Onderwerp: Help! Mijn cupcakes branden aan!
Hallo allemaal,
ik ben niet zo'n keukenprinses, maar ik zie tegenwoordig zoveel leuke cupcakes dat ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken heb en alle spullen in huis heb gehaald om zelf cupcakes te maken.
Gisteren was mijn eerste poging. Met de bakmix voor cupcakes van Funmix, een muffinbakplaat met daarin papieren bakvormpjes én een combimagnetron moest het lukken. Beslag maken ging prima, ik heb de vormpjes voor 2/3 gevuld en de combimagnetron voorverwarmd op 180 graden, zoals op de verpakking van de bakmix stond. Na de bakplaat in de over te hebben geschoven was het afwachten. Na ca. 10 minuten kwamen er grote rookwolken uit de over: De achterste cakejes waren pikzwart en van binnenuit helemaal verbrand. Bij nader onderzoek bleken er meerdere cupcakes van binnen helemaal zwart te zijn. Duidelijk een mislukte poging.
Vandaag poging 2. De muffinbakplaat was misschien te groot, die kon niet rond draaien in mijn combimagnetron waardoor niet alle cakejes gelijkmatig verwarmd werden. Daarom heb ik een nieuwe poging gewaagd, nu met losse siliconen bakvormpjes met daarin papieren bakvormpjes en precies hetzelfde beslag. De siliconen bakvormpjes heb ik los op het rooster in de oven gezet, zodat het rooster rond kon draaien en de cakejes dus gelijkmatig verwarmd werden. De temperatuur had ik op 160 graden gezet na mijn ervaring van gisteren. Het leek goed te gaan. Ik had de klok ingesteld op 18 minuten zoals op de verpakking van de bakmix stond. Na 15 minuten echter weer dikke rookwolken en zwarte cakejes, die van binnenuit verbrand waren. Weer mislukt!
Wie bakt ook cupcakes in een (Sharp) combimagnetron en heeft de gouden tip?