1

Onderwerp: Rolfondant maken: een koud kunstje?

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum.  Ik ben al een hele tijd gefascineerd door taarten, cupcakes etc en heb beslist me er zelf ook aan te wagen.

Dit weekend ging ik vol goeie moed aan de slag.  Ik probeerde rolfondant te maken.  Ik had geen glucose en ook geen glycerine maar ik vond op internet een alternatief recept (met gewone ingrediënten).  Toen ik wou uitrollen plakte de hele boel aan de ondergrond en de rol (hoewel ik alles met olie had ingesmeerd).

Kan er iemand mij vertellen hoe:

-ik de perfecte rolfondant maak
-ik deze bewaar zodat het zo lang mogelijk houdbaar blijft
-waar ik de bijzondere ingrediënten kan halen (er rekening mee houdend dat ik in België woon)

Alvast bedankt!

2

Re: Rolfondant maken: een koud kunstje?

Ik vind het zelf maken van rolfondant erg moeilijk en koop deze dan ook gewoon in de webshop. Je kan wel eens proberen om marshmellowfondant te maken. Dit is gemakkelijker en je kan het ook uitrollen.

Hier staat het recept:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 … ant+(MMF)/

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3 Laatst bewerkt door Liens (18-10-2010 15:08)

Oeps, 2x was niet nodig  ;)

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

4

MMF! Marshmallowfondant: even knoeiwerkje, maar er zijn allerlei tips op te vinden, slechts 2 ingredienten( marshmallows en poedersuiker), niet te duur en lekkerrrrr :9 :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Rolfondant kopen op internet: dat is pas een koud kunstje :Y

Groetjes Marlies

6

Ik heb 1 keer geprobeerd zelf rolfondant te maken. Dat was meteen de laatste keer  :+ Marshmellowfondant is idd wel makkelijk te maken en verder kan je vanuit Belgie ook prima bestellen in de hebshop!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

*LeS* schreef:

Toen ik wou uitrollen plakte de hele boel aan de ondergrond en de rol (hoewel ik alles met olie had ingesmeerd).

Olie?? wat voor olie?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Arachideolie.  Ik was zaterdag namelijk bij de taartenfee (in BE dus) geweest en wou daar Crisco kopen en daar zei men me dat arachideolie even goed werkt (en Crisco was uitverkocht bij hen).  Niet goed?

geen idee, zit daar geen geur of smaak aan?
lijkt me dat dat de boel wat vloeibaarder en plakkeriger maakt. maar goed, ik heb er nog nooit mee gewerkt.
je kunt ipv crisco ook een blok hard frituurvet nemen, zit ook geen smaak aan, en maakt je crisco niet plakkeriger (crisco is ook hard vet)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

@ Tirza: neen, geen geur of smaak maar het is natuurlijk wel olie en dus vloeibaar.  Misschien is dit het probleem geweest? Geen idee! 

Gezien de raad hierboven alsook mijn vrij traumatische ervaring met zelfgemaakte suikerpasta  :lol:  overweeg ik toch om suikerpasta te kopen.  In een andere topic las ik dat witte kopen en zelf kleuren het meest voordelig is (lijkt me ook aangezien je anders meteen zo'n grote hoeveelheid in één kleur hebt.

Mijn volgende vraag is nu: hoeveel suikerpasta heb je nodig voor het bekleden van een volledige taart (een normale taart van 1 verdieping met een doorsnede van pakweg 30 cm)?  Kwestie van in te schatten wat ik nodig heb om te starten  :cool:

Bedankt!

11

Links in het menu zie je 'tabellen' staan, daar kun je precies zien hoeveel je nodig hebt voor welke vorm/grootte taart!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be