1

Onderwerp: botercreme 1:1 loopt onder de taart uit

Goedemorgen,

Heb gisteren paddestoeltaartjes gemaakt, superleuk om te doen en goed gelukt ook.....Nu heb ik wel een vraga

Ik smeer sinds kort af met bortercreme 1:1, die heb ik dinsdag voor het eerst in de KA gemaakt en ik von het nogal dun geworden.
Maar goedi nde koelkast gisteren op de taartjes gesmeerd en het was goed. Alleen met het bekleden van de paddestoeltjes leip het er een beetje onder uit. terwijl het in de koelkast echt hard was geworden(hele middag erin gestaan)
Dit zijn de stappen die ik heb gedaan:
1: eerst gevuld afgesmeerd met botercreme. wel wat dikker want gebruikte voor de stammetjes witte marsepein, maar ook niet zo overdreven dik.
2: toen bekleed, overige marsepein afgeneden en toen kwam het eroner uit.

Dit zou betekenen dat je altijd een rand om je taart moet maken om het te verdoezelen want dit is natuurlijk niet mooi..

Wie kent dit probleem?

Geniet van elke dag!!!!

Re: botercreme 1:1 loopt onder de taart uit

dat kan niet  :nooo  wat voor boter heb je gebruikt?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

als ik mijn marsepein helemaal strak langs de rand afsnijd en daarna gaat smootheren komt het er bij mij ook onderuit.

ik denk zelf dat door het smootheren en je handen de BC weer zachter wordt en je er toch tegenaan drukt het zo eronderuit komt zetten.

als je je taart helemaal strak wilt bekleden zonder randje is naar mijn ervaring het handigst om het dus niet zo kort af te snijden maar je taart (als je dat durft) om te keren en als het ware de marsepein/fondant er onder te vouwen een klein stukje

N-Joy Cakes

4

Als je zegt botercreme 1:1, wat bedoel je dan. Want die is niet geschikt om te vullen. En de botercreme waar vocht inzit...water/melk ofzo is wel goed om te vullen, maar niet om mee af te smeren.
Wat wat je recept? Wat heb je gedaan?

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

NiQ schreef:

als je je taart helemaal strak wilt bekleden zonder randje is naar mijn ervaring het handigst om het dus niet zo kort af te snijden maar je taart (als je dat durft) om te keren en als het ware de marsepein/fondant er onder te vouwen een klein stukje

Dat is echt niet nodig  :nooo  Dan smeer je je afsmeercreme denk ik te dik. als ik de lap om de taart heen heb zitten, ga ik eerst smootheren, als er plooien van de omliggende marsepein in de weg zit, snij ik die alvast weg. Dan verder smootheren totdat het helemaal strak is, dan met de smoother steeds verder omlaag smoother, zodat je al bijna de overigens marsepein eraf kunt trekken. Dan met een mesje erlangs en marsepein weghalen. Niet omvouwen hoor  :nooo

groetjes Tirza     

6

mamakaat schreef:

Als je zegt botercreme 1:1, wat bedoel je dan. Want die is niet geschikt om te vullen. En de botercreme waar vocht inzit...water/melk ofzo is wel goed om te vullen, maar niet om mee af te smeren.
Wat wat je recept? Wat heb je gedaan?

Hai, met 1 op 1 bedoel ik poedersuiker en boter
250gram boter en 250 gram poedersuiker.

en met de bcmix van de shop heb ik ook vaak genoeg afgemeerd, ging altijd goed gelukkig ;) reden dat ik nu 1:1 doe is toch dat het allemaal wat makkelijker gaat....behalve dan het probleem wat ik boven aangeef ;)

Geniet van elke dag!!!!

7 Laatst bewerkt door FiFi78 (15-10-2010 07:54)

tipsytaartje schreef:

dat kan niet  :nooo  wat voor boter heb je gebruikt?

Hai,

Ik gebruik altijd campina ongezouten roomboter. daar kan het dus niet aan liggen lijkt mij.
Ik doe eigelijk dezelfde stappen als jij omschrijft. denk ik

gooi de lap over mijn taart
dan probeer ik de vouwen plat te krijgen dan met mijn handen het marsepein om de taart vouwen (smootheren met handen zeg maar)
dan snij ik de marspein af, als alle vouwen eruit zijn uiteraard.
en dan smoother ik nog na met de smoother.....

heb dit keer ook wel de botercreme dikker gedaan omdat ik witte marsepein gebruikte en ik niet wilde dat de cake door de marsepein heen ging schijnen.

zou het dan aan de dikte hebben gelegen? het was echt niet overdreven dik, gewoon dat je de cake niet meer heel erg zag.

Als ik het goed begrijp smoother jij al voordat je het teveel aan marsepein wegsnijd?

trouwens, de botercreme was erg dun na het mixen met de ka (eerste keer) maar na dagje koelkast was dat  na zacht worden gewoon weer goed.

Geniet van elke dag!!!!

8

Wat voor boter heb je gebruikt?

