1

Onderwerp: Is Zeelandia marsepein altijd zo kneedbaar?

Voor iemand die binnenkort een met marsepein beklede taart wil, heb ik pasgeleden een paar kilo Zeelandia marsepein 1:3 gekocht. Ik werk amper met marsepein, mijn vorige portie was een kiloblok hier uit de webshop, ik weet niet eens meer welke soort eigenlijk.
Maar dat blok was echt stevig, ik moest heel flink kneden voordat dat soepel werd. De marsepein die ik nu binnenkreeg is veel zachter/soepeler, ik kan er door het plastic heen deuken in duwen.

Vraag aan de ervaringsdeskundigen: hoort dit zo? Was mijn vorige blok marsepein belachelijk hard of is deze te soepel? (ik maak me wat zorgen nadat ik een keer kant-en-klare mmf probeerde die ook zo soepel was, maar die bij het bekleden enorm scheurde op de rand van de taart).

Kunnen jullie me geruststellen of moet ik toch nog stevige(r) marsepein bestellen om erdoorheen te doen oid? (en zo ja: welke dan precies?)

2

Re: Is Zeelandia marsepein altijd zo kneedbaar?

Mijn ervaring met Zeelandia is dat het wel soepel is, vaak is de funcake harder en moet je langer kneden om het soepel te krijgen. Ik heb bij zeelandia nooit scheuren gehad tijdens het bekleden en bij funcakes wel.

groetjes Marlies

Zeelandia rocks!!!!!!!!!! :cool:

4

Zeelandia is idd soepel, maar scheurt niet zo snel hoor! Heb het pas ontdekt en wil nu niks anders meer!!

5

ik kan niet meer zonder zeelandia. van de week weer 125 kilo binnen gehad. voor mij nooit meer wat anders!

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.

6

Gisteren op de workshop voor het eerst Zeelandia gebruikt en dat ga ik de volgnde keer ook bestellen. Ontzettend fijn spul om te verwerken. En ik vind het ook nog erg lekker!

Maar eerst moet de Funcakes marsepein op. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

7

taartschuur schreef:

ik kan niet meer zonder zeelandia. van de week weer 125 kilo binnen gehad. voor mij nooit meer wat anders!

Soooooo 125 kilo, wat ben jij van plan?

Groetjes van Bianca

8

taartschuur schreef:

Laat me vader het niet horen die is er helemaal gek van ha ha

9

ha ha die dozen zijn zo op. ik had het er van de week nog over met me vriendin.

eerst een doos van 14 kilo in de maand toen twee per maand. daarna 4 per 2 weken en nu gewoon 5 dozen van 25 kilo

ik gebruik ze voor me taarten en workshops die ik geef....

en proeven doe ik er niet meer van hi hi....
ik vind het ook veel te lekker....

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.

10

Ik gebruik ook alleen nog maar Zeelandia. Echt hele fijne marsepein om mee te werken.

11

Ik ben nog niet zolang bezig maar gebruik ook de Zeelandia marsepein.
Ik vind het heel fijn werken en ook ontzettend lekker.

Maar wat ik mij wel afvraag is waar jullie de omhoog staande bloemen van maken......marsepein of fondant?

En als het fondant is welke gebruiken jullie dan.
Want ik heb ook de fondant van RegalIce gehad maar dat vind ik echt niet te eten.

12

van fondant met tylose erdoorheen. Maar dan moet je niet de fondant van funcakes hebben, want die hardt niet uit!
Ik weet eigenlijk niet of die van regalice wel uithardt, die van bakels in elk geval wel :)

13

Hahaha, dat het populair spul is, die Zeelandia, had ik al wel gelezen.   :D (gelukkig lust ik zelf geen marsepein, dus snoepgevaar is er niet  :) )

Alleen was ik danig in de war gebracht door alle topics over Funcakes marsepein, die eigenlijk ook van Zeelandia kon zijn en vroeg me dus nu af of ik eerder misschien al Zeelandia in huis had en of ik dit keer misschien veel te zachte marsepein had gekregen. Heb vanmiddag nog eens zitten voelen en knijpen en het is echt een wereld van verschil met de baksteen die ik eerder had.

Maargoed, een paar reacties geven aan dat het inderdaad zo soepel hoort te zijn, begrijp ik. Toch?

mvdkolk: ik maak rechtopstaande bloemetjes van fondant met tylose (marsepein blijft zacht, ook met tylose). Ik gebruik het meeste Pettinice (Bakels) uit de emmers van 5 kg. Sommige kleuren, zoals flessegroen en donkerblauw vind ik van Regalice mooier dan van andere, dus die bestel ik soms ook. Het ruikt inderdaad niet best als je het net uit de verpakking haalt, maar na doorkneden en gebruik is dat helemaal weg. Vind de smaken niet heel erg verschillend eigenlijk. En Regalice heeft wel weer het voordeel dat het, naast soms betere kleuren, ook kleinere verpakkingen heeft en je niet meteen een kilo van bijvoorbeeld rood of zwart hoeft te bestellen.

14

Bakels en Regalice harden wel uit inderdaad, zelfs ook zonder tylose. Bij lichtere decoraties gebruik ik ook niet eens altijd tylose. Zo heb ik eens een stel rozen gemaakt van Bakels fondant, zonder tylose erdoor en die waren na een paar dagen ook helemaal uitgehard.
Maar als het erop aan komt, zoals bij bruidstaarten, dan voor tylose gaan.

15 Laatst bewerkt door Tessa92 (18-10-2010 19:01)

taartschuur schreef:

ha ha die dozen zijn zo op. ik had het er van de week nog over met me vriendin.

eerst een doos van 14 kilo in de maand toen twee per maand. daarna 4 per 2 weken en nu gewoon 5 dozen van 25 kilo

ik gebruik ze voor me taarten en workshops die ik geef....

en proeven doe ik er niet meer van hi hi....
ik vind het ook veel te lekker....

:think:  125 kg per wattt?  toch niet per WEEK? :P
Dat is wel heeeel veel hahahha

16

Ik heb ook Zeelandia, de lichting die ik vandaag binnenkreeg was ook veel soepeler dan mijn vorige pak. Geen idee waar dat verschil in zit, maar ik kon met de nieuwe vanavond echt meteen goed kneden.

Groetjes Karine

17

Kaatjekikker schreef:

Ik heb ook Zeelandia, de lichting die ik vandaag binnenkreeg was ook veel soepeler dan mijn vorige pak. Geen idee waar dat verschil in zit, maar ik kon met de nieuwe vanavond echt meteen goed kneden.

Ging de verwerking verder goed Karine?

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

18

ja hoor, perfect! Lekker juist dat makkelijker kneden :)

Groetjes Karine

19

ik heb vorige week ook weer een lading zeelandia marsepein binnen gekregen en het viel mij ook al op dat ie zachter was, nu hadden ze me al gebeld dat ze pas een week later konden leveren omdat alles op was, dus misschien heeft het daarmee te maken... voor de verwerking maakt het trouwens niet uit, geeft geen scheuren gelukkig

20

taartschuur schreef:

djiez.... ik zie een burnout aankomen  :Y  :lol:  :lol:

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be