

IDD, volgens de voedselveiligheid (België) moet een taart met slagroom zo snel mogelijk de koelkast in. Een gedecoreerde taart met slagroom als vulling mag dus eigenlijk niet omdat ze te lang buiten de koelkast staat tijdens het bekleden/decoreren.

even hierop in haken, de decoratie's maak ik vooraf.
Na het bekleden van de taart van fondant heb ik de taart eerst de rest van de ochtend weer in de koelkast gelaten,
daarna heb ik de decoratie's erop aangebracht.
Hier ben ik echt niet lang mee bezig geweest.
Dus hij is echt niet lang buiten de koelkast geweest in mijn geval dan.

17

chefkok35 schreef:
Hannah Saar schreef:

is die taart dan gevuld met slagroom????

het feit is dat als je een taart bakt voor anderen en je je daarvoor laat betalen, dus commercieel verkoopt, dan ben je verplicht om te voldoen aan de eisen van de hygienecode horeca, dus zal die taart onder de 7 graden bewaard moeten worden en zelfs vervoerd moeten worden.

ik heb de taart dan wel voor een ander gemaakt, maar ik heb me er niet voor laten betalen.
(dit omdat ik daar mijn niveau nog niet hoog genoeg voor vind)
ik verkoop dus (nog) niet commercieel.

hier wil ik overigens niet mee zeggen dat ik me dus niet aan de regels hoef te houden,
en ze dus maar aan mijn laars lap.
Ik probeer zo zorgvuldig mogelijk met de taarten om te gaan,
dit omdat ik kwaliteit gewoon erg belangrijk vind.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand ziek zou worden na het eten van een taart van mij.
Ook omdat ik over een aantal jaar wel commercieel wil gaan verkopen,
en de beste reclame mond op mond reclame is, en ik dus bewust nu al erg op let om kwalitatief zo goed mogelijk werk te leveren.

18

Siena schreef:
CakeStudio schreef:
maris18+ schreef:

even hierop in haken, de decoratie's maak ik vooraf.
Na het bekleden van de taart van fondant heb ik de taart eerst de rest van de ochtend weer in de koelkast gelaten,
daarna heb ik de decoratie's erop aangebracht.

Dat begrijp ik, ik ben altijd erg van de lastminute ipv vooruit plannen dus slagroom is bij mij geen optie :lol:
Hier ben ik echt niet lang mee bezig geweest.
Dus hij is echt niet lang buiten de koelkast geweest in mijn geval dan.