[edit]Je was te snel :P

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

:nooo

NiQ schreef:

als ik mijn marsepein helemaal strak langs de rand afsnijd en daarna gaat smootheren komt het er bij mij ook onderuit.

ik denk zelf dat door het smootheren en je handen de BC weer zachter wordt en je er toch tegenaan drukt het zo eronderuit komt zetten.

hai dat moet toch niet "mogen", ik bedoel het moet toch kunnen dat je, als je echt heel netjes de randjes snijdt, dat je dan geen extrarand hoeft te maken?

wat jij zegt daar ga ik me niet aan wagen de taarten zijn veel te zwaar daarvoor en dan zit zekerweten mijn handafdruk in de taart

Geniet van elke dag!!!!

10

Marianne schreef:

Wat voor boter heb je gebruikt?

[edit]Je was te snel :P

:D

campina dus....eigenlijk altijd. zou het daar aan kunnen liggen dan?

Geniet van elke dag!!!!

11

tipsytaartje schreef:
NiQ schreef:

Dat is echt niet nodig  :nooo  Dan smeer je je afsmeercreme denk ik te dik. als ik de lap om de taart heen heb zitten, ga ik eerst smootheren, als er plooien van de omliggende marsepein in de weg zit, snij ik die alvast weg. Dan verder smootheren totdat het helemaal strak is, dan met de smoother steeds verder omlaag smoother, zodat je al bijna de overigens marsepein eraf kunt trekken. Dan met een mesje erlangs en marsepein weghalen. Niet omvouwen hoor  :nooo

nee ga mijn taart zeker niet omkeren, heb wel eens gelezen om hem hoger te zetten dat je er onder kan snijden zeg maar....

maar het moet toch niet mogen, ik moet toch ook een taart kunnen maken zodner extra rand als ik het heel netjes af snijdt?

Geniet van elke dag!!!!

12

FiFi78 schreef:

Ik gebruik altijd campina ongezouten roomboter. daar kan het dus niet aan liggen lijkt mij.

Ik denk het wel  :Y .Ik gebruik de Campina om mee te vullen (bc van mix) en  AH-merk  om mee af te smeren (1:1) omdat de campina zachter is, en blijft.
Ik smoother ook al voordat de marsepein over de hele taart ligt. Maar ik moet ook nog veel leren omdat mijn randjes, en dan heb ik echt over de onderste cm, niet mooi zijn. Maar dit heeft meer met de manier van afsnijden te maken   :/

13

En ik laat ook altijd de afsmeerlaag goed opstijven, zodat hij niet snel weer smelt uit de koelkast.

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

14

mamakaat schreef:

En ik laat ook altijd de afsmeerlaag goed opstijven, zodat hij niet snel weer smelt uit de koelkast.

Ja, idd. Minimaal een uur, liefst nog langer.

15

ik vroeg vanwege die boter, omdat ik hier wel eens lees dat mensen halvarine gebruiken of zelf vloeibare bakboter oid, maar goed, ik neem aan dat campina gewoon kan. Ik gebruik zelf overigens de roomboter van de zaanse hoeve van de Appie.

Ik smoother iid als ik het resterende marsepein/fondant nog niet hebt weggesneden.

Over die "dikke(re)' laag bij gebruik van witte of lichte marsepein... je kunt dan je botercreme ietsie kleuren met cacao poeder, zodat je creme dezelfde kleur krijgt als je kapsel, dan valt er niet meer door te schijnen (zelfde principe als met het vleeskleurig ondergoed ;) )

groetjes Tirza     

16

Esther68 schreef:
mamakaat schreef:

Ja, idd. Minimaal een uur, liefst nog langer.

Ja dat doe ik ook altijd, hij heeft de hele middag in de koelkast gestaan dus dat moet voldoende zijn lijkt me......

Geniet van elke dag!!!!

17

tipsytaartje schreef:

ik vroeg vanwege die boter, omdat ik hier wel eens lees dat mensen halvarine gebruiken of zelf vloeibare bakboter oid, maar goed, ik neem aan dat campina gewoon kan. Ik gebruik zelf overigens de roomboter van de zaanse hoeve van de Appie.

Ik smoother iid als ik het resterende marsepein/fondant nog niet hebt weggesneden.

Over die "dikke(re)' laag bij gebruik van witte of lichte marsepein... je kunt dan je botercreme ietsie kleuren met cacao poeder, zodat je creme dezelfde kleur krijgt als je kapsel, dan valt er niet meer door te schijnen (zelfde principe als met het vleeskleurig ondergoed ;) )

Ah oke, das een goede tip! die ga ik zeker gebruiken! heel slim bedacht ja, heb een hekel aan vleeskleurig ondergoed, maar geen hekel aan chocolade ;)
Ik ga ook een proberen te smoothen als ik de lap er nog aan heb hangen.

en dan ga ik ook zaanse hoeve maar eens proberen

bedankt voor het meedenken!

Geniet van elke dag!!!!

18

Esther68 schreef:
FiFi78 schreef:

Ik denk het wel  :Y .Ik gebruik de Campina om mee te vullen (bc van mix) en  AH-merk  om mee af te smeren (1:1) omdat de campina zachter is, en blijft.
Ik smoother ook al voordat de marsepein over de hele taart ligt. Maar ik moet ook nog veel leren omdat mijn randjes, en dan heb ik echt over de onderste cm, niet mooi zijn. Maar dit heeft meer met de manier van afsnijden te maken   :/

Ja tis idd een zachte boter, ga die van appie maar eens proberen.

bedankt voor het meedenken

Geniet van elke dag!!!!