1

Onderwerp: Help! Mijn cupcakes branden aan!

Hallo allemaal,

ik ben niet zo'n keukenprinses, maar ik zie tegenwoordig zoveel leuke cupcakes dat ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken heb en alle spullen in huis heb gehaald om zelf cupcakes te maken.

Gisteren was mijn eerste poging. Met de bakmix voor cupcakes van Funmix, een muffinbakplaat met daarin papieren bakvormpjes én een combimagnetron moest het lukken. Beslag maken ging prima, ik heb de vormpjes voor 2/3 gevuld en de combimagnetron voorverwarmd op 180 graden, zoals op de verpakking van de bakmix stond. Na de bakplaat in de over te hebben geschoven was het afwachten. Na ca. 10 minuten kwamen er grote rookwolken uit de over: De achterste cakejes waren pikzwart en van binnenuit helemaal verbrand. Bij nader onderzoek bleken er meerdere cupcakes van binnen helemaal zwart te zijn. Duidelijk een mislukte poging.

Vandaag poging 2. De muffinbakplaat was misschien te groot, die kon niet rond draaien in mijn combimagnetron waardoor niet alle cakejes gelijkmatig verwarmd werden. Daarom heb ik een nieuwe poging gewaagd, nu met losse siliconen bakvormpjes met daarin papieren bakvormpjes en precies hetzelfde beslag. De siliconen bakvormpjes heb ik los op het rooster in de oven gezet, zodat het rooster rond kon draaien en de cakejes dus gelijkmatig verwarmd werden. De temperatuur had ik op 160 graden gezet na mijn ervaring van gisteren. Het leek goed te gaan. Ik had de klok ingesteld op 18 minuten zoals op de verpakking van de bakmix stond. Na 15 minuten echter weer dikke rookwolken en zwarte cakejes, die van binnenuit verbrand waren. Weer mislukt!

Wie bakt ook cupcakes in een (Sharp) combimagnetron en heeft de gouden tip?

2

Re: Help! Mijn cupcakes branden aan!

als het van binnenuit verbrand lijkt het wel of de magnetron erbij aan staat en niet alleen de hete lucht. de magnetron verwarmt namenlijk van binnen uit

3

Lijkt mij ook een kwestie van magnetron aan.

Groetjes van Bianca

4

Vreemd, hij staat alleen maar op convectiewarmte  :(

5

het zou kunnen dat als je hem aan zet en ik weet niet of er een jetstart op zit dan schakelt ie namelijk ook magnetron in

6

Ik heb het hele boekje er al op nageslagen, maar ik kan er niets over vinden. Volgens het boekje gebruik ik gewoon de convectiewarmte. Ik ga vanavond nog maar eens wat expirimenten doen, ik heb toch nog wat beslag over

7

en anders misschien je oven te heet??? lastig hoor combimagnetron. Ik heb een heteluchtcombi.....snap er niks van dat rare ding! maar het lukt om er taart in te bakken!

Groetjes Christa!

8

Ik heb gisteren het één en ander uitgeprobeerd. Heb het nu gedaan zonder de oven eerst voor te verwarmen, op 160 graden. Ben begonnen met 10 minuten, daarna steeds een minuutje erbij en ben er voortdurend bij blijven staan. Na een eeuwigheid, volgens mij zeker 25 minuten, zagen de cakejes er mooi uit, nog niet echt met een mooi kleurtje ofzo, maar ze waren wel mooi gerezen en overal hard genoeg. Ik heb nog niets versierd ofzo, eerst maar eens geproefd of ze te eten waren en warempel, het was wat! Volgende keer mogen ze voor het lekkere nog nét iets langer, dus ik ga vandaag vrolijk verder!

9

succes wijffie met je cupcakes :thumb:

Groetjes Christa!

10

Hartelijk dank in elk geval voor de tips allemaal